حمایت ۲۲۰ نماینده کنگره آمریکا از قطعنامه «ایران سکولار و دموکراتیک»

«بایدن باید حقوق بشر را در مرکز سیاست‌ خود در قبال ایران قرار دهد»

به گفته تدوین‌کنندگان این قطعنامه، سه رکن اساسی آن، دموکراسی، حقوق بشر و پاسخگو کردن ناقضان حقوق بشر است- SAUL LOEB / AFP

هم‌زمان با افزایش پشتیبانی از قطعنامه پیشین مجلس نمایندگان آمریکا مبنی‌بر «حمایت از ایران سکولار و دموکراتیک»، دو تن از نمایندگان مجلس از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواستند که مسأله حقوق بشر و پاسخگو کردن ناقضان حقوق بشر را در مرکز سیاست خود در قبال ایران قرار دهد. 

تام مک‌کلینتوک و برد شرمن، دو نماینده به‌ترتیب جمهوری‌خواه و دموکرات از ایالت کالیفرنیا که تدوین‌کنندگان اصلی قطعنامه مطرح‌شده در مجلس نمایندگان در بهمن‌ماه بودند، در نامه‌ای به‌ جو بایدن، با مطرح کردن دوباره این قطعنامه، از او خواستند که «مسأله حقوق بشر را در مرکز سیاست‌های خود در قبال ایران قرار دهد».

بنابر قطعنامه‌ مذکور، مجلس نمایندگان آمریکا ضمن «حمایت از خواست مردم ایران برای دستیابی به یک جمهوری دموکراتیک، سکولار و غیرهسته‌ای در ایران»، «نقض حقوق بشر و تروریسم دولتی حکومت ایران» را محکوم می‌کند. 

این قطعنامه در بهمن‌ماه گذشته با امضای ۱۱۲ نماینده به صحن مجلس نمایندگان آمریکا رفت، اما حالا ۲۲۰ نماینده از جناح‌های مختلف سیاسی حمایت خود را از آن اعلام کرده‌اند که این به‌معنای پشتیبانی اکثریت مجلس نمایندگان از قطعنامه است.

در نامه مک‌کلینتوک و شرمن آمده است: «ما معتقدیم که این قطعنامه شایسته توجه دولت شما است؛ زیرا بر سه رکن مهم تأکید دارد که باید در سیاست دولت شما در قبال ایران، نقشی اساسی داشته باشند: دموکراسی، حقوق بشر و پاسخگو کردن ناقضان حقوق بشر».

 هم در قطعنامه و هم نامه اخیر، به موارد برجسته نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، ازجمله قتل‌عام هزاران نفر از زندانیان در سال ۱۳۶۷و کشتار ۱۵۰۰ نفر از معترض در آبان ۱۳۹۸» اشاره شده است. «کشتار مردم بلوچ در اسفند ۱۳۹۹» نیز در نامه به‌عنوان موارد اخیر نقض حقوق بشر حکومت ایران مطرح شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام ارشد دولتی در واکنش به این نامه، به فاکس‌نیوز گفت که دولت جو بایدن به افشا و مقابله با نقض حقوق بشر در ایران ادامه می‌دهد. او «بازداشت‌های خودسرانه یا غیرقانونی افراد در مقیاس گسترده که برخی از آن‌ها پس از محاکمه‌های ناعادلانه با شکنجه و اعدام روبرو شده‌اند» را از نمونه‌های نقض بشر در ایران عنوان کرد. 

این مقام ارشد همچنین گفت که دولت به حفظ تحریم‌های اعمال‌شده بر نهادهای ایرانی که به نقض حقوق بشر ادامه می‌دهند و استفاده از «همه ابزارهای مناسب» برای پاسخگو کردن افراد دخیل در نقض حقوق بشر و حکومت ایران ادامه خواهد داد. 

این درخواست اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از جو بایدن درحالی مطرح شده است که مذاکرات غیرمستقیم نمایندگان دولت آمریکا با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در وین با هدف بازگشت دو کشور به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در جریان است. همواره نگرانی‌هایی درمورد احتمال چشم‌پوشی آمریکا بر نقض حقوق بشر در ایران در قبال پیشرفت مذاکرات هسته‌ای مطرح بوده است.

منتقدان گفت‌وگوهای هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران در آمریکا بارها درمورد احتمال امتیاز دادن دولت جو بایدن به حکومت ایران، بدون محدود کردن جمهوری اسلامی در زمینه‌هایی چون حقوق بشر و تروریسم و تحرکات منطقه‌ای، ابراز نگرانی کرده‌اند.

در یکی از آخرین واکنش‌ها از این دست به مذاکرات وین، سناتور تام  کاتن، از اعضای جمهوری‌خواه سنای آمریکا نیز روز چهارشنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه، با اشاره به ایجاد مزاحمت کشتی و قایق‌های تندروی سپاه‌ پاسداران برای کشتی‌های گارد ساحلی ارتش آمریکا در خلیج فارس، به فاکس‌نیوز گفت: «به نظر می‌رسد جو بایدن در تلاش است تا در مذاکرات هسته‌ای وین به آیت‌الله‌ها تسلیم شود، اما مطمئن نیستم که آیت‌الله‌ها حاضر به تسلیم شدن او باشند.» 

او اقزود که اطمینان دارد اگر ایران بخواهد نبردی را در خلیج فارس بر روی آب آغاز کند، «نیروی دریایی آمریکا درصورتی بایدن به آن‌ها اجازه دهد، می‌تواند خیلی سریع به آن جنگ پایان دهد».