نمایش محصولات کشاورزی افغانستان در بادام‌باغ کابل

از میوه‌‌های خشک تا صنایع دستی همه در بادام‌باغ

هر سال، نمایشگاه تولیدات و محصولات زراعتی افغانستان در بادام‌باغ کابل برگزار می‌شود. نمایشگاه امسال نیز از طرف وزارت زراعت و مالداری جمهوری اسلامی افغانستان، به مناسبت صدمین سالگرد استقلال این کشور، در بادام‌باغ کابل برگزار شد و در آن، تولیدات و محصولات زراعتی از سراسر افغانستان برای سه روز به نمایش گذاشته شد.

این تولیدات و محصولات وطنی، از جمله مشتمل بر میوه‌‌های خشک و تازه، لبنیات، سبزی‌‌ها، صنایع دستی زنان است که در غرفه‌های کوچک و بزرگ به نمایش گذاشته شده است و مورد توجه مسئولان و شهروندان افغانستان، به ویژه کسانی که از این محصولات و تولیدات خریداری کرده‌اند، قرار گرفته است.

کسانی که از سراسر افغانستان در این نمایشگاه کرده‌اند و محصولات خود را به نمایش گذاشته‌اند، می‌گویند که برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها در کابل و سایر استان‌های افغانستان، تحت هر نام و نشان که باشد، برای دهقان‌ها، صنعت‌کاران و تولید کنندگان کشور کار بسیار خوب و مفیدی است، چون این گونه نمایشگاه‌ها زمینه خوبی برای بازاریابی و فروش محصولات و تولیدات وطنی است و باعث تشویق بیشتر کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات زراعی می‌شود، و در کنار آن، شهروندان نیز  به شناخت بهتر و گسترده‌تری از تولیدات و محصولات کشورشان دست می‌یابند.

مریم شفیق، که از استان فاریاب به نمایشگاه بادام‌باغ کابل آمده است، به خبرنگار ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «برگزاری این چنین نمایشگاه‌هایی در هر گوشه و کنار کشورمان که باشد، باعث شناخت محصولات و تولیدات وطنی می‌شود و شهروندان ما با محصولات و تولیدات افغانستان بیشتر آشنا می‌شوند که این خود گام مثبتی برای رشد اقتصاد افغانستان است». بانو شفیق، همچنین از وزارت زراعت و مالداری و نهادهایی که برای برگزاری این چنین نمایشگاه‌هایی تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کند.

مدینه شکیب، که در این نمایشگاه مسئولیت فروش و به نمایش گذاشتن لبنیات را دارد، می‌گوید: «من چندین بار است که در این چنین نمایشگاه‌هایی شرکت کرده‌ام و تولیدات‌مان را به نمایش گذاشته‌ام که خوش‌بختانه مورد توجه و تشویق شهروندان عزیزمان قرار گرفته است و مقدار زیادی از این تولیدات را با قیمت خوب به فروش رسانیده‌ام. حالا از شهروندان کشورمان می‌خواهم که با خرید تولیدات و محصولات کشورشان، همه کسانی را که در این بخش‌ها به خدمت مشغولند، تشویق کنند».

نادرشاه نادری، از ساکنان شهر کابل که برای تماشا و خرید به این نمایشگاه آمده است، می‌گوید:« من علاقه زیادی دارم که به چنین نمایشگاه‌هایی بروم و نیازهای خود و خانواده‌‌ام را به قمیت خوب و باکیفیت عالی، از هموطنان عزیز‌مان که با دستان خود ساخته یا تولید کرده‌اند، خریداری کنم. چون تماشا و خرید محصولات و تولیدات کشورمان حس خوبی به من می‌دهد. تاکنون مبلغ سه هزار افغانی در این نمایشگاه خریداری کرده‌ام و هر چه خوشم بیاید، حتما خریداری می‌کنم، چون می‌دانم که پولم نه به خارج، بلکه به جیب یک هم‌وطنم می‌رود».

نمایشگاه محصولات زراعتی و تولیدات وطنی همه ساله در افغانستان به مناسبت‌های مختلف توسط وزارت زراعت و مالداری این کشور برگزار می‌شود تا شهروندان‌‌ این کشور، با تولیدات و محصولات سرزمین‌شان بیشتر اشنا شوند و به جای تولیدات و محصولات خارجی، از تولیدات و محصولات کشور خود استفاده کنند، و ضمن تشویق تولیدکنندگان افغان، سطح رشد افغانستان در بخش محصولات و تولیدات زراعتی نیز مشاهده و اثبات شود. 

بیشتر از