سفر وزیر خارجه آمریکا به کابل و دیدار با اشرف‌غنی

آنتونی بلینکن در سفر از پیش اعلام نشده وارد افغانستان شد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در سفری از پیش اعلام نشده وارد کابل شده است تا با رهبران افغان دیدار و گفت‌و‌گو کند.

آقای بلینکن از بروکسل به افغانستان سفر کرده است تا درباره روند صلح افغانستان و عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی و ناتو رایزنی کند.

وزیر خارجه آمریکا ساعاتی پیش با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. او در این ملاقات به ادامه حمایت آمریکا از افغانستان تاکید کرد وگفت: «خروج نیروهای ما از افغانستان به معنی تضعیف مناسبات راهبردی میان دو کشور نخواهد بود و ایالات متحدۀ امریکا به تعهدات خویش با دولت و مردم افغانستان پابند است.»

آقای بلینکن همچنین از ادامه حمایت آمریکا از روند صلح افغانستان اطمینان داد و تصریح کرد: «آمریکا به حمایت‌های دیپلماتیک و بشردوستانه خود به افغانستان و نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور ادامه میدهد و تلاشهای خود را بخاطر تسهیل روند صلح افغانستان، تداوم میبخشد.»

وزیر خارجه آمریکا با عبدالله‌عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز گفت‌و‌گو کرده و گفته است: «فصل تازه‌ای از روابط بین دو کشور باز گردیده است و ایالات متحده به همکاریهای خود برای مردم افغانستان در عرصه‌های مختلف ادامه خواهد داد.»

سفر آقای بلینکن پس از گفت‌وگوی تلفنی اشرف غنی با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، صورت می‌گیرد.

بایدن در نخستین تماس تلفنی از زمان رسیدن به کاخ سفید گفته است که تمام نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او پس از گفت‌و‌گو با آقای غنی در یک سخنرانی اعلام کرد که نیروهای باقیمانده آمریکایی در جنگ «طولانی» افغانستان را به خانه بازمی‌گرداند و حملات تروریستی یازدهم سپتامبر دیگر بهانه برای مردن نیروهای آمریکایی در طولانی‌ترین جنگ تاریخ این کشور نخواهد بود.

برنامه آقای بایدن این است که دو هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی را تا ۱۱ سپتامبر که بیستمین سالگرد حملات تروریستی به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی است، کاملا از افغانستان خارج کند.

آقای بایدن این زمان را با دولت افغانستان هماهنگ کرده است.

پس از سخنرانی جو بایدن، ینس استولتنبرگ دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی ناتو، نیز در بروکسل اعلام کرد که کشورهای عضو ناتو نیز توافق کرده‌اند که هفت هزار نیروی باقیمانده خود در افغانستان را همگام با آمریکا از این کشور خارج کنند و بر اساس آن شروع روند خروج  اول ماه مه کلید زنند.

نشست صلح افغانستان برای رسیدن به توافق با طالبان در ۲۴ ماه جاری میلادی برنامه‌ریزی شده است تا دو طرف بر سر نهایی کردن نقشه راه سیاسی مذاکره کنند.

بیشتر از جهان