ادامه تلاش‌ها برای کاهش خشونت در اسرائیل و فلسطین

مصر: به اسرائيل پیشنهاد آرامش دادیم، قبول نکرد

در حال حاضر بالاترین سطح درگیری‌ها از سال ۲۰۱۴ را شاهد هستیم که تاکنون به کشته شدن ۸۳ نفر در نوار غزه و هفت نفر در اسرائیل منجر شده‌ است- REUTERS/Suhaib Salem

در حالی که رهبران سیاسی یهودیان و عرب‌تباران برای پایان خشونت‌ها تلاش می‌کنند، تخاصم بین شهروندان عرب و یهودی در خیابان‌های شهرهای اسرائیل در روز پنجشنبه همچنان ادامه دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه از شهر لود (که جمعیت مخلوط عرب و یهودی دارد و صحنه برخی از بدترین خشونت‌های شب گذشته بود) دیدار کرد و گفت که خشونت‌ها را شورشیان ناسیونالیست یهودی انجام داده‌اند. او در ضمن هشدار داد که نیروهای ارتش اسرائیل را به سطح شهر گسیل می‌کند. ارتش تمام هفت‌ هزار نیروی ذخیره خود را فراخوانده و تمام مرخصی‌های‌ یگان‌های جنگنده را لغو کرده است.

آقای نتانیاهو گفت: «در حال حاضر هیچ خطری بزرگ‌تر از این شورش‌ها وجود ندارد و ضروری است که نظم و قانون را از این طریق بازگردانیم.» او گفت که احتمال دارد از ماشین‌های آبپاش و دستگیری‌های اضطراری استفاده شود. شهر لود اینک در کنترل شدید پلیس است و ورود به آن از ساعت پنج بعدازظهر محدود شده است و از ساعت هشت شب، وضعیت خاموشی اعمال می‌شود.

در عین حال، حملات متقابل حماس و اسرائیل نیز ادامه دارد. اسرائیل اعلام کرده است که برخی فرماندهان مهم حماس مثل فرمانده یگان پهپادهایی که به این کشور حمله می‌کنند را کشته است. در حال حاضر بالاترین سطح درگیری‌ها از سال ۲۰۱۴ را شاهد هستیم که تاکنون به کشته شدن ۸۳ نفر در نوار غزه و هفت نفر در اسرائیل منجر شده‌ است. گروه‌های فلسطینی از روز دوشنبه بیش از هزار راکت به شهرهای مرکز و جنوب اسرائیل شلیک کرده‌اند.

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده روز پنج‌شنبه در مورد درگیری‌های جاری میان حماس و اسرائیل گفت: جامعه اطلاعاتی، وزارت دفاع و همچنین وزارت خارجه در ارتباط با همه شرکایمان نه تنها در اسرائیل بلکه در منطقه بوده‌اند. یکی از چیزی‌هایی که تاکنون مشاهده کرده‌ایم این است که واکنش بیش از حد قابل توجهی از سوی اسرائیل (در برابر حملات راکتی حماس) در کار نبوده و پرسش این است که چگونه آنها می‌توانند به نقطه‌ای برسند که به کاهش چشم‌گیر حملات، به ویژه حملات راکتی به مراکز پرجمعیت، انجام شود. ما فقط به اسرائیلی‌ها صحبت نکرده‌ایم، با مصری‌ها و سعودی‌ها نیز صحبت کرده‌ایم و این روندی است که در حال کار بر روی آن هستیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، از بروز خشونت بین اسرائيلی‌ها و فلسطینی‌ها اعلام نگرانی کرده و «احیای جدی» مذاکرات بین طرفین را خواستار شده است. از سوی دیگر، آمریکا به تقاضای برخی کشورها برای برگزاری جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل در روز جمعه برای بررسی کشمکش‌ها، پاسخ منفی داده است.

تلاش‌های بین‌المللی نیز برای میانجیگری آغاز شده است. دیپلمات‌هایی از آمریکا و مصر به اسرائیل رفته‌اند تا مذاکرات در این زمینه را آغاز کنند. در عین حال گزارش‌ها از آمادگی اسرائیل برای فرستادن نیروهای نظامی به غزه و اشغال زمینی این خطه خبر می‌دهد. آقای نتانیاهو در حالی باید در این مورد تصمیم بگیرد که پای آینده سیاسی خود او نیز در میان است. این احتمال که احزاب اپوزیسیون گرد هم بیایند و با رسیدن به اکثریت در مجلس، او را کنار بزنند وجود دارد. منصور عباس، رهبر «فهرست متحد عربی» در مجلس اسرائیل، کنست، گفته که برای همکاری با احزاب اپوزیسیون، آماده است.

هادی عمرو، دستیار معاون وزارت خارجه آمریکا، در منطقه است و احتمالا به زودی با مقامات مصر به عنوان میانجی برای مذاکره با حماس صحبت می‌کند. از آنجایی که آمریکا حماس را سازمانی تروریستی می‌داند، حاضر به مذاکره مستقیم با آن نیست. در دو مورد اخیر درگیری‌های غزه در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ که هر یک نزدیک به دو ماه به طول انجامید، مذاکرات با میانجیگری مصر انجام شد.

مقامات امنیتی مصری روز پنجشنبه عازم تل‌آویو و غزه شدند تا مذاکرات را آغاز کنند. سامح شکری، وزیر خارجه مصر، در نشست  اتحادیه عرب گفت که قاهره از اسرائیل و «سایر کشورهای مربوطه» خواسته است برای کاهش خشونت تلاش کنند، اما پاسخی نگرفته است.