یمن می‌گوید سفیر ایران در صنعا عملا فرمانده مناطق تحت کنترل حوثی‌ها است

وزیر اطلاعرسانی یمن: شواهد درباره تحرکات ایرلو مهر تاییدی است بر این که بخش رهبری حوثی‌ها از تهران فرمان‌های سیاسی، نظامی و سازمانی می‌گیرد

شورشیان حوثی از سال ۲۰۱۴ بخش‌های بزرگی از یمن را در تصرف خود در آورده‌اند- AFP

خبرگزاری رسمی یمن به نقل از وزیر اطلاع‌رسانی یمن گفت که حسن ایرلو، فرمانده سابق سپاه قدس و سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن، در عمل به عنوان رهبر مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان حوثی عمل می‌کند.

محمد الاریانی، وزیر اطلاع‌رسانی یمن گفت نحوه حرکت و پیشروی ایرلو تاییدی است بر این که او به عنوان یک رهبر فعالیت می‌کند.

او افزود که این شواهد مهر تاییدی است بر این که بخش رهبری جنبش حوثی‌ها از حاکمیت ایران فرمان‌های سیاسی، نظامی و سازمانی دریافت می‌کند.

به گفته الاریانی، جمهوری اسلامی ایران از طریق حسن ایرلو، دستورهایش را به حوثی‌ها می‌رساند.

این وزیر یمنی گفت که چنین رفتاری، تلاش ایران برای تحمیل تسلط خود بر یمن است که در چارچوب هدف کلی تهران، یعنی «گسترش نفوذ در کل منطقه» صورت می‌گیرد. الاریانی همچنین گفت که گروه شبه‌نظامی حوثی، «ابزاری کثیف در خدمت اجرای این پروژه است.»

ایرلو در اکتبر ۲۰۲۰ (اواخر مهر ماه ۱۳۹۹) به عنوان سفیر جدید ایران وارد صنعا شد. محمد الاریانی، در همان زمان گفته بود که ایرلو یکی از نیروهای قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس است و یک مقام نظامی است که قرار است به تروریست‌ها آموزش نظامی دهد. در همان زمان مورگان اورتگاس، سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا گفت که حکومت ایران، یک عضو سپاه پاسداران و مرتبط با حزب‌الله لبنان را تحت پوشش سفیر، نزد شبه‌نظامیان حوثی به پایتخت یمن اعزام کرده است.

آمریکا در دسامبر ۲۰۲۰ حسن ایرلو را در فهرست تحریم خود قرار داد.

حدود یک هفته پیش محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در عمان با نمایندگان حوثی‌ها دیدار کرد. او در این دیدار حمایت تهران از آتش‌بس در یمن، در ازای مذاکره برای پایان دادن به بحران چندساله در این کشور را اعلام کرد. هرچند در فایل صوتی که اخیرا از ظریف منتشر شده، وزیر خارجه دولت حسن روحانی می‌گوید که در زمینه سیاست منطقه‌ای، دیپلماسی در رتبه دوم است و این «میدان»‌ است که حرف اول را می‌زند. ناظران و تحلیلگران می‌گویند مقصود ظریف از میدان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

حوثی‌ها می‌گویند به تاسیسات آرامکو در جده و جبیل حمله کرده‌اند

گروه شیعیان حوثی در یمن، از جمله شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران به شمار می‌رود. این گروه در چند ماه گذشته با موشک‌ها و پهپادهای ساخت ایران حملاتی را در خاک عربستان سوریه انجام داده است. دیدار اخیر ظریف با سخنگوی‌ حوثی‌ها در عمان، پس از تازه‌ترین مصاحبه تلویزیونی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بود که طی آن گفت اگر تهران به رفتار منفی خود در منطقه پایان دهد، امکان صلح وجود خواهد داشت

گروه شیعیان حوثی در یمن، از جمله شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران به شمار می‌رود. این گروه در چند ماه گذشته با موشک‌ها و پهپادهای ساخت ایران حملاتی را در خاک عربستان سوریه انجام داده است. دیدار اخیر ظریف با سخنگوی‌ حوثی‌ها در عمان، پس از تازه‌ترین مصاحبه تلویزیونی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بود که طی آن گفت اگر تهران به رفتار منفی خود در منطقه پایان دهد، امکان صلح وجود خواهد داشت.

کشورهای منطقه خاورمیانه به شدت نگران برنامه موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همچنین فعالیت‌های تحریک‌آمیز آن در منطقه، از جمله حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در عراق، سوریه، لبنان و یمن هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از پایان یافتن ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، بحران یمن به یکی از اولویت‌های سیاست خارجی کاخ سفید مبدل شده و نمایندگان آمریکا برای کاهش نگرانی‌های کشورهای منطقه درباره توافق احتمالی واشنگتن و تهران، به خاورمیانه سفر کردند. دولت بایدن حوثی‌های یمن را از فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده خارج کرده  و رابرت ملی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در مذاکرات اخیر وین، اخیرا با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در همین زمینه گفت‌وگو کرد.

در جریان مذاکرات بین‌المللی درباره برنامه اتمی ایران در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما که منتهی به امضای برجام شد، نگرانی‌ کشورهای منطقه از فعالیت‌های تهران در خاورمیانه نادیده گرفته شده بود.

اکنون کشورهای قدرتمند منطقه می‌گویند دولت بایدن باید در هرگونه قرارداد با ایران، امنیت و ثبات آنها را در نظر بگیرد. مقامات عربستان سعودی می‌گویند که هیچ تفاوتی بین دولت‌های بایدن و ترامپ در مورد تعهدات واشنگتن در قبال دفاع از عربستان سعودی و همچنین موضع ریاض در حمایت از تمایل دولت کنونی آمریکا برای پایان جنگ در یمن وجود ندارد، اما بنا به گفته رویترز، عربستان سعودی خواستار تضمین‌های بیشتر در مورد امنیت مرزهایش بوده و بر لزوم مهار نفوذ ایران در یمن تأکید دارد.

شورشیان حوثی از سال ۲۰۱۴ بخش‌های بزرگی از یمن را در تصرف خود در آورده‌اند.

عربستان سعودی به همراه شماری از متحدان منطقه‌ای خود، از مارس ۲۰۱۵ و به درخواست دولت یمن که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته می‌شود، به طور مستقیم وارد جنگ علیه حوثی‌ها شد.

تلاش‌های عربستان سعودی و جامعه بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس و مذاکره برای یافتن یک راه حل سیاسی به منظور پایان دادن به جنگ در یمن، هنوز به نتیجه نرسیده و توقف کمک‌های انساندوستانه بین‌المللی و قطع فعالیت‌های نهادهای امدادرسان در یمن، در کنار همه‌گیری ویروس کرونا و نبود امکانات و زیرساخت‌های بهداشتی در یمن، این کشور را به یکی از جدی‌ترین بحران‌های انسانی در جهان تبدیل کرده و سازمان ملل متحد بارها درباره قحطی و گرسنگی بخش بزرگی از جمعیت فقیر این کشور هشدار داده است.