افشاگری محمود احمدی‌نژاد از یک قرارداد مسکوت

«شنیده‌ایم می‌خواهند قراردادی ۲۵ ساله با یک کشور خارجی منعقد کنند»

محمود احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته انتقاداتی جدی به برخی نهادهای نظام همچون قوه قضاییه وارد کرده- AFP

تارنمای «دولت‌ بهار» متعلق به جریان هوادار رئیس‌ جمهوری سابق ایران، محمود احمدی‌نژاد، گزارشی کوتاه درباره سخنرانی وی در استان گیلان منتشر کرد. 

محمود احمدی‌نژاد در این سخنرانی که روز شنبه ۷ تیر ۱۳۹۹ در دیدار با جمعی از مردم استان گیلان و به مناسبت سالروز هفتم تیر ایراد شد، با اشاره به بی‌اطلاع نگه‌داشتن مردم ایران از متن «معاهده برجام»، گفت که حتی نمایندگان مجلس هم از متن برجام بی‌اطلاع بوده‌اند و آن را تصویب کردند. 

احمدی‌نژاد گفت که حالا هم مقامات نظام «در حال مذاکره هستند و می‌خواهند یک قرارداد جدید ۲۵ ساله با یک کشور خارجی منعقد کنند و هیچکس هم خبر ندارد».

معلوم نیست که اشاره محمود احمدی‌نژاد به کدام کشور خارجی و چه قراردادی ا‌ست؛ هرچند که به گفته وی، این قرارداد ۲۵ ساله خواهد بود. 

با این‌حال اخیرا دولت حسن‌روحانی خبر داده بود که پیش‌نویس نهایی برنامه هم‌کارهای‌ جامع ۲۵ساله ایران و چین، در دولت آماده شده است. به گفته دولتی‌ها این قرارداد «هم‌کاری در حوزه‌‌های اقتصادی و تجاری؛ انرژی؛ امنیتی؛ نظامی دفاعی و نیز همکاری راهبردی و حمایت از مواضع یک‌دیگر در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای» را دربرمی‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 رئیس جمهوری سابق نظام جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: «هر قراردادی که مخفیانه و بدون درنظر گرفتن خواست و اراده ملت ایران با طرف‌های خارجی منعقد شود و برخلاف منافع کشور و ملت باشد، معتبر نیست و ملت ایران آن را به رسمیت نخواهد شناخت.»

محمود احمدی‌نژاد که در سال‌های گذشته انتقاداتی جدی به برخی نهادهای نظام همچون قوه قضاییه وارد دانسته است و در همواره لحنی انتقادآمیز نسبت به وضع موجود داشته است، این ‌بار هم خطاب به مقامات حکومتی گفت: «مگر شما مالک کشور هستید که بدون اطلاع ملت و از کیسه ملت به دیگران می بخشید. ظرفیت هسته‌ای کشور و عزت ملت را دادید، اما تحریم‌ها سر جایش باقی مانده است.»

احمدی‌نژاد افزود: «اگر اجازه دهید ملت از محتوای توافقات و معاهدات با طرف‌های خارجی اطلاع پیدا کند، به نفع خود شما خواهد بود، زیرا افکار ملت فعال می‌شود و پیشنهاد می‌دهد و مطالبه می‌کند و اگر خللی و یا اشکالی باشد، اصلاح می‌شود.»

احمدی‌نژاد سپس گفت: «انقلاب کردیم تا هیچ مسئله‌ای، به‌ویژه مسایل مهم، از ملت پنهان نباشد و کسانی خود را مالک ملت ندانند.»

رئیس جمهوری سابق ایران همچنین با اشاره فاصله طبقاتی شدید در کشور، گفت که اگر کسانی همچون «بهشتی» و یا «مطهری» زنده بودند، اجازه نمی‌دانند که این فاصله طبقاتی چنین زیاد شود. 

بیشتر از