شعله‌ور شدن خشونت‌های خیابانی در اسرائیل هم‌زمان با ادامه تبادل آتش با حماس

در حملات هوایی و موشکی سه روز گذشته، درنوار غزه ۶۷ نفر و در اسرائیل هفت نفر کشته شده‌اند

با وجود تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی برای کاهش بحران میان اسرائیل و فلسطینی‌ها، تنش‌ها میان دو طرف همچنان در دو جبهه ادامه دارد: تبادل آتش سنگین میان شبه‌نظامیان حماس در نوار غزه با نیروهای اسرائیلی و درگیری‌های خیابانی شدید بین اعراب و یهودیان در اسرائیل.

چهارشنبه شب، ۲۲ اردیبهشت، صدها راکت از نوار غزه به‌سمت اسرائیل پرتاب شد و آژیر هشدار حمله هوایی در سراسر این کشور، ازجمله برای نخستین‌بار در شمال اسرائیل، به صدا درآمد. نیروهای هوایی اسرائیل نیز چهارشنبه‌شب به‌طور متقابل در حمله‌های هوایی متعدد به نوار غزه، مکان‌هایی را که مرتبط با «زیرساخت‌‌های امنیتی» حماس اعلام کرده‌اند و همچنین خانه ایاد طیب، یکی از فرماندهان این گروه شبه‌نظامی را هدف قرار داده‌اند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حملات هوایی سه روز گذشته اسرائیل به غزه، تاکنون ۶۷ نفر، ازجمله ۱۷ کودک کشته و حدود ۴۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، روز چهارشنبه از کشته شدن باسم عیسی، فرمانده نیروهای خود در شهر غزه در حمله هوایی اسرائیل خبر دادند. علاوه‌بر این، ارتش اسرائیل اعلام کرد که به‌جز این فرمانده، سه فرمانده ارشد دیگر حماس نیز در حمله‌های روز چهارشنبه کشته شده‌اند.

در حملات هوایی روز چهارشنبه ارتش اسرائیل به نوار غزه، همچنین یک برج چندطبقه که دفتر شبکه تلویزیونی گروه حماس به‌نام «الاقصی» در آن قرار داشت، فروریخت.    

اسرائیل اعلام کرده است که در درگیری‌های سه‌روز گذشته با حماس، حدود ۱۵۰۰ راکت به‌سمت خاک آن کشور پرتاب شده است. بنابر گزارش‌ها در این حملات راکتی، هفت اسرائیلی، ازجمله یک کودک شش‌ساله، کشته شده‌اند.

به گفته کارشناسان، حملات متقابل چند روز گذشته میان نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان حماس در غزه، که درپی ناآرامی‌های آخر هفته گذشته در محوطه مسجدالاقصی در اورشلیم/ بیت‌المقدس درگرفت، شدیدترین درگیری‌ها طی هفت سال گذشته بوده است.

هم‌زمان با تبادل آتش هوایی میان غزه و اسرائیل، در داخل اسرائیل نیز درگیری‌های خشونت‌بار میان اعراب و یهودیان تشدید شده است.

چهارشنبه شب، گروه های راست افراطی اسرائیلی در در خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور با نیروهای امنیتی و اعراب اسرائیلی درگیر شدند. پلیس اسرائیل اعلام کرد که در شهرهای مختلف، ازجمله لود، عکا و حیفا با درگیری‌های خشونت‌بار مقابله کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر گزارش‌‌ها، خشونت در این درگیری‌ها بسیار شدید بود؛ ازجمله، در تصاویری که از تلویزیون اسرائیل پخش شد، افراد یک گروه راست افراطی در خیابانی از شهر بت‌یام در نزدیکی تل‌آویو، دسته‌جمعی به ضرب‌وجرح مردی که به ظن آن‌ها عرب بود، پرداختند، تا جایی که او بیهوش بر کف خیابان افتاد. مقام‌های بیمارستانی تل‌آویو، بعدتر بدون اعلام هویت این شخص، گفتند که او «به‌شدت آسیب‌دیده است، اما وضعیت پایداری دارد».  

درپی خشونت‌ها، در شهر لود اسرائیل که اعراب و یهودیان در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، وضعیت اضطراری اعلام شده است. در این شهر، کنیسه و املاک دیگری از یهودیان به آتش کشیده شده و یک ساکن عرب شهر، به ضرب گلوله کشته شده است.

همچنین وزارت بهداشت فلسطین، روز پنجشنبه، ۲۳ اردیبهشت، اعلام کرد که در کرانه باختری رود اردن نیز یک فلسطینی در جریان درگیری با سربازان اسرائیلی، در حوالی شهر نابلس کشته شده است. به این ترتیب، تعداد کشته‌شدگان در درگیری میان فلسطینی‌ها و نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری رود اردن، از روز چهارشنبه تاکنون، به سه نفر رسیده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که برگزاری یک جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد تنش‌ها میان اسرائیل و فلسطینیان درخواست شده است.

بنابر این گزارش، پیش از این هم، از روز دوشنبه تاکنون، شورای امنیت دو نشست غیرعلنی از طریق ویدئوکنفرانس برگزار کرده است، اما ایالات متحده آمریکا، با تصویب بیانیه مشترک درمورد درگیری‌های اخیر اسرائیل مخالفت کرده و گفته است که چنین چیزی به «تنش‌زدایی» کمک نخواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه، در گفت‌وگو با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت که اسرائیل «حق دفاع از خود را دارد». بلینکن نیز ضمن تاکید بر حق اسرائیل برای دفاع درمقابل حملات راکتی از نوار غزه، گفت که آن کشور باید هرچه در توان دارد انجام دهد، تا غیرنظامی‌ها آسیب نبینند. وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که در صحبت با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، خواستار پایان دادن به حملات راکتی شده است.  

 بلینکن پیش‌تر از اعزام نماینده ویژه آمریکا به خاورمیانه به‌منظور تلاش برای کاهش تنش‌ها خبر داده بود. هادی عمرو، دستیار معاون بلینکن در امور اسرائیل و فلسطین، برای دیدار با رهبران اسرائیل و فلسطینی‌ها، عازم منطقه شده است.