داستان پیچیده و جذاب استقلال، صعود مقتدرانه پرسپولیس

لیگ قهرمانان آسیا؛ تراکتور همچنان شانس صعود دارد، برای فولاد تلخ تمام شد

لیگ قهرمانان آسیا به‌دلیل شیوع کرونا، متمرکز و با فشردگی کم‌سابقه‌ای برگزار شده است‌ـ‌ـ عکس از رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس

لیگ قهرمانان آسیا که به دلیل شیوع کرونا به صورت متمرکز و با فشردگی کم‌سابقه‌ای برگزار شده، تیم‌ها را به شدت خسته کرده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا به دلیل قراردادهای تبلیغاتی به‌رغم آنکه بازی‌ها متمرکز برگزار می‌شد و میزبانی در هر بازی معنای خود را از دست داده بود، همچنان بازی‌ها را به صورت رفت‌وبرگشت برگزار کرد.

از تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان، پرسپولیس صعود مقتدرانه‌اش را جشن گرفت، تراکتور همچنان شانس اندکی برای صعود دارد و فولاد که بازی‌ها را خوب شروع کرده بود، پایانی تلخ را تجربه کرد و از صعود بازماند. داستان استقلال اما به شب جذاب و خطرناکش رسیده است.

پیچیدگی‌های صدرنشینی استقلال

گروه C لیگ قهرمانان آسیا در آستانه روز آخر بازی‌های مرحله گروهی آنچنان هیجان‌انگیز شده است که شاید مسائلش بحث اول روز در فوتبال آسیا باشد. استقلال از ایران اگرچه صدرنشین این گروه است، حکایت این صدرنشینی پیچیده و کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

استقلال در بازی پنجم مقابل الاهلی به تساوی صفر - صفر رسید، اما الشرطه در نمایشی غیرمنتظره الدحیل را ۲ - ۱ شکست داد تا در جدول گروه C با سه تیم هم‌امتیاز مواجه باشیم. برداشت‌های نادرستی از قوانین بازی‌ها پس از بازی‌های روز پنجم ارائه شد. مرور قوانین ای‌اف‌سی نشان می‌دهد که استقلال چرا در جمع ۳ تیم ۸ امتیازی، صدرنشین است و نکته مهم‌تر اینکه در چه شرایطی به عنوان تیم اول گروه، صعودش قطعی می‌شود.

رتبه‌بندی تیم‌ها بر اساس امتیازها است، اما اگر امتیاز برابر باشد، به ترتیب‌بندی زیر، رتبه‌ها تعیین می‌شوند: امتیازها در مسابقات رودررو بین تیم‌های برابر، تقاضل گل در مسابقات رودررو بین تیم‌های برابر، گل‌های تیم‌های برابر در مسابقات رودررو.

اگر امتیازها بیش از دو تیم برابر باشند و پس از اعمال تمام معیارها، بازهم مساوی باشند، موارد زیر به ترتیب محاسبه می‌شود: تفاضل گل در تمام مسابقات گروهی، گل‌هایی که در تمام مسابقات گروه به ثمر رسیده است، ضربات پنالتی در صورتی که فقط دو تیم در آخرین بازی گروه با هم بازی کنند.

امتیازهای منفی انضباطی نیز مرحله دیگری از ارزیابی است: کارت زرد مساوی یک امتیاز، کارت قرمز در نتیجه دو کارت زرد مساوی ۳ امتیاز، کارت قرمز مستقیم مساوی ۳ امتیاز، کارت زرد و به دنبال آن کارت قرمز مستقیم مساوی ۴ امتیاز (تیمی که امتیاز منفی کمتری دارد، صعود می‌کند).

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استقلال باید ساعت ۲۲/۱۵ جمعه به وقت تهران مقابل الشرطه بازی کند و بازی الدحیل - الاهلی ساعت ۰۰/۴۵ شنبه به وقت تهران برگزار می‌شود. ناهم‌زمانی این بازی‌ها می‌تواند برای استقلال دردسرساز شود، چون بدون اطلاع از نتیجه بازی الدحیل - الاهلی بازی‌اش به پایان می‌رسد.

پرسپولیس، مطابق انتظار

پیروزی پرسپولیس در شب آخر مرحله گروهی لیگ قهرمانان فوتبال آسیا در گروه E، این تیم را با کسب پانزده امتیاز در قواره بهترین تیم مرحله گروهی غرب آسیا معرفی کرد، همان جایگاهی که از پرسپولیس انتطار می‌رفت.

در حالی‌که یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس، به چهار تن از یاران اصلی تیم استراحت داده بود، قرمزهای تهران موفق شدند با نتیجه چهار بر دو مقابل الریان قطر به پیروزی برسند. گل‌محمدی در حالی این تصمیم فنی را گرفت که تیمش برای حفظ صدرنشینی نیاز به پیروزی در این بازی داشت. استراحت دادن به چند بازیکن اصلی می‌تواند به دلیل حفظ سلامتی آنان برای حضور در مسابقات داخلی و به ویژه داربی تهران باشد، خاصه آنکه پرسپولیس در بازگشت از هند به دلیل شیوع هولناک کرونا در آن کشور، باید در تهران به قرنطینه برود و از تمرینات دور خواهد بود.

پرسپولیس در نیمه نخست در دیدار مقابل الریان با دو گل از حریف پیش افتاد و با خیالی آسوده به رختکن رفت. در این نیمه انضباط تاکتیکی پرسپولیس چشم‌نواز بود و این تیم با آرایش ۲-۴-۴ ضمن استفاده کامل از عرض زمین و سپس انتقال توپ به محوطه جریمه حریف، فشار زیادی را به الریان وارد کرد؛ چیزی که در نگاه تحسین‌آمیز لوران بلان، بازیکن نامدار سابق تیم ملی فرانسه و سرمربی الریان، مشهود بود.

در آغاز نیمه دوم بازی، الریان موفق شد در دقیقه ۴۸ یکی از دو گل دریافتی را جبران کند، اما بعد از دریافت گل، این پرسپولیس بود که بر حملات خود افزود و در دقیقه ۶۸ گل سوم را نیز به ثمر رساند. در این دقایق بالا بودن سرعت بازی منجر به شکل‌گیری دو گل دیگر هم شد. ابتدا الریان گل دوم خود را در دقیقه ۷۲ به ثمر رساند و یک دقیقه بعد از آن پرسپولیس توسط عیسی آل‌کثیر گل چهارم را زد؛ چیزی که حکم پایان نیروی مبارزه برای الریان بود.

شانس اندک تراکتور

تراکتور تبریز که تیم بدون شکست و رکورددار تساوی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا تا پایان شب پنجم این مسابقات بود، شب گذشته (شب پنجشنبه) مقابل شارجه امارات صدرنشین گروه بازی‌ها، بار زدن دو گل توسط محمد عباس‌زاده مهاجم خود، به دومین پیروزی در مرحله گروهی بازی‌ها دست پیدا کرد و ضمن کسب ۱۰ امتیاز از ۶ بازی همچنان صاحب شانس برای صعود به مرحله حذفی به عنوان یکی از تیم‌های دوم است. تراکتور باید تا شنبه شب منتظر نتایج بازی‌های دو گروه A  وC بنشیند تا مشخص شود که مجموع امتیازها و تفاضل گل کدام تیم‌های دوم نسبت به رقبا برتری دارد و مایه صعود آنان خواهد شد. با توجه به سیزده امتیازی شدن الوحده امارات در گروه E تنها دو تیم دیگر از جمع تیم‌های دوم شانس صعود خواهند داشت و با توجه به تفاضل مثبت ۳ تراکتور، این تیم همچنان شانس صعود دارد؛ هرچند که در مقایسه با سایر تیم‌ها نمی‌توان این شانس را بالا دانست.

رسول خطیبی، سرمربی تراکتور، در دیدار مقابل شارجه به اشکان دژاگه و مسعود شجاعی، دو بازیکن نامدار و البته پابه‌سن گذاشته تیم خود، استراحت داد ولی محمدرضا اخباری، کاپیتان و دروازه‌بان این تیم، با یک کلین‌شیت دیگر زمینه‌ساز پیروزی تراکتور در این دیدار حساس شد.

خداحافظی فولاد اهواز

تیم فولاد اهواز که در دور رفت این مرحله از بازی‌ها با پیروزی مقابل الوحدات اردن و کسب دو تساوی مقابل السد قطر و النصر عربستان به عنوان یکی از قدرت‌های گروه D، شروع امیدوارکننده‌ای داشت، در دور برگشت بازی‌ها نتایج ضعیفی گرفت و در پایان شب پنجم بازی‌ها سقوط این تیم قابل پیش‌بینی بود اما شکست شب گذشته فولاد مقابل الوحدات، نماینده اهواز در لیگ قهرمانان آسیا را به قعر جدول این گروه فرستاد. این ناکامی برای جواد نکونام، سرمربی فولاد، بیش از هر چیز ناشی از کمبود تجربه نزد او و تیمش بود. فولاد که در لیگ برتر فوتبال ایران به دنبال کسب سهمیه آسیایی برای فصل آتی مسابقات قاره‌ای است، حالا با کسب این تجربه تلخ خوب می‌داند که برای فصل آینده باید تیم قدرتمندتری را راهی مسابقات کند.

در این گروه از بازی‌ها تیم السد بعد از النصر به عنوان دوم گروه دست یافت اما با توجه به تفاضل گل مثبت ۲ این تیم، نمی‌توان شانس زیادی برای السد به عنوان یکی از تیم‌های دوم صعود‌کننده قائل شد.

بیشتر از ورزش