آمریکا و اتحادیه اروپا از طالبان خواستند جنگ بهاری اعلام‌نشده خود را متوقف کنند

«پایان جنگ و صلح عادلانه تنها از راه مذاکرات برای توافق سیاسی میان افغان‌ها دست یافتنی است»

اتحادیه اروپا و آمریکا در بیانیه مشترک خبری از گروه طالبان خواسته‌اند تا هرچه سریع‌تر جنگ بهاری اعلام‌نشده خود علیه دولت افغانستان را متوقف کنند.

نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناتو، نروژ، بریتانیا و آمریکا پس از نشستی درباره روند صلح افغانستان در برلین خشونت جاری طالبان را با شدیدترین لحن محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما ادامه خشونت جاری در افغانستان را که طالبان عمدتا مسئول آن است به شدیدترین لحن محکوم می‌کنیم و از تمام طرف‌ها می‌خواهیم گام‌هایی فوری برای کاهش خشونت و به ویژه جلوگیری از تلفات غیرنظامی بر دارند تا شرایط سازنده برای رسیدن به توافق سیاسی فراهم شود. شرکت‌کنندگان جلسه از طرف‌ها همچنین می‌خواهند به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و هرچه سریع‌تر بر گام‌هایی در راستای رسیدن و اجرای آتش‌بس فراگیر و دایمی به توافق برسند.»

نمایندگان کشورهای کمک‌کننده به افغانستان بر خواسته مردم این کشور برای پایان جنگ و خشونت تاکید کرده و توضیح داده‌اند که پایان جنگ و صلح عادلانه تنها از راه مذاکرات برای توافق سیاسی میان افغان‌ها دست یافتنی است.

آنها بر ضرورت تسریع روند صلح به رهبری افغان‌ها و کار مشترک با دولت، طالبان و جامعه مدنی و گروه‌های سیاسی اشاره کرده‌اند تا بستر رسیدن به توافق سیاسی و صلح فراگیر و دایمی فراهم شود.

در این بیانیه ضمن سپاسگزاری از کشورهای میزبان روند صلح آمده است: «ما خواهان ازسرگیری فوری و بدون قیدوشرط گفت‌وگوهای جامع صلح بر سر آینده افغانستان و با هدف رسیدن به سازش واقع‌بینانه هستیم تا زمینه تقسیم قدرت فراهم شود و به دولت فراگیر و مشروع و توافق عادلانه و پایدار منتهی شود.»

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان می‌گوید قدرت‌ها همچنان تاکید کردند که با خروج نیروهای خارجی کشورهای دوست افغانستان به دولت، نهادهای دولتی و امنیتی و مردم آن قاطعانه متعهد خواهند بود.

او در توییتی می‌نویسد: «اجماع بی‌نظیر بین‌المللی برای صلح فراهم شده است که در حمایت از توافق مبنی بر مذاکره، پایان خشونت و رد راه‌حل نظامی ریشه دارد. رهبران افغان تمام جناح‌های منازعه باید از این فرصت در راستای رسیدن به توافق سیاسی برای پایان دادن به جنگ ۴۰ ساله استفاده کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او هشدار می‌دهد:‌ «اگر طالبان صلح و توافق و سازش برای آینده را انتخاب نکند، آنگاه ما در کنار مردم افغانستان که خواهان حفظ جمهوریت هستند، خواهیم ایستاد. وحدت سیاسی جمهوریت الزامی است. اجماع بین‌المللی فقط در حد برقراری صلح در افغانستان نیست و جهان در حمایت از افغانستان برای گذار به مرحله نوین محکم ایستاده است.»

به نظر می‌رسد با فرا رسیدن مرحله پس از خروج نیروهای ناتو ‌و آمریکایی از افغانستان، جامعه جهانی همچنان می‌خواهد از راه دیپلماتیک و سیاسی درگیر مساله افغانستان باشد. نمایندگان جامعه جهانی می‌کوشند سیاست چماق و هویج را در قبال طالبان در پیش گیرند. آنها از یک سو طالبان را به گفت‌وگو و مذاکره با دولت افغانستان تشویق می‌کنند و از سوی دیگر هشدار می‌دهند که اگر طالبان میلی به مذاکره جدی نداشته باشند، کمک‌ و حمایت از نیروهای امنیتی افغان برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت که زمینه رسیدن طالبان به قدرت از راه زور را از بین خواهد برد.

به تازگی صدها جنگجوی طالبان حملات شدیدی را دست‌کم در سه ولایت قندهار، هلمند و غزنی در جنوب و بغلان در شمال کشور راه‌اندازی کرده و پیشرفت هم داشته‌اند. به نظر می‌رسد با اعلام زمان خروج بدون قیدوشرط نظامیان خارجی، طالبان به فکر تصرف مناطق بیشتری افتاده و حملات نظامی را در نقاط مختلف کشور انجام می‌دهند.

وزارت کشور می‌گوید در نتیجه درگیری‌های طالبان از شروع ماه رمضان ۲۰۰ غیرنظامی کشته و ۴۰۰ نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.

بیشتر از جهان