آمریکا هفت لبنانی مرتبط با حزب‌الله را به فهرست ویژه تروریسم جهانی اضافه کرد

ایالات متحده تاکنون چندین مقام ارشد حزب‌الله، از جمله حسن نصرالله رهبر آن را، تحت تحریم قرار داده است

در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا، بیش از یکصد تن از افراد مرتبط با حزب‌الله تحریم شدند-AFP

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه هفت شهروند لبنانی مرتبط با حزب‌الله، گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، را تحت تحریم قرار داد و نام آنها را به فهرست ویژه تروریسم جهانی اضافه کرد.

به گزارش رویترز، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد نام ابراهیم علی ظاهر رئیس واحد مرکزی مالی حزب‌الله و شش تن دیگر که با شبکه مالی این گروه مرتبط هستند، به فهرست تروریسم اضافه شده است.

در این بیانیه از قول مدیر اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری گفته شده است که حزب‌الله به سوء‌استفاده از بخش مالی لبنان و تخلیه منابع آن کشور، که در شرایط دشواری قرار دارد، ادامه می‌دهد.

آمریکا و برخی کشورهای دیگر، حزب‌الله را که در عرصه سیاسی لبنان نیز حضور فعال دارد، یک گروه تروریستی می‌دانند و تاکنون تحریم‌هایی را هم علیه آن گروه شیعه و عوامل مرتبط با آن اعمال کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آمریکا حزب‌الله را در سال ۱۹۹۷ به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی کرد، اما بعدا به دلیل برخی ابهام‌ها از فهرست تروریسم حذف شد و در نوامبر ۲۰۱۸ بار دیگر «کلیت» آن – چه شاخه نظامی و چه شاخه سیاسی – به فهرست سازمان‌های تروریستی جهانی اضافه شد.

ایالات متحده تاکنون چندین مقام ارشد حزب‌الله، از جمله حسن نصرالله رهبر آن را، تحت تحریم قرار داده است و تنها در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا، بیش از یکصد تن از افراد مرتبط با آن تحریم شده‌اند.

علاوه بر بریتانیا دو کشور اروپایی آلمان و هلند هم هر دو شاخه حزب‌الله را سازمان تروریستی می‎‌دانند. اتحادیه اروپا شاخه نظامی این سازمان را تروریستی نامیده، اما شاخه سیاسی آن را در این فهرست قرار نداده ‌است.

اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس نیز گروه حزب‌الله را رسما یک تشکیلات تروریستی معرفی کرده‌اند.