۲۰ نفر در حمله هوایی اسرائیل به نوار غزه کشته شدند

در خلال درگیری‌ها مقامات مسجد‌الاقصی از نمازگزاران و معترضان خواستند تا آرامش خود را حفظ کنند

تنش میان اسرائیل و فلسطین با شلیک راکتی گردان‌های عز‌الدین قسام به سمت شهرک‌های اسرائیلی و حمله هوایی ارتش اسرائیل به نوار غزه، تشدید شده است. 

این رویدادها به فاصله چند ساعت در بعدازظهر روز دوشنبه رخ داد. 

خبرگزاری‌های بین‌المللی عصر دوشنبه ۲۰ اردیبهشت به نقل از شاهدان عینی گزارش دادند که صدای چندین انفجار در شهر اورشلیم (بیت‌المقدس) شنیده شد و آژیر خطر حمله راکتی به صدا در‌آمده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از کانال ۱۳ اسرائیل گزارش داد که چندین راکت‌ به سمت این شهر شلیک شده است. گروه حماس مسئولیت این راکت‌پراکنی را برعهده گرفته است.

مقامات بهداشتی دولت خودگردان غزه می‌گویند در جریان این حملات هوایی دست کم ۲۰ نفر، از جمله چند کودک کشته شده‌اند.

در ادامه درگیری‌ها منطقه بیت‌المقدس در اورشلیم نیز بیش از ۳۰۰ زخمی بر جای مانده است.

این درگیری‌ها که از پنج روز گذشته در پی صدور حکمی از سوی دادگاه عالی اسرائیل به منظور اخراج خانواده‌های فلسطینی در منطقه شیخ جراح رخ داده، در حالی ادامه پیدا می‌کند که این دادگاه اجرای این حکم را با گسترش در گیری‌ها به تعویق انداخته است.

به نقل از گاردین به گفته پزشکان و پلیس، بیش از ۲۰۵ فلسطینی که آمار آنها در حال افزایش است و ۱۷ افسر پلیس اسرائیلی در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند. همین آمار از سوی آسوشیتد پرس بیش از ۳۰۰ زخمی اعلام شده است .

این خبرگزاری نقل کرده است؛ هلال احمر فلسطین بامداد روز دوشنبه زخمی شدن ۸۰ فلسطینی را گزارش داده بود در حالی‌که کاربران مجازی صدها تن زخمی را در درون حرم شریف گزارش کردند .

در خلال درگیری‌ها مقامات مسجد‌الاقصی از نمازگزاران و معترضان خواستند تا آرامش خود را حفظ کنند و از مقامات پلیس نیز خواستند تا شلیک نارنجک‌های بی‌حس ‌کننده به سوی نمازگزاران را متوقف کنند.

به رغم همه این هشدارها و در خواست‌ها درگیری‌ها به کوچه‌های اطراف حرم سرایت کرده و صدها فلسطینی، عمدتاً از میان جوانان و نوجوانان و پلیس، در تعقیب و گریز هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش گاردین به نقل از سخنگوی پلیس اورشلیم آمده است؛ پلیس اسرائیل فلسطینیان را مسئول ناآرامی‌ها می‌داند که از درون حرم با پرتاب سنگ و بطری باعث شروع درگیری‌ها شدند .

در این گزارش آمده است؛، یعکوو شبتای، فرمانده کل پلیس، شخصاً فرمان ورود نیروها به حرم را صادر کرده است.

خشونت‌ها در منطقه قدس شریف و اورشلیم در حالی تشدید یافته که ده‌ها هزار نمازگزار روز جمعه برای نماز هفتگی در محوطه مسجدالاقصی در بالای تپه در میان حضور شدید پلیس اسرائیل گرد آمده بودند. پس از آن در طول شب، مردان فلسطینی به سمت مأموران با تجهیزات ضد شورش، صندلی، کفش و سنگ پرتاب کردند، آنها با نارنجک و گلوله‌های روکش‌دار لاستیک به سمت جمعیت شلیک کردند.

در حکم این دادگاه آمده است: مقامات می‌توانند ده‌ها فلسطینی را بیرون کرده  و خانه‌های آنها را به شهرک‌نشینان یهودی بدهند.

آسوشیتد پرس نیزگزارش داده همزمان با تشدید ناآرامی‌ها در منطقه بیت‌المقدس درگیری‌ها به طرز بی‌سابقه‌ای به شماری از شهر‌های عرب‌نشین شمال اسرائیل نیز سرایت کرده است.

در این خبر آمده احتمال درگیری جنگ مذهبی برای دفاع از حرم شریف بالا گرفته است. به رغم این درگیری‌ها خبر‌گزاری‌های اسرائیل جشن سالروز یکپارچگی اورشلیم را به صورت ویژه پوشش دادند. این درگیری‌ها در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشته است.

بیشتر از جهان