لختگی خون، واکسن آسترازنکا و قرص‌های ضد بارداری

قرص‌های ضدبارداری خوراکی «نشان» دیگری از داروهایی با عوارضی جانبی موردی به شمار می‌روند

«قرص ضد بارداری در ارتباط با خطراتی که برای واکسن آسترازنکا مطرح است، یک معیار است» - OLI SCARFF / AFP

پس از آن که دولت اعلام کرد افراد زیر ۳۰ سال به دلیل خطر احتمالی ارتباط واکسن با وضعیت بسیار نادر لختگی خون، باید به جای واکسن آکسفورد/آسترازنکا، واکسن دیگری دریافت کنند، کنشگران و سیاستمداران بحثی ملی درباره قرص ضد بارداری را خواستار شدند.

متخصصان گفته‌اند که قرص‌های ضد بارداری خوراکی نیز «نشان» دیگری از داروهایی با عوارضی جانبی موردی به شمار می‌روند.

برخی این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا چون داروی مذکور را تنها زنان مصرف می‌کنند، جامعه خطرات مرتبط با آن را پذیرا شده است؟

آلیس پری، عضو کمیته اجرایی ملی حاکم حزب کارگر، توییت کرد: «حالا که در حال مقایسه عوارض جانبی واکسن آسترازنکا با قرص ضد بارداری هستیم آیا می‌توانیم درباره این هم بحث کنیم که برای ایمن‌تر و خوشایندتر کردن این قرص چه می‌توان انجام داد؟ علاوه بر لختگی خون، این قرص با افزایش وزن، افسردگی و تغییر خلق‌وخو و موارد دیگر مرتبط است. زنان شایسته وضعیتی بهتر هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارولین کریادو پرز، کنشگر فمینیست و نویسنده، پرسید: «پس زنان ۳۰ ساله‌ای که قرص ضد بارداری مصرف می‌کنند چه می‌شوند؟»

در همین حال، جس فیلیپس، نماینده مجلس از حزب کارگر، گفت که خود وی یک بار به عارضه لختگی خون دچار شده است «که از مصرف دارویی که هر بار بی هیچ دغدغه‌ای برای زنان سراسر جهان تجویز می‌شود، حاصل شده بود. بیایید مطمئن شویم نسبت به درک دقیق و درست طبیعت نادر آنچه گزارش می‌شود، محتاط هستیم.»

دکتر پیتر آرلت، رئیس ارزیابی اطلاعات از سازمان دارویی اروپا، پیشنهاد داد که این قرص در ارتباط با خطراتی که برای واکسن آسترازنکا مطرح است، یک معیار است. او در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در بروکسل گفت: «شاید مثالی که شما هم بخواهید به آن اشاره کنید، استفاده از داروی خوراکی ضد بارداری در ترکیب با تمهیدات هورمونی ضدبارداری و ارتباط داروهای ضدبارداری با لختگی خون است.»

او گفت: «این دارو به زنانی داده می‌شود که معمولا سالم هستند. البته آشکار است که در جمعیتی بزرگتر، برخی از آن زنان با عوامل خطر و شرایط دیگری مواجه خواهند بود و اگر ما ۱۰ هزار زن را با ترکیب قرص‌های هورمونی ضد بارداری برای یک سال درمان کنیم، تنها چهار عارضه لختگی خون مازاد در آن سال شاهد خواهیم بود.»

او ادامه داد: «پس این فقط به ما معیاری از دارویی دیگر می‌دهد که به جماعتی سالم داده می‌شود و به وقوع عوارضی جانبی که به ندرت اتفاق می‌افتد منجر می‌شود؛ اما باید همین را نیز مدنظر قرار دهیم.»

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان