فوتبالیست انگلیسی خواهان پایان «فقر قاعدگی» شد

محرومیت برخی دختران از فعالیت به خاطر فقر محصولات بهداشتی شرم آور است 

FRANCK FIFE / AFP

استف هاوتون، کاپیتان تیم ملی زنان انگلستان، در مورد اهمیت مبارزه با «فقر قاعدگی» در بریتانیا صحبت کرده و گفته‌است که دسترسی به فراورده‌های ضروری برای «عادت ماهانه»، به دختران کمک می‌کند برای شرکت در فعالیت‌های هرروزه، احساس «راحتی» کنند.

بر اساس تحقیقی که بنیاد خیریه «پلان اینترنشنال یو کی» در سال 2017 انجام داده، تقریبا نیمی از دختران در بریتانیا به دلیل قاعدگی یک روز کامل از مدرسه غایب می‌مانند، و از هر ده زنِ بین 14 تا 21 ساله، یک نفر توانایی مالی خرید فرآورده‌های بهداشتی را ندارد.

هاوتون به مجله «ووگ» گفت: «به نظرم وقتی آدم در فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌کند، هر روز اعتماد به نفس‌اش بیش‌تر می‌شود، چون کار مورد علاقه‌اش را انجام می‌دهد و چه قاعده باشد چه نه، احساس خوبی نسبت به خودش پیدا می‌کند. برای من واقعا تاسف‌آور است که دختران از این فعالیت‌ها محروم بمانند چون پول خرید فرآورده‌های بهداشتی را ندارند... به نظرم این موضوع در پیشرفت آدم در زندگی‌تاثیر می‌گذارد».

به همین دلیل، کاپیتان تیم ملی انگلستان با برند فرآورده‌های زنانه «آلویز» همکاری می‌کند تا آگاهی درباره فقر قاعدگی را ارتقا دهد. 

تا پایان ماه سپتامبر 2019، برندهای «آلویز» و «تمپکس» به ازای هر بسته «آلویز آلترا»، «آلویز پلاتینوم»، «تمپکس کامپک» و «تمپکس کامپک پرل» که در فروشگاه‌هایی از جمله «سوپردراگ»، «تسکو»، «بوتز»، «موریسونز» و «ویلکو» فروخته شود، یک فرآورده رایگان به دختران نیازمند اهدا خواهند کرد.

این خبر چند ماه پس از آن منتشر شده ‌است که دولت بریتانیا طرحی را برای توزیع فرآورده‌های بهداشتی رایگان در مدارس متوسطه و دانشگاه‌های انگلستان اعلام کرد. این طرح از ماه سپتامبر آغاز می‌شود. فیلیپ هموند، وزیر سابق خزانه‌داری بریتانیا، این خبر را در بیانیه‌ای در ماه مارس اعلام کرد. 

آقای هموند گفت: «در پاسخ به نگرانی‌های  فزاینده مدیران مدارس مبنی بر این که برخی دختران به دلیل نداشتن توان مالی برای  خرید فرآورده‌های بهداشتی، از مدرسه غایب می‌مانند، من تصمیم گرفته‌ام که بودجه لازم برای تامین فرآورده‌های بهداشتی در مدارس متوسطه و دانشگاه‌های  انگلستان را از سال تحصیلی آینده  اختصاص بدهم». 

هاوتون -- که امسال با هم‌تیمی‌هایش به دور نیمه‌نهایی جام جهانی فوتبال زنان رسید -- در مصاحبه با مجله ووگ گفت که خیلی خوب از اهمیت فعالیت‌های ورزشی برای دختران جوانی که با مشکل اعتماد به نفس روبرو هستند، آگاه است.

او به ووگ گفت: «برای من که در مدرسه خیلی کم‌حرف و خجالتی بودم، شرکت در فعالیت‌های ورزشی کمک زیادی به کسب اعتماد به نفس کرد».

هاوتون درباره کلیشه‌های  جنسیتی موجود پیرامون زنان در فوتبال گفت: «وقتی بزرگ می‌شدم همیشه دوست داشتم فوتبال بازی کنم. به نظرم مردم درک درستی از علاقه زن‌ها به فوتبال نداشتند، چون موضوع تازه‌ای بود. می‌دانستم که باید نادرست بودن عقیده‌شان را ثابت کنم... می‌دانستم که هدفم این است و خیلی هم در این کار موفق بودم».

هاوتون هم‌چنین موفقیت تیم انگلستان در جام جهانی و افزایش توجه رسانه‌ها و پوشش تلویزیونی فوتبال زنان را تحسین کرد و گفت که این به دختران جوان اجازه می‌دهد «باور کنند که می‌توانند فوتبالیست حرفه‌ای شوند». 

این فوتبالیست گفت: «به نظرم فوتبال برای زن‌ها خیلی قابل دسترس‌تر شده. می‌دانم که هنوز ورزشی عمدتا زیر سلطه مردهاست، ولی خوشبختانه داریم این دیدگاه را تغییر می‌دهیم. ما سعی می‌کنیم خوب فوتبال بازی کنیم و به دختران هم این شانس را بدهیم».

در بازی نیمه نهایی در لیون، هاوتون یک پنالتی را در دقیقه 84 از دست داد و در نتیجه «ماده‌شیرها»ی بریتانیا دو بر یک مغلوب آمریکا شدند و از راهیابی به فینال باز ماندند.

در پاسخ به این پرسش که آیا هاوتون خودش را سرمشقی برای زنان جوان می‌داند، او گفت که خیلی از این لقب خوشش نمی‌آید.

او گفت: «واقعا خودم را به این شکل نمی‌بینم، به نظرم من فقط استف هستم و فوتبال حرفه من است. می‌دانم که سرمشق بودن و (اجبار به) رفتار "درست"، بخشی از حرفه من است، و من همین را دوست دارم. دوست دارم هر چه می‌توانم از خودم مایه بگذارم -- چه در حال آموزش  و چه در حال ورزش در باشگاه».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style

© The Independent

بیشتر از جهان