آمریکا ۶۰ میلیون دوز واکسن آسترازنکا را به کشورهای دیگر می‌دهد

واکسن‌های فایزر، بایون‌تک، مدرنا و جانسون اند جانسون در حال حاضر در ایالات متحده مجوز استفاده دارند

کاخ سفید اعلام کرد ایالات متحده حدود ۴ میلیون دوز از این واکسن را به کشورهای مکزیک و کانادا ارسال خواهد کرد - OLI SCARFF / AFP

ایالات متحده پس از بررسی ایمنی واکسن آسترازنکا را تکمیل کند تمام محموله آن را با سایر کشورهای جهان به اشتراک خواهد گذاشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، انتظار می‌رود در ماه‌های آینده تا ۶۰ میلیون دوز از این واکسن برای صادرات آماده باشد.

واکسن آسترازنکا به طور گسترده در جهان استفاده می‌شود ولی هنوز از طرف اداره غذا و داروی ایالات متحده برای استفاده در این کشور مجوز نگرفته است.

در ماه مارس کاخ سفید اعلام کرد ایالات متحده حدود ۴ میلیون دوز از این واکسن را به کشورهای مکزیک و کانادا ارسال خواهد کرد.

دولت بایدن نسبت به عرضه سه واکسنی که در حال حاضر برای استفاده در ایالات متحده مجوز گرفته‌اند اطمینان داد که این محموله واکسن برای به اشتراک گذاشتن با سایر کشور‌ها اجازه دریافت خواهد کرد.

واکسن‌های فایزر با بایون‌تک، مدرنا و جانسون اند جانسون در حال حاضر در ایالات متحده مجوز استفاده دارند.

واکسن تک دوزی جانسون اند جانسون به خاطر ترس از لخته کردن خون به طور موقت جمع شد اما طی آخر هفته گذشته دوباره برای استفاده ارائه شده است.

جف زینتس، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور کووید-۱۹، گفت: «با توجه به ذخیره بالای واکسن‌هایی که ایالات متحده همینک در اختیار دارد و از طرف اداره غذا و دارو مجوز گرفته‌اند و با توجه به اینکه واکسن آسترازنکا برای استفاده در ایالات متحده تایید نشده است، ما طی ماه‌های آینده  در کشور نیازی به استفاده از واکسن آسترازنکا نخواهیم داشت.»

او ادامه داد: «به همین خاطر ایالات متحده مشغول بررسی فرصت‌هایی برای اشتراک‌گذاری دوزهایی از واکسن آسترازنکا به محض آماده شدن آن با کشورهای دیگر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دست‌کم ۱۰ میلیون دوز از واکسن آسترازنکا در ایالات متحده تولید شده ولی به گفته آقای زینس هنوز بررسی اداره غذا و دارو برای اطمینان از اینکه «برابر با انتظارات این سازمان در زمینه کیفیت محصول» باشد، تمام نشده است. او افزود این سازمان در سراسر جهان به عنوان «معیار طلایی» ایمنی محصولات تلقی می‌شود.

۵۰ میلیون دوز دیگر از این واکسن در مراحل مختلف تولید به سر می‌برند و بنا به صدور مجوز اداره غذا و دارو در ماه‌های مه و ژوئن آماده ارسال خواهند بود.

مکزیک و کانادا از دولت بایدن خواسته‌اند دوزهای بیشتری را با آنها به اشتراک بگذارد اما هنوز در این باره تصمیمی گرفته نشده است. ده‌ها کشور دیگر نیز به دوزهای بیشتر واکسن نیاز دارند.

دولت ایالات متحده این دوزها را اهدا خواهد کرد و قراردادی برای عرضه ۳۰۰ میلیون دوز با شرکت آسترازنکا دارد.

روند ارسال و تحویل دوزهای این واکسن آهسته شده، زیرا کارخانه امرجنت بایوسلوشنز در بالتیمور که محل تولید آن در ایالات متحده بود به دلیل از بین بردن دسته‌ای از واکسن‌های شرکت جانسون اند جانسون تحت انتقاد شدید عموم مردم و تحقیقات سازمان‌های مقرراتی قرار گرفته است.

از جانسون اند جانسون خواسته شد کنترل این کارخانه را به دست بگیرد تا مطمئن شود کیفیت واکسن‌های تازه تولید شده حفظ خواهد شد و دولت ایالات متحده به این کارخانه دستور داده است تولید واکسن آسترازنکا را متوقف کند.

شرکت آسترازنکا هنوز به دنبال پیدا کردن کارخانه‌ای جدید در ایالات متحده برای تولید دوزهای خود در آینده است.

پیشتر انتظار می‌رفت آسترازنکا نخستین شرکتی باشد که مجوز استفاده اضطراری دولت فدرال را کسب کند و میزان قرارداد مذکور نیز حاکی از همین امر است، اما مشکلات دیده‌شده در آزمایش‌های بالینی این واکسن باعث تاخیر در گرفتن مجوز شده است.

ثبت نام در آزمایش ۳۰ هزار نفری این واکسن در ایالات متحده تا ماه ژانویه تکمیل نشد و این شرکت هنوز برای کسب مجوز استفاده اضطراری از اداره غذا و دارو اقدامی نکرده است.

بر اساس آمار مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، ۹۴.۷ میلیون آمریکایی تاکنون کاملا واکسینه شده‌اند که معادل با ۲۸.۵ درصد جمعیت است. بیش از ۴۲ درصد نیز دست‌کم یک دوز از واکسن را دریافت کرده‌اند.

بیش از ۱۲۰ میلیون دوز از واکسن فایزر، ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن مدرنا و ۸ میلیون دوز از واکسن جانسون اند جانسون در این کشور تزریق شده است.   

© The Independent