هشدار متخصص سازمان جهانی بهداشت: به پایان همه‌گیری نزدیک هم نشده‌ایم

«هرکس بگوید چون واکسن زده دیگر ایمن شده حرفش بیشتر خیالات است تا احتمال واقعی»

بریتانیا در حال حاضر، خلاف جهت روند پیشرفت جهانی حرکت می‌کند - DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

دیوید نابارو نماینده ویژه سازمان جهانی بهداشت در امور کووید ‌- ۱۹، گفته است که هنوز به جهان بدون کووید ‌-۱۹ نزدیک هم نیستیم.

او در ‌نشست پزشکان دانشکده سلطنتی در ادینبرو گفت با ادامه روند شیوع کووید‌- ۱۹ شیوع انواع جدید ویروس واقعه‌ای «معمول» خواهد بود.

دکتر نابارو گفت: «به پایان همه‌گیری نزدیک هم نشده‌ایم. بر اساس گزارش‌ها، هر هفته چهار و نیم میلیون نفر مبتلا داریم و می‌دانیم که این آمار بسیار کمتر از حد واقعی است.»

او افزود: «آمار مرگ‌و‌میر نیز هنوز بسیار چشمگیر است؛ یعنی حدود سه میلیون نفر. می‌خواهم بر این نکته تاکید کنم که همه‌گیری در همه‌جا رو به شدت است».

نماینده ویژه سازمان جهانی بهداشت در امور کووید ‌-۱۹ گفت: «بریتانیا فعلا خلاف جهت روند پیشرفت جهانی حرکت می‌کند ... اما لطفا ‌خیال نکنید این همه‌گیری پایان یافته، چون این‌طور نیست».

دکتر نابارو گفت: «افراد در سطح منطقه‌ای و محلی مبتلا می‌شوند و اگر جلوی این روند را نگیریم منجر به افزایش شیوع بیماری و سپس همه‌گیری انفجاری می‌شود.»

به گفته نابارو این ویروس «یکی از سریع‌ترین روندهای شیوعی» را دارد که تا به حال در طول زندگی حرفه‌ای خود دیده‌ است و افزود: «رفتار مردم و فاصله‌گیری اجتماعی، استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی و خودقرنطینگی برای جلوگیری از پخش این ویروس باعث شده نرخ (سرایت) دو برابر این ویروس به طور چشمگیری مهار شود».

او با اشاره به رفع محدودیت‌ها در بریتانیا و خوش‌بینی ناشی از اجرای سریع طرح واکسن‌زنی افزود: «به قول برخی این فرصتی است برای خلاص شدن بریتانیا از شر همه‌گیری، من می‌گویم: شاید».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر نابارو تاکید کرد: «۱۰۰ درصد مطمئن نیستم که تزریق واکسن به همه مردم جهان برای پایان دادن به همه‌گیری آنقدرها کار ساده‌ای باشد زیرا انواع جدید ویروس می‌توانند از سد حفاظتی واکسن‌های موجود رد شوند. این ویروس آنقدر در حجم وسیع تکثیر شده که هراز چندی انواع جدید و مشکل‌زای  آن  پدیدار می‌شود. تا وقتی این حجم از ویروس در سراسر جهان وجود دارد، مشکلات ناشی از این انواع جدید همچنان ادامه خواهد داشت».

او افزود: «هرکس بگوید چون واکسن زده دیگر ایمن شده حرفش بیشتر خیالات است تا احتمال واقعی. باید منتظر ظهور انواع جدید بیشتری باشیم که از سد حفاظت واکسن عبور می‌کنند. این مساله اجتناب ناپذیر است، پس جهانیان باید انتظار این را داشته باشند که در برخی جاها که تعداد مبتلایان زیاد است ویروس یکه‌تازی کند».

او گفت کشورها با نظارت بر مرزهای خود می‌توانند بکوشند جلوی ورود این انواع جدید را بگیرند اما این «راهکار کوتاه‌مدت» است.

دکتر نابارو گفت رهبران جهان باید با برنامه‌ریزی جهانی برای کووید از سایر کشورها حمایت کنند و افزود: «اگر این کار را نکنند به گمانم احتمال پشت سر گذاشتن جمعی این همه‌گیری در کوتاه‌مدت نزدیک به صفر است و نه‌تنها در سال آینده بلکه تا چند سال همچنان باعدم قطعیت‌ها دست به گریبان خواهیم بود».

البته که اجرای طرح‌های واکسیناسیون تا حدی امیدوارمان می‌کند اما تضمینی نیست که از ما در برابر انواع جدید کووید‌- ۱۹ حفاظت کند.

مثلا ساختن واکسن آکسفورد-آسترازنکا به پیش از پدیدار شدن این نوع موسوم به انگلیسی یا نوع آفریقای جنوبی برمی‌گردد. داده‌هایی که محققان این واکسن‌ها منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد قطعا ما را در برابر نوع انگلیسی ایمن می‌کند اما در مورد نوع آفریقای جنوبی این قطعیت وجود ندارد، گرچه در این مورد می‌تواند از بروز بیماری جدی جلوگیری کند.

دکتر پیتر انگلیش، مشاور در امور مهار بیماری‌های واگیردار، سردبیر سابق مجله «وَکسین این پرَکتیس» (واکسیناسیون عملی) و رئیس سابق کارگروه پزشکی سلامت عمومی بی‌ام‌اِی در مصاحبه با اسکای نیوز گفت برخی افراد باید هر سال واکسن آنفلوآنزا بزنند زیرا ویروس این بیماری نیز جهش می‌یابد. بدین ترتیب این احتمال وجود دارد که نیاز به تجدید واکسن سالانه در مورد کووید نیز داشته باشیم تا از ابتلای مردم به انواع جدید جلوگیری کنیم.

البته صحت این گفته‌ها هنوز تایید نشده است.

گزارش‌های تکمیلی در پی‌اِی

© The Independent