عربستان سعودی و اردن خواستار حمایت جامعه بین‌المللی از فلسطینیان شدند

وزرای خارجه دو کشور اقدام‌های اسرائیل را محکوم کردند و درمورد عواقب ادامه خشونت‌ها هشدار دادند

شاهزاده فیصل بن فرحان و ایمن الصفدی، وزرای خارجه عربستان سعودی و اردن، ماه گذشته در امان دیدار کردند- Jordanian Foreign Ministry / AFP

درپی درگیری‌های خشونت‌بار روزهای اخیر میان پلیس و نیروهای امنیتی اسرائیل با فلسطینیان، وزرای خارجه دو کشور عربستان سعودی و اردن خواستار حمایت جامعه بین‌المللی از فلسطینیان دربرابر خشونت‌های اسرائیل شدند.  

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، شاهزاده فیصل بن فرحان و ایمن الصفدی، وزرای خارجه عربستان سعودی و اردن، روز سه‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت‌، در تماسی تلفنی به بررسی درگیری‌های خطرناک اخیر در اورشلیم و دیگر مناطق فلسطین و تلاش‌های انجام‌شده برای حمایت از فلسطینی‌ها دربرابر «حملات و خشونت‌های اسرائیلی‌ها و تجاوز به نوار غزه» پرداختند.

بنابر این گزارش، وزرای خارجه دو کشور ضمن توافق بر ضرورت شکل‌گیری یک تلاش مؤثر بین‌المللی در حمایت از فلسطینیان، تأکید کردند بازگرداندن آرامش مستلزم آن است که اسرائیل به هرگونه خشونت در مسجد الاقصی پایان دهد و به شرایط تاریخی و قانونی جاری در بیت‌المقدس و مقدسات آن، احترام بگذارد. 

آن‌ها همچنین ازسوی دو کشور آن‌چه را که «اقدام‌های غیرقانونی اسرائیل» خوانده‌اند، محکوم کردند و درمورد عواقب ادامه خشونت‌‌ها در مکان‌های مقدس، بیرون کردن فلسطینیان ساکن منطقه شیخ جراح از خانه‌‌هایشان و حملات به غزه هشدار دادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درگیری روزهای اخیر میان فلسطینی‌ها و نیروهای اسرائیلی، از موضوع اخراج ساکنان فلسطینی محله‌ای به‌نام «شیخ جراح» در شرق اورشلیم/ بیت‌المقدس آغاز و در روزهای پیاپی در محوطه اطراف مسجدالاقصی و دیگر مناطق فلسطینی‌نشین ادامه پیدا کرده و صدها زخمی برجای گذاشته است. شلیک راکت‌های حماس به‌سمت شهرک‌های اسرائیلی و حمله هوایی ارتش اسرائیل به نوار غزه در شامگاه دوشنبه، حاکی از تشدید تنش میان دوطرف بود. در حمله هوایی اسرائیل به غزه، ۲۰ نفر کشته شدند.

وزرای خارجه عربستان سعودی و اردن در تماس تلفنی خود همچنین اعلام کردند که به رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها برای تقویت «روابط تاریخی برادرانه» میان دو کشور و همکاری در زمینه‌های مختلف تأکید ادامه خواهند داد. علاوه‌بر این، آن‌ها در آستانه نشست فوق‌العاده وزرای اتحادیه عرب در روز سه‌شنبه، با بررسی تحولات منطقه‌ای، بر اهمیت اقدام‌های مشترک کشورهای عربی در مواجهه با چالش‌ها تأکید کردند. 

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، نیز روز سه‌شنبه در سخنانی، ضمن محکوم کردن حمله‌های هوایی اخیر اسرائیل به نوار غزه که دست‌کم ۲۰ کشته برجای گذاشته است، این اقدام را «بی‌رویه و غیرمسئولانه» دانست. او اسرائیل را  مسئول این «تشدید خطرناک» تنش‌ها در اورشلیم/بیت‌المقدس دانست و از جامعه جهانی خواست که به‌سرعت برای جلوگیری از خشونت اقدام کند.