درگیری مرگبار مرزی تاجیکستان و قرقیزستان بر سر منابع آب

در این درگیری‌ تاکنون چهار غیرنظامی کشته شده‌اند

نیروهای نظامی قرقیزستان- VYACHESLAV OSELEDKO / AFP

همزمان با تبادل آتش نیروهای تاجیکستان و قرقیزستان در مناطق مرزی بین دو کشور در روز پنجشنبه، برخی از ساکنان منطقه نیز بر سر منابع آب درگیر شده و اقدام به پرتاب سنگ به سمت یکدیگر کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در جریان این درگیری‌ها تاکنون دست‌کم چهار غیرنظامی کشته شده‌اند و صدها تن نیز اقدام به فرار از محل سکونت خود کرده و به روستاهای اطراف پناه برده‌اند.

نیروهای مرزبانی قرقیزستان گفته‌اند به دنبال حمله خمپاره‌ای به یک پاسگاه مرزی آن کشور از سوی تاجیکستان، نیروهای قرقیز دست به اقدام تلافی‌جویانه زده و یک پاسگاه تاجیک‌ها را به تصرف خود درآوردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رسمی تاجیکستان، خاور، یکی از اعضای کمیته دولتی امنیت ملی آن کشور گفته است که درگیری‌ها در اطراف مرکز توزیع آب در روستای ‌خواجه‌ اعلا در شهر اسفره آغاز شده است.

اوضاع در آن منطقه از روز گذشته و پس از مناقشه ساکنان روستای ‌خواجه‌ اعلا در تاجیکستان و روستای کوکتاش در قرقیزستان بر سر ذخیره آب محلی به نام مرکز «گالاونای» رو به تنش گذاشته بود.

درگیری‌های مرزی بین این دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق بی‌سابقه نیست و درگیری‌های جزئی بین آنها رخ داده است، اما ابعاد درگیری امروز در مقایسه با گذشته گسترده شده است.