نخستین سخنرانی بایدن در نشست مشترک کنگره در مقام ریاست جمهوری آمریکا

بایدن در آستانه یکصدمین روز از آغاز به‌کار خود در کاخ سفید، نخستین سخنرانی خود را در برابر نشست مشترک کنگره ایراد می‌کند

جو بایدن رئیس جمهوری امریکا- MANDEL NGAN / AFP

جو بایدن چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده، در آستانه یکصدمین روز از آغاز به‌کار خود در کاخ سفید، شامگاه چهارشنبه به وقت واشنگتن نخستین سخنرانی خود را در برابر نشست مشترک دو مجلس نمایندگان و سنا ایراد خواهد کرد.

سخنرانی رؤسای جمهوری در برابر قانونگذاران کنگره معمولا در ماه فوریه و یک ماه پس از مراسم تحلیف ایراد می‌شود، اما امسال به دلیل مسائل مربوط به همه‌گیری کرونا به ماه آوریل موکول شد.

هرچند نخستین سخنرانی رئیس جمهوری تازه انتخاب شده که فقط چند هفته از آغاز به‌کار او می‌گذرد «سخنرانی وضعیت کشور» تلقی نمی‌شود، اما به دلیل شکل و نحوه برگزاری مراسم، از سخنرانی امشب نیز تحت همین عنوان یاد می‌شود.

آقای بایدن تصریح کرده بود تا زمانی که بسته حمایتی کرونا تصویب نشده باشد، امری که سرانجام در ماه مارس محقق شد، سخنرانی عمده‌ای درباره اهداف سیاسی خود در نشست مشترک کنگره ارائه نخواهد داد.

وقتی بسته کمک کرونا تصویب و مایه‌کوبی سراسری تسریع شد، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان از جو بایدن برای سخنرانی در برابر کنگره دعوت کرد.

پلوسی در دعوتنامه خود نوشت، «نزدیک به ۱۰۰ روز پیش، وقتی که شما سوگند ریاست جمهوری یاد کردید، این وعده بزرگ امیدبخش را دادید که کمک در راه است. اکنون، به دلیل رهبری تاریخی و تحول‌گرای شما، کمک اینجاست!»

وی در ادامه از بایدن برای سخنرانی در شامگاه ۲۸ آوریل در کنگره دعوت کرد تا دیدگاه‌های خود را در مورد چالش‌ها و فرصت‌هایی که در این مقطع تاریخی پیش روی کشور است با قانونگذاران در میان بگذارد.

در این سخنرانی، رئیس جمهوری آمریکایی‌ها را در جریان وضعیت کنونی کشور قرار می‌دهد، از اقتصاد و سیاست می‌گوید و پیشنهادهایی را برای سال آینده ارائه می‌دهد.

سخنرانی جو بایدن ساعت ۹ امشب، چهارشنبه ۲۸ آوریل، به وقت محلی در مجلس نمایندگان ایالات متحده آغاز می‌شود.

به دلیل آشوب ششم ژانویه در کنگره، که منجر به مرگ پنج نفر و زخمی شدن چندین نفر دیگر شد، و همچنین به دلیل ادامه همه‌گیری کووید-۱۹، آقای بایدن با آن که تنها سه ماه است رئیس جمهوری شده است، مطمئنا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

سخنرانی امسال یک تفاوت دیگر نیز با گذشته دارد، و آن حضور نیروهای گارد ملی در اطراف ساختمان کنگره است که در پس از حوادث ششم ژانویه به محل اعزام شده‌اند.

امسال همچنین شمار شرکت‌کنندگان در مراسم نیز مثل گذشته نیست و دلیل آن همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های ناشی آن، از جمله رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، است. با این حال رئیس جمهوری برخی مهمان‌های ویژه خود را برای شرکت در مراسم دعوت می‌کند که اسامی آنها تا دقایقی پیش از آغاز سخنرانی فاش نمی‌شود.

© The Independent