گره در کار پرسپولیس و تراکتور، گره کور در کار فولاد

شب پنجم لیگ قهرمانان آسیا

 پرسپولیس با کسب چهار پیروزی از چهار مسابقه قبلی خود، به حداکثر امتیاز ممکن رسیده- عکس: رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس

اگرچه در آغاز لیگ قهرمانان آسیا، تیم‌های ایرانی بسیار امیدوارکننده ظاهر شدند اما هر چه گذشت، مسیر صعود فوتبال باشگاهی ایران در آسیا، پیچیده‌تر شد. شب پنجم، شب گره‌های تازه در کار پرسپولیس و تراکتور و البته گره‌ای کور بر پای فولاد بود.

آشنایی پرسپولیس با طعم شکست

 پرسپولیس که با کسب چهار پیروزی از چهار مسابقه قبلی خود، به حداکثر امتیاز ممکن رسیده و جایگاه محکمی در صدر جدول گروه E  لیگ قهرمانان آسیا به دست آورده بود، با شکست یک بر صفر مقابل الوحده، طعم تلخ ناکامی را چشید. این تیم، اگرچه جایگاه خود در صدر جدول گروه را از دست نداد اما حالا، رقیب را در یک ‌قدمی خود می‌بیند و آنچه تکلیف صدرنشین گروه را تعیین می‌کند، نتیجه دیدار روز پایانی دو تیم مقابل حریفانشان در روز پنجشنبه همین هفته خواهد بود.

ثبت گل زودهنگام ماتاوز برای الوحده در دقیقه پنج بازی، برای پرسپولیس چندان نگران کننده نبود چرا که این تیم ۸۵ دقیقه برای تغییر نتیجه بازی زمان داشت اما دفاع سازمان‌یافته الوحده، چنان فضا و زمان را از پرسپولیس گرفت که در نیمه اول، مهاجمان پرسپولیس حتی یک شوت هم به طرف دروازه حریف ارسال نکردند. در گرماگرم حملات پرسپولیس، این تیم الوحده بود که در دقیقه ۳۵ تا آستانه ثبت گل ‌دوم هم پیش رفت؛ در این لحظه، عمر خریبین با شوتی از پشت خط میانه میدان، دروازه‌بان پرسپولیس را غافلگیر کرد اما حامد لک به هر زحمتی که بود، موفق شد این توپ را دفع کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یحیی گل محمدی، سرمربی پرسپولیس، با آغاز نیمه دوم، تیم خود را با سه تعویض به میدان فرستاد تا معایب تاکتیکی و فنی پرسپولیس را برای باز کردن در‌وازه الوحده برطرف کند. این تغییرات، سطح برتری فنی پرسپولیس در نیمه دوم را بالا برد اما دستیابی به گل تساوی را تضمین نکرد.

در این نیمه، پرسپولیس دو بار با ضربات سر نوراللهی و کنعانی‌زادگان تیر افقی دروازه الوحده را لرزاند و یک بار دیگر در دقیقه ۶۷، مهدی شیری، مدافع راست این تیم، در مقابل دروازه خالی الوحده قرار گرفت اما به جای زدن گل، به شکلی غیرقابل‌تصور تصمیم گرفت به مهاجم دیگر پرسپولیس پاس دهد و بهترین فرصت گلزنی را از دست داد. الوحده  نیز با دفاعی منسجم، موفق شد تک‌گل بازی را حفظ کند و به یک پیروزی باارزش برای صعود به مرحله حذفی، دست یابد.

یحیی گل‌محمدی در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی گفت: «فقط یک راه برای صعود به عنوان تیم اول از گروه داریم و آن هم بردن الریان است. باید تمام تمرکز و انرژی خود را برای بردن آن بازی به کار بگیریم، چون راه دیگری وجود ندارد.»

تراکتور، ماشین تولید تساوی

در گروه B لیگ قهرمانان آسیا، تراکتور تبریز در روز پنجم برای چهارمین بار نتیجه‌ای بهتر از تساوی کسب نکرد. تراکتور که در روز اول بازی‌ها مقابل پاختاکور ازبکستان به تساوی ۳-۳ رسیده بود، امروز بدون گل به کار خود پایان داد و اگرچه هنوز شانس صعود از گروه به عنوان تیم دوم را دارد، اما در روز پایانی بازی‌ها باید مقابل تیم الشارجه، صدرنشین این گروه، به میدان رود.

تراکتور که در این دیدار، محمد عباس‌زاده، مهاجم گلزن خود را به دلیل خستگی ناشی از فشردگی بازی‌ها بر نیمکت نشانده بود، در نیمه اول با وجود فشار حریف، توانست از دروازه خود محافطت کند و در نیمه دوم، با انجام حملاتی، برتری خود را نشان داد اما موفق نشد دروازه پاختاکور را باز کند.

 در این نیمه، اشکان دژآگه، هافبک بازیگردان تراکتور، دومین کارت زرد خود را هم دریافت کرد و شانس حضور در آخرین روز بازی‌ها مقابل الشارجه را از دست داد.

در بررسی شرایط تراکتور، باید به این نکته اشاره کرد که این تیم به آن تعداد که باید، بازیکن مجربی که توان بازی در لیگ‌های آسیایی را داشته باشند، در اختیار ندارد و رسول خطیبی، به طرز آشکاری با کمبود مهره زبده روبه‌رو است.

تراکتور که در دور رفت بازی‌ها مقابل تیم شارجه، به تساوی بدون گل دست یافت، حالا امیدوار است تا با کسب نتیجه‌ای بهتر مقابل همین تیم در روز پایانی بازی‌ها، به عنوان تیم اول صعود کند.

حذف فولاد را باور کنید

با شکست یک بر صفر فولاد اهواز مقابل السد قطر، باید باور کرد که تیم فولاد برای صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان، شانسی ندارد. اگرچه هنوز روی کاغذ و با احتساب احتمالات، کورسوی امیدی برای صعود فولاد رده سومی به پله دوم جدول گروه D در روز پایانی مسابقات وجود دارد، اما این احتمال آن‌قدر ضعیف است که می‌توان آن را نادیده گرفت.

حتی در صورت پیروزی پرگل روز پنجشنبه فولاد در مقابل الوحدات اردن، باز هم فولاد باید منتظر شکست پرگل النصر مقابل السد باشد تا بتواند امیدوار باشد که در صورت کسب هشت امتیاز، به عنوان یکی از سه تیم د‌وم صعودکننده از گروه‌های پنج‌گانه، به مرحله حذفی برسد. آرزویی که برای جواد نکونام، خیلی دورودراز به نظر می‌آید.

بیشتر از ورزش