اسرائیل، گوش به زنگ کشیده شدن جنگ غزه به جبهه‌های دیگر

سخنگوی ارتش: «تحرکات حزب‌الله و فعالیت‌های جاری در سوریه را تعقیب می‌کنیم»

خرابی ناشی از حملات هوایی اسرائیل، خان یونس در جنوب نوار غزه- SAID KHATIB / AFP

همزمان با عملیات نیروی دفاعی اسرائیل در مقابل شلیک صدها راکت از سوی شبه‌نظامیان فلسطینی، سربازان اسرائیلی به همه مرزهای کشور از جمله با لبنان، محل استقرار دشمن قدرتمندش حزب‌الله، نیز توجه دارند.

یوناتان کونریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل، به نشریه نیوزویک گفت: «مانند همیشه مرز سوریه و لبنان را زیر نظر داریم و تحرکات حزب‌الله و فعالیت‌ها در سوریه را تعقیب می‌کنیم.»

او گفته است که فعلا وضعیت ثابت است و رویدادهای غیرعادی در آن مناطق دیده نمی‌شود.

اما حزب‌الله که قبلا دو بار با اسرائیل جنگیده است، می‌گوید که اقدام نکردنش به معنی حمایت نکردن این گروه شیعه از گروه‌های مقاومت سنی فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی نیست. حزب‌الله می‌گوید با در نظر گرفتن شرایط فعلا به کمک آن نیازی نیست.

نیوزویک به نقل از سخنگوی حزب‌الله نوشت:‌ «البته که حمایت می‌کنیم. اما گمان نمی‌کنم فعلا به افراد ما نیازی باشد. تمامی راکت‌ها و توانایی رزمی ما در خدمت مقاومت فلسطینی‌ است.»

تلویزیون المنار حزب‌الله به نقل از هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی این گروه گفت: «امروز مقاومت معادله پیروزی و فتوحات آینده را تعیین می‌کند و روح مقاومت در غزه، اورشلیم و کرانه غربی متجلی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان نیز ضمن آرزوی پیروزی برای «فلسطین و مردمش» گفت:‌ «قدس نزدیکتر شده است.»

حماس، سازمان جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های فلسطینی بیش از هزار راکت به سوی اسرائیل شلیک کرده‌اند که دفاع هوایی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین، شماری از آن‌ها را رهگیری کرده و ارتش اسرائیل صدها حمله هوایی به نوار غزه انجام است. شمار قربانیان در هر دو سو در حال افزایش است و هیچ‌یک از طرفین حاضر به عقب‌نشینی نیست. کشورهای منطقه نیز از نزدیک وقایع را تحت نظر دارند.

حماس و جهاد اسلامی فلسطینی در غزه و حزب‌الله لبنان -که روز چهارشنبه آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه آن اعلام کرد- تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، دشمن اصلی اسرائیل در منطقه هستند. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه طرف فلسطینی را به «ادامه راه» مقاومت مسلحانه ترغیب کرد.

یک روز بعد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به سوریه رفت. در ملاقات ظریف و بشار اسد، رئیس‌جمهور و فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه، دو طرف ضمن محکوم کردن «تهاجم» اسرائیل علیه مردم فلسطینی، بر «نقض» قوانین بین‌المللی توسط اسرائیل تاکید کردند.

ایران و اسرائیل همواره یکدیگر را به تهدید منافع خود متهم می‌کنند، اما در درگیری‌های فعلی، اسرائیلی‌ها تاکنون مستقیما جمهوری اسلامی ایران را متهم نکرده‌اند.

نیوزویک به نقل از لیور حایات، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، گفت که اینک زمان مناسبی برای صحبت درباره تهدید ایران نیست. او گفت:‌ «اطلاعاتی که ارتباط مستقیم ایران با شرایط فعلی را نشان دهد، ندارم.»

او در عین حال گفت که ایران با جهاد اسلامی فلسطینی ارتباط ایدئولوژیک دارد و در عین حال از زیرساخت نظامی و تروریستی آن حمایت می‌کند. آقای کونریکوس نیز ضمن تاکید بر نفوذ عمیق ایران در جهاد اسلامی و حمایت تسلیحاتی از این گروه و حماس، گفت مشخص است که ایران مداخله دارد اما نشانی از اعزام نیرو دیده نمی‌شود.

این در حالی است که اخیرا رامز الحلبی، از مقام‌های جهاد اسلامی فلسطینی به تلویزیون العهد عراق گفت: «مجاهدین غزه و لبنان در حمله علیه دشمن صهیونیست از تسلیحات ایرانی استفاده می‌کنند.»

او گفت «محور مقاومت» از قدس تا بیروت، بغداد، دمشق، صنعا و «مهمتر از همه» تهران می‌گذرد و تهران شبکه گسترده‌ای از نیروها را آموزش داده است.

او گفت راکت‌های شلیک شده به تل‌آویو امضای قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس را داشتند. سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰ در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در بغداد کشته شد.

حلبی گفت: «به نام خود و به نام مردم فلسطینی از خدا می‌خواهم پاداش ایران را بدهد. آن‌ها با تسلیحات و پول و خوراک، از ما حمایت می‌کنند.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در بیانیه‌ای وعده داد تا کمک‌هایش به گروه‌های فلسطینی را بیش از پیش افزایش دهد.

زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطینی و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، نیز از حمایت‌های ایران قدردانی کرده‌اند.

نیوزویک می‌نویسد در گذشته گروه‌های فلسطینی در شرایط مشابه از کشورهای عرب قدردانی می‌کردند. با عادی‌سازی مناسبات چند کشور عرب با اسرائیل در سال ۲۰۲۰، محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، از جلب حمایت منطقه‌ای عاجز بوده است.

به دنبال بروز تنش‌ها که پس از تلاش اسرائیلی‌ها به بیرون راندن فلسطینی‌ها از محله شیخ‌ جراح در اورشلیم آغاز شد، عباس، انتخابات فلسطینی را به تاخیر انداخت. این اقدام خشم حماس را برانگیخت و با سرکوب تظاهرات فلسطینی‌ها به دست نیروهای اسرائیلی در محوطه مسجد‌الاقصی، وارد عمل شد.

یک سخنگوی حماس به تازگی به نیوزویک گفت:‌ «دلیل تظاهرات و راکت‌پرانی، تلاش برای جلوگیری از اشغال اسرائیل و شهرک‌نشینان و اعضای تندروی کنست و همچنین مسئولان اسرائیلی است که در همکاری با شهرک‌های یهودی خانواده‌های فلسیطنی را از خانه‌هایشان در شیخ‌ جراح اخراج می‌کنند.»

لیور حایات گفت:‌ «اختلاف سیاسی داخلی در میان مردم فلسطینی، دلیل حماس برای شروع عملیات بود. آنان می‌خواهند خود را نگهبان اورشلیم نشان دهند و رهبری تشکیلات خودگردان را تضعیف کنند و کل منطقه را بی‌ثبات سازند.»

تور ونسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای صلح خاورمیانه، هشدار داده است که وضعیت در حال پیشروی به سوی جنگ تمام‌عیار است و خواستار آتش‌بس فوری شد.

بیشتر کشورهای عرب حمله نیروهای اسرائیلی در مسجد‌الاقصی را محکوم کردند و اتحادیه عرب از حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه انتقاد کرد. کمی قبل از آن، محمدجواد ظریف خواستار «برنامه جامع گسترش روابط و هماهنگی در میان کشورهای همسایه» شده بود.

مقام‌های آمریکایی راکت‌پرانی‌ گروه‌های فلسطینی به اسرائیل را محکوم کرده و حق دفاع را برای اسرائیل محفوظ دانسته‌اند.

اسرائیل به دیگر دشمنانی که ممکن است به فکر پیوستن به حماس باشند هشدار داده است. کونرکیوس، پیش‌تر به نیوزویک گفت: «ما آماده سناریوهای مختلف هستیم و این حمله حماس را حمله‌ای سخت قلمداد می‌کنیم و قصد داریم آنان را به دلیل تهاجم به اسرائیل مسئول نگه داریم.» او گفت:‌ «به دشمنانمان توصیه می‌کنم که به حماس ملحق نشوند زیرا آنان نیز با حملات مشابه به زیرساخت‌های نظامی‌شان مواجه خواهند شد.»