ارتش اسرائیل حمله گسترده به نوار غزه را آغاز کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز یکشنبه برای بررسی اوضاع تشکیل جلسه خواهد داد

وزارت بهداشت غزه در چند روز اخیر ۱۰۳ کشته به جای گذاشته که ۲۷ نفرشان کودک بوده‌اند-  SAID KHATIB / AFP

ارتش اسرائيل در اولین دقایق بامداد روز جمعه اعلام کرد که نیروهای هوایی و زمینی‌اش حمله به نوار غزه را آغاز کرده‌اند. منابع محلی خبر از این می‌دهند که در ساعت انتشار این خبر (حدود یک بامداد به وقت غزه)‌ هنوز هیچ نیروی زمینی اسرائیل وارد نوار غزه نشده است.

عمر غرایب، روزنامه‌نگار مقیم نوار غزه، حدود ساعت ۱۲:۳۰ نیمه‌شب به وقت غزه در توئيتر نوشت: «اینترنت لحظه به لحظه ضعیف‌تر می‌شود. برق قطع می‌شود. غزه روزگار خیلی سختی را می‌گذراند. لطفا ما را در دعاهای خود به یاد داشته باشید.»

یکی از ساکنان جنوب اسرائيل که منزلش حدود ۴۰ کیلومتر با غزه فاصله دارد به «ایندیپندنت فارسی» گفت کل خانه‌های منطقه می‌لرزند. یکی از ساکنان دیگر نوار غزه به «ایندیپندنت فارسی» گفت وحشت بسیاری در میان مردم حاکم است و انتظار حمله به این وسعت در بامداد جمعه را نمی‌دادند. اما او هم گفت هنوز خبری از ورود نیروهای زمینی را نمی‌بیند.

به گزارش روزنامه هاآرتز، ارتش اسرائیل به ساکنان غرب صحرای نقب در استان جنوبی اسرائیل (نزدیک مرز با غزه) گفته است نزدیک پناهگاه‌هایشان بمانند.

آنشل پِفر، خبرنگار روزنامه هاآرتز اسرائیل، نوشت: «نوعی عملیات زمینی در ساعت گذشته در نوار غزه آغاز شده است. هنوز معلوم نیست میزان قوا در چه حد است: همان چهار تیپی که در مناطق آماده‌باش بودند یا نیرویی کوچک‌تر.»

نماینده ایالات متحده در سازمان ملل اعلام کرد که شورای امنیت روز یکشنبه برای بررسی اوضاع تشکیل جلسه خواهد داد. لیندا تامس گرینفیلد در توییتی نوشت که آمریکا «در بالاترین سطح با استفاده از دیپلماسی برای کاهش تنشها خواهد کوشید.»

اسرائیل در طول روز پنجشنبه علاوه بر حملات متعدد هوایی به غزه نیروها و تانک‌های خود را به نزدیکی مرزهای این منطقه با اسرائیل برده بود.

فلسطینی‌های غزه روز اول جشن عید فطر را زیر بمباران شدید اسرائيل سر کردند که به گفته وزارت بهداشت غزه در چند روز اخیر ۱۰۳ کشته به جای گذاشته که ۲۷ نفرشان کودک بوده‌اند. ۵۸۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره نوار غزه بر عهده گروه شبه‌نظامی حماس است که اسرائیل، آمریکا و بسیاری کشورهای دیگر آن ‌را گروهی تروریستی می‌دانند. این گروه که مورد حمایت گسترده مالی و نظامی جمهوری اسلامی است با شلیک صدها راکت به اسرائيل در دو روز گذشته منجر به کشته شدن هفت نفر در اسرائیل شده است که حداقل دو نفرشان شهروندان فلسطینی‌تبار اسرائيل بودند. یک نفر از کشته‌شدگان هندی بوده است.

پنجشنبه شب از خاک جنوب لبنان نیز سه موشک به سوی اسرائيل شلیک شد. حزب‌الله گفت این حملات کار این گروه نبوده‌ و مقامات لبنانی گفتند این حرکت از سوی گروه‌های فلسطینی محلی بوده و عاملین‌شان دستگیر شده‌اند. این راکت‌ها به دریا افتادند و به کسی آسیبی نرساندند.

در عین حال درگیری‌های خشونت‌آمیزی بین یهودیان و عرب‌ها در شهرهای مختلط اسرائیل همچون لود، حیفا، عکا و بت رخ داد که سال‌ها است بی‌سابقه بوده‌اند.

از جمله عواقب بحران اخیر این بود که نفتالی بنت، سیاستمدار راست‌گرایی که در حال مذاکره با احزاب میانه و چپ اسرائیل برای تشکیل دولتی ائتلافی و برکناری نتانیاهو بود، اعلام کرد که دیگر به تشکیل «دولت تغییر» عقیده ندارد و حالا مشغول مذاکره با آقای نتانیاهو برای تشکیل دولتی راست‌گرا است.