بایدن پس از گفت‌و‌گو با نتانیاهو: اسرائیل حق دفاع از خود را دارد

وزارت امور خارجه آمریکا از اعزام نماینده خود به منطقه به منظور تلاش برای کاهش تنش‌ها خبر داد

تصویر آرشیوی از کنفرانس خبری مشترک بایدن و نتانیاهو در سال ۲۰۱۶-DEBBIE HILL / AFP / POOL

به دنبال افزایش تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطین، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تلفنی گفت‌و‌گو کرد.

بایدن پس از این گفت‌و‌گو که عصر چهارشنبه انجام شد، بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرد.

همزمان وزارت امور خارجه آمریکا از اعزام نماینده خود به منطقه به منظور تلاش برای کاهش تنش‌ها خبر داده است.

بایدن به خبرنگاران گفت: «زمانی که اسرائیل هدف هزاران راکت قرار می‌گیرد، حق دارد که از خود دفاع کند. امید من این است که این موضوع زودتر حل شود.»

گزارش منابع داخلی از کاخ سفید حاکی از آن است که بایدن در این گفت‌و‌گو بر حمایت بی‌قیدوشرط آمریکا از امنیت اسرائیل و حق مشروع دفاع از خود و مردمش تاکید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاخ سفید می‌گوید بایدن و نتانیاهو توافق کردند که در روزهای پیش رو شخصا در ارتباط باشند و روابط نزدیک بین تیم‌های خود را حفظ کنند.

حمله‌های متقابل راکتی و موشکی اسرائیل و حماس و جهاد اسلامی در روزهای اخیر دست کم ۶۵ کشته بر جای گذاشته است.

تنش در منطقه با واکنش‌های تندی از سوی جمهوریخواهان و منتقدان بایدن مواجه شده است که او را به خالی کردن پشت اسرائیل متهم می‌کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز بر این باور است که «ضعف» بایدن عامل شدت گرفتن حمله‌های حماس علیه اسرائیل است و با ادامه این رویکرد متحدان و شرکای آمریکا در منطقه با تهدید‌های جدیدی مواجه خواهند شد. 

این در حالی است که رهبران حماس به روشنی از دریافت منابع مالی و تجهیزات از ایران سخن می‌گویند و رهبر جمهوری اسلامی نیز در بحبوحه تنش‌ها همچنان تاکید دارد که «اسرائیل تنها زبان زور» را می‌فهمد.

مقامات حماس و جهاد اسلامی در حالی از کمک‌های مالی جمهوری اسلامی تقدیر می‌کنند که مقامات در تهران ادعا می‌کنند «تحریم»‌ها مانع خرید واکسن و دارو شده است.

بیشتر از جهان