استعفای رئیس‌جمهوری، خلاء قدرت در قرقیزستان

هنوز روشن نیست چه کسی زمام قدرت را در این جمهوری آسیای میانه به دست خواهد گرفت

جینبایف گفت نمی‌خواهد باعث خون‌ریزی در کشور شود - VYACHESLAV OSELEDKO / AFP

روز پنجشنبه با ادامه ناآرامی در قرقیزستان، سورونبای جینبکوف رئیس‌جمهوری این کشور، از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش رویترز، جینبکوف گفت برای جلوگیری از درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگانی که خواهان استعفایش بودند، از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

از سال ۲۰۰۵ تا کنون، او سومین رئیس‌جمهوری این کشور کوچک آسیای میانه است که در پی خیزش مردمی سرنگون می‌شود.

هنوز روشن نیست که چه کسی زمام امور کشور را به دست خواهد گرفت. بر اساس قانونی اساسی، رئیس پارلمان، کاناتبک عیسایف، باید عهده‌دار وظایف رئیس جمهوری شود، اما برخی گروه‌های مخالف دولت می‌خواهند که عیسایف هم کنار برود و قدرت را به سدیر جعفروف بسپارد. آقای جعفروف چهره ملی‌گرایی است که حامیانش هفته گذشته او را از زندان رها کردند و نخست وزیر نامیدند.

آقای عیسایف گفت که پارلمان روز جمعه استعفای آقای جینبکوف را خواهد پذیرفت، ولی توضیح بیشتری نداد. یک پایگاه خبری قرقیز به نقل از او گفت که «اخلاقا حقی نسبت به سمت ریاست جمهوری» ندارد، زیرا پارلمان کشور عملا بی‌قدرت است.

سخنگوی آقای جعفروف نگفت که نخست‌وزیر حالا خواهان کناره‌گیری آقای عیسایف خواهد شد یا نه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مخالفت با نتایج انتخابات پارلمانی چهارم اکتبر، موجی از آشوب در قرقیزستان به راه انداخت و در جریان تظاهرات و ناآرامی‌ها دست‌کم یک نفر کشته و صدها تن مجروح شده‌اند.

در بیشکک، پایتخت قرقیزستان، تظاهرکنندگان هوادار پلیس با جمعیت مخالف دولت درگیری‌های خشونت‌باری داشته‌اند.

آقای جینبکوف روز پنجشنبه گفت: «ارتش و نیروهای امنیتی وظیفه دارند از سلاح خود برای حفاظت از مقر دولت استفاده کنند. خون‌ریزی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. من نمی‌خواهم در تاریخ قرقیزستان به عنوان رئیس جمهوری ثبت شوم که خون‌ریزی کردم و به شهروندان کشور خودم تیراندازی کردم.»

به گزارش رویترز، روز پنجشنبه صدها هوادار آقای جعفروف در فاصله ۷۰۰ متری دفتر رئیس‌جمهوری تظاهرات می‌کردند، و پس از اعلام خبر استعفای او، شعار دادند «پارلمان باید برود!» و «عیسایف باید برود!»

مخالفان شامل یازده حزب سیاسی‌اند که هر یک منافع قبیله خود را نمایندگی می‌کند.