احمدی‌نژاد: ۵۷ میلیون دلار برای آزادی ۵۷ سپاهی به امیر قطر دادم

رئیس‌جمهور سابق ایران می‌گوید امیر قطر چک ۵۷ میلیونی را به رسم دوستی پس داده است

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، در جمع گروهی از هواداران خود در بندر دیر استان بوشهر، با بیان خاطره‌ای از دوران ریاست جمهوری‌اش در اواخر سال ۹۱ و اوایل سال ۹۲ و ماجرای اسارت ۵۷ نفر از پاسداران ایران و گرفتار آمدن آنها به دست نیروهای معارض منطقه گفت که پس از تماس با امیر قطر و بیان نگرانی از وضع ایرانیان به اسارت درآمده، مقرر شده که برای هر اسیر ایرانی مبلغ «یک میلیون دلار» بپردازد. 

به گفته محمود احمدی‌نژاد امیر قطر به او گفته است که « یک راه  ارتباطی با نیروهای گروگان‌گیر پیدا کرده‌ام و آنها گفته‌اند برای آزادی هر نفر یک میلیون دلار می خواهیم، یعنی ۵۷ میلیون دلار که پول خیلی زیادی بود. ما گفتیم بسیار خوب! به هر حال جان هر ایرانی خیلی بیشتر از این حرف ها می ارزد.»

رئیس جمهور سابق ایران هم به امیرقطر گفته است: « شما این پول را بپردازید، ما بعدا به شما برمی گردانیم. ایشان هم این کار را کرد و بعد از یک مدت، آن ۵۷ نفر آزاد شدند و به ایران برگشتند.»

محمود احمدی‌نژاد گفته است که پس از این ماجرا «وزیر خارجه» را به همراه  یک چک ۵۷ میلیون دلاری به قطر فرستاده است و وزیر خارجه هم پس از بازگشت از سفر گفته است: «وقتی من رفتم و سلام و پیام تشکر شما را ابلاغ کردم و چک ۵۷ میلیون دلاری را روی میز گذاشتم، امير محترم قطر بلافاصله چك را برگرداند و گفت من این کار را برای برادرانم انجام داده‌ام.» احمدی‌نژاد که در وصف رابطه گرم و صمیم‌اش با امیر قطر سخنرانی می‌کرده خطاب به هواداران خود گفته است «وقتی یک برادر کاری برای برادرش انجام می دهد، دیگر چیزی مطالبه نمی کند. گفت سلام مرا به احمدی نژاد برسانيد و بگوييد من اين كار را برای دوستی دو ملت و برای برادرانم انجام داده‌ام. البته با توجه به روابط خوبی که داشتیم، جز این هم از ایشان انتظار نمی رفت.»

وب‌سایت «دولت‌بهار» که اخبار مربوط به محمود احمدی‌نژاد را منعکس می‌کند با انتشار ویدیویی از رئیس جمهور سابق که مشغول سخنرانی‌ست این خاطره را نشر داده است. 

محمود احمدی‌نژاد که  نام او این روزها و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بیشتر از قبل در فضای سیاسی ایران شنیده می‌شود، در سال‌های پس از دوران ریاست‌جمهوری خود رفته رفته بدل به یکی  از منتقدان سرسخت حاکمیت شده است که خود را وابسته به هیچ‌کدام از جریان‌های سنتی در پهنه سیاست ایران یعنی اطلاح‌طلبان و اصول‌گرایان نمی‌داند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمود احمدی‌نژاد در این سخنرانی که به تازگی منتشر شده است خاطره‌ای دیگر از دوران ریاست جمهوری خود تعریف کرده که بر مبنای آن محمود احمدی‌نژاد پس از دستیابی ایران به فن‌آوری هسته‌ای به مرحوم ملك عبدالله گفته است «درست است که ما هسته ای شده ایم اما این هسته‌ای متعلق به همه كشورهای منطقه است.» بنا به این روایت محمود احمدی‌نژاد به ملك عبدالله  پيشنهاد داده است كه «اگر شما نيز علاقه مند باشيد، دانشمندان ما می‌توانند بیایند و در چارچوب مقررات NPT دستاوردها و توان خودشان را به شما منتقل کنند.»

محمود احمدی‌نژاد پیش‌تر برای ملک سلمان، ولیعهد عربستان، هم نامه نوشته بود. 

بیشتر از