وزیر خارجه آمریکا: اسرائیل بکوشد غیرنظامی‌ها آسیب نبینند

هادی عمرو، دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا، به منطقه رفته است 

QUSAY DAWUD / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، ضمن تاکید بر این‌که اسرائیل حق دارد در مقابل حملات راکتی از نوار غزه از خود دفاع کند، افزود که آن کشور باید هر چه در توان دارد انجام دهد تا غیرنظامی‌ها آسیب نبینند. او صبح روز چهار شنبه گفت: «تصاویری که از دیشب رسیده است، تکان‌دهنده است. هرگونه از دست رفتن زندگی غیرنظامیان تراژدی است.»

در دو روز گذشته شاهد حملات راکتی گروه‌های فلسطینی به اسرائیل و حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه بوده‌ایم. در عین حال، خشونت بین یهودیان و فلسطینی‌تباران در برخی شهرهای اسرائیل نیز درگرفته است. چند ده فلسطینی، از جمله چندین کودک، در حملات هوایی اسرائیل در نوار غزه کشته شدند. حداقل دو شهروند اسرائیلی نیز در حملات حماس و جهاد اسلامی کشته شدند. نشانه‌های اولیه نشان می‌دهد که اسرائیل قصد دارد حملات علیه غزه را ادامه دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هادی عمرو، دستیار معاون آقای بلینکن در موضوع اسرائیل و فلسطین، قرار است امروز عازم منطقه شود تا با رهبران اسرائیل و فلسطینی‌ها دیدار کند. آقای عمرو بزرگ‌شده آمریکا است، اما متولد بیروت است و تبار لبنانی دارد. او سه سال در دولت دوم اوباما، در زمان وزارت خارجه جان کری، معاون نماینده ویژه برای مذاکرت اسرائیل و فلسطینی‌ها بود و در مذاکرات شرکت داشت. برخی کارشناسان امیدوارند بایدن سمَت آقای عمرو را به «فرستاده» ارتقا دهد؛ همان سمَتی که تیم لندرکینگ در زمینه یمن، و جفری فلتمن در زمینه شاخ آفریقا دارد. جرمی بن آمی، رئیس گروه «جی استریت» که متشکل از یهودیان لیبرال‌ماب آمریکا است، از دولت بایدن خواست نقش فعال‌تری در عرصه این تخاصم بازی کند. از آقای بایدن انتقاد می‌شود که توجه خاصی به موضوع اسرائیل و فلسطین مبذول نداشته است. 

از سوی دیگر، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با بنی گانتز، همتای اسرائیلی‌اش، بر «پشتیبانی آهنین» آمریکا از آن کشور تاکید کرد. جان کربی، سخنگوی پنتاگون، گفت آقای آستین تاکید کرده است که آمریکا پشتیبان «حق مشروع اسرائیل برای دفاع از خود و مردمش است.» وزیر دفاع آمریکا در ضمن خواهان آن شده است که «تمام طرفین درگیر» گام‌هایی به سوی آرامش بردارند.

آقای آستین چهارمین مقام ارشد آمریکا است که در روزهای اخیر با همتایان اسرائیلی خود گفت‌وگو کرده است. پیش از آن، آقای بلینکن، جیک سالیوان (مشاور امنیت ملی) و وندی شرمن (معاون وزیر خارجه) نیز چنین کرده بودند. آقای سالیوان روز سه‌شنبه با یکی از مقامات دولت مصر نیز سخن گفت تا راهی برای کاهش تنش‌ها پیدا شود. 

وزارت خارجه روسیه گفت یکی از مقامات ارشد گروه حماس گفته است که آن گروه حاضر است حملات خود علیه اسرائيل را «بر مبنایی دوجانبه»، خاتمه بخشد. او همچنین گفته است که جامعه جهانی باید بر اسرائیل فشار بیاورد تا از به‌کارگیری زور در مسجد الاقصی در بیت‌المقدس (اورشلیم‌) دست بردارد. 

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، نیز خواهان کاهش خشونت‌ها شد و گفت: «باید هر کاری برای جلوگیری از تخاصم وسیع‌تر انجام داد، چرا که چنان چیزی بیش از هر وضعیت دیگری بر جمعیت غیرنظامی هر دو طرف تاثیر خواهد گذاشت.»