۳ تیم ایرانی بدون میزبانی در یک هشتم نهایی غرب آسیا

احتمال رویارویی تیم‌های ایرانی در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان

تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا نمی‌توانند از درآمدهای خود از برگزاری بازی‌ها بهره‌مند شود-عکس از رسانه رسمی باشگاه استقلال

با پایان مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا و پس از صعود پرسپولیس، استقلال، و تراکتور از ایران، به مرحله حذفی یک هشتم نهایی، ایران صاحب بیشترین نماینده در منطقه غرب آسیا در این مرحله از بازی‌ها شد.

اما سه نماینده ایران فرصت میزبانی در ایران را نخواهند داشت. پرسپولیس و تراکتور به حکم قرعه در خارج از خانه بازی خواهند کرد و استقلال که باید میزبان تیم الهلال عربستان باشد، به دلیل اختلاف سیاسی بین آن دو کشور، به حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا که در سال ۲۰۱۶ صادر شد، همچنان مجاز به میزبانی از نمایندگان عربستان در ایران نیست. استقلال ناچار خواهد بود به زودی کشور ثالثی را به عنوان میزبان بازی خود مقابل الهلال عربستان معرفی کند که به سود استقلال نیست. امید به تغییر این حکم ای‌اف‌سی تا شهریورماه ۱۴۰۰، بسیار اندک است.

بازی‌های مرحله یک‌هشتم در روزهای ۲۲ و ۲۳ شهریور سال جاری و به صورت یک حذفی برگزار می‌شود و احتمال رویارویی نمایندگان ایران در مرحله بعدی رقابت‌ها وجود دارد و از آنجا که در چنان صورتی، بازی دو نماینده ایران در مرحله بعدی هم یک حذفی خواهد بود و در داخل کشور برگزار می‌شود، جذابیت ویژه‌ای برای فوتبال‌دوستان ایرانی خواهد داشت. بازی تیم‌های برنده در این مرحله از بازی‌ها، به حکم قرعه در مرحله بعدی تعیین خواهد شد و قابل پیش‌بینی نیست که احتمال برخورد کدام تیم‌های ایرانی در مرحله بعد در بین است.

تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا نمی‌توانند از درآمدهای خود از برگزاری بازی‌ها بهره‌مند شود. به دلیل تحریم بانک‌های ایرانی، ای‌اف‌سی نمی‌تواند پاداش تیم‌های ایرانی را پرداخت کند. ای‌اف‌سی حتی از فصل گذشته لیگ قهرمانان برای پرداخت پاداش پرسپولیس و استقلال مسیر شفاف بانکی پیدا نکرده است. رقم پاداش پرسپولیس با توجه به حضور در فینال گذشته، حدود ۷۰ میلیارد تومان است.

پرسپولیس مقابل استقلال سرخپوش

تیم استقلال تاجیکستان در این دوره از لیگ قهرمانان آسیا، پدیده‌وار صعود کرد و بسیار خوش‌اقبال بود که به‌رغم شکست در شب ششم مرحله گروهی جواز صعود به یک‌هشتم را به دست آورد. این تیم که برخلاف همنام ایرانی‌اش، استقلال تهران، با لباس قرمز‌رنگ بازی می‌کند، در مرحله یک‌هشتم نهایی میزبان تیم پرسپولیس در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان خواهد بود؛ قرعه‌ای که نمی‌توان آن را برای پرسپولیس دشوار دانست. استقلال تاجیکستان با کسب ده امتیاز در مرحله گروهی، با کمترین امتیاز در جمع تیم‌های صعود کننده، پا به مرحله یک‌هشتم نهایی گذاشت، در حالی که پرسپولیس با اندوخته پانزده امتیاز، قدرتمندترین تیم در گروه‌های پنج‌گانه بود.

استقلال، میزبان در غربت

تیم استقلال تهران که به رغم فراز و نشیب در نتیجه‌گیری، سرانجام به عنوان تیم اول از گروه سوم بازی‌ها صعود کرد، مطابق مقررات میزبان تیم الهلال عربستان است، اما بازی دو تیم در زمین بی‌طرف برگزار خواهد شد. 

الهلال که با خوش‌اقبالی و به رغم شکست در شب ششم بازی‌ها، از گروه اول مسابقات صعود کرد، حریف آسانی برای استقلال نخواهد بود. نماینده ایران که فرصت کافی برای سازماندهی مجدد خود خواهد داشت، به ادعای فرهاد مجیدی، سرمربی تیم، رویای قهرمانی آسیا را در سر دارد و از هم‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد که دیدار این دو تیم سنگین‌ترین بازی مرحله یک‌هشتم نهایی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود.

تراکتور به عربستان می‌رود

سیاست‌‌ورزان در ایران که حنای سلب میزبانی مقابل نمایند‌گان فوتبال عربستان را بر دستان تیم‌های ایرانی گذاشتند، حالا هیچ کمکی به تیم تراکتور تبریز که باید در عربستان به دیدار النصر برود، نخواهند کرد. مطابق رای کنفدراسیون فوتبال آسیا صادره در ماه مارس ۲۰۱۶، تیم‌های ایرانی مجاز به میزبانی از نمایندگان عربستان نیستند، اما بدیهی است که عربستان از امتیاز میزبانی در کشور خود از تیم‌های ایرانی چشم‌پوشی نخواهد کرد.

تراکتور تبریز در آخرین لحظات شب ششم و بر اثر رقم خوردن نتایجی در سایر گروه‌ها که به سود نماینده تبریز تمام شد، میهمان النصر خواهد بود؛ تیمی که به تنهایی از گروه چهارم بازی‌ها صعود کرد.

حذف یک اماراتی در امارات

دو تیم الوحده و الشارجه امارات به حکم نتایج بازی‌ها، در مرحله یک‌هشتم رودرروی هم قرار می‌گیرند و یکی از دو نماینده امارات از صعود باز خواهد ماند. این بازی که به میزبانی شارجه برگزار می‌شود، از جذاب‌ترین مسابقات این مرحله از لیگ قهرمانان آسیاست. الوحده که تنها شکست پرسپولیس را رقم زد، اگرچه به عنوان تیم دوم از گروه پنجم صعود کرد، اما مجموع امتیازش از تیم شارجه، صدرنشین گروه دوم، بیشتر بود و حریف بزرگی برای الشارجه محسوب می‌شود.

بیشتر از ورزش