خبرچینی به سبک چین در هنگ‌کنگ

طرفداران حقوق بشر و فعالان هوادار دموکراسی در هنگ‌کنگ در باره این‌گونه اقدامات ابراز نگرانی کردند

قانون امنیتی جدید و فراگیر به دنبال اعتراض‌های گسترده سال گذشته در هنگ‌کنگ به تصویب مجلس چین رسید- May JAMES / AFP

یک خط اضطراری ارتباطی برای گزارش موارد تخطی از قانون جنجال‌برانگیز امنیتی، در همان نخستین روز هزار مورد تماس داشته است. 

شهروندان هنگ‌کنگ می‌توانند درصورتی که تصور می‌کنند فردی از قانون امنیتی مصوبه سال جاری تخطی کرده است، اطلاعات مورد نظرشان را از طریق تصویر یا فیلم‌های ویدیویی، پیامک یا برنامک چینی «وی چَت» به مقامات مسؤول اطلاع دهند. 

رسانه‌های محلی به نقل از پلیس هنگ‌کنگ می‌گویند تا ساعات شب پنجشنبه، حدود هزار مورد تماس داشته‌اند. 

قانون جدید امنیتی که در ماه ژوئن به مورد اجرا گذاشته شد، به معنی آن است که فعالیت‌هایی که «جدایی‌طلبانه»، «خرابکارانه»، یا «همکاری با نیروهای خارجی» تلقی می‌شود، می‌تواند مجازات حبس ابد به همراه داشته باشد.  

سیاستمداران مخالف، گروه‌های طرفدار حقوق بشر و فعالان هوادار دموکراسی در هنگ‌کنگ در مورد این خط اضطراری ارتباطی اظهار نگرانی کرده و هشدار داده‌اند که این اقدام می‌تواند افرادی را که نظریات متفاوت سیاسی دارند، هدف قرار دهد. 

مایا وَنگ، پژوهشگر ارشد در سازمان دیده‌بان حقوق بشر به بی‌بی‌سی گفت: «دولت چین با ترغیب مردم به دادن گزارش علیه دوستان و همسایگانشان در هنگ‌کنگ، بار دیگر پدیده‌ای را تکرار می‌کنند که برای کنترل جامعه به بهترین وجه عمل کرده است:  فرهنگ خبرچینی.    

این یکی از رشته تحولات خطرناکی در هنگ‌کنگ است که مقامات برای مجازات و رام کردن جنبش هوادار دموکراسی به ابزاری جدید متوسل می‌شوند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جاشوا وَنگ، فعال هوادار دموکراسی در هنگ‌کنگ نیز خاطرنشان می‌کند که این خط خبرچینی همچنین شهروندان خارجی در هنگ‌کنگ و شهروندان این منطقه را در خارج هدف قرار می‌دهد. 

او در توییتی نوشت: «بی‌توجه به این که کجا هستید، مکالمات خصوصی، گپ‌های حرفه‌ای، پست‌های شبکه‌های اجتماعی شما و دروس آموزشگاهی را می‌توان از طریق این برنامک به اطلاع مقامات رساند.»  

این قانون امنیتی جدید و فراگیر به دنبال اعتراض‌های گسترده سال گذشته در هنگ‌کنگ به تصویب مجلس چین رسید. اعتراض‌ها عمدتا علیه لایحه‌ای بود که استرداد مظونین به خلافکاری را به چین ممکن می‌کرد. 

گروه‌های مدافع حقوق بشر از جمله سازمان عفو بین‌الملل آن را به عنوان اقدامی که به گونه‌ای «خطرناک فراگیر و مبهم» است، تقبیح کرد. 

تعدادی از فعالان هنگ‌کنگ هم‌اکنون تحت قانون جدید که حداکثر مجازات آن حبس ابد است، بازداشت شده‌اند. 

هفته گذشته، تونی چونگ ۱۹ ساله، یکی از فعالان هنگ‌کنگ تحت قانون جدید، به اتهام جدایی‌طلبی، پولشویی و توطئه برای نشر مطالب تحریک‌کننده بازداشت شد.    

او یکی از اعضای سابق گروه دانشجویی «لوکالیس» خواهان استقلال هنگ‌کنگ از چین است.

© The Independent

بیشتر از جهان