افزودن دو واکسن دیگر به واکسن‌های ترکیبی در بریتانیا

واکسن‌های مدرنا و نواواکس هم در دایره این تحقیق قرار می‌گیرند

تزریق واکسن مدرنا در سراسر بریتانیا آغاز شده است - Geoff Caddick / AFP

دو واکسن دیگر نیز به برنامه تحقیق در مورد امکان ترکیب واکسن‌های کرونا در بریتانیا اضافه شد. پیش از این، امکان ترکیب واکسن‌های آکسفورد/آسترازنکا و فایزر/بایون‌تک در دست تحقیق بود.

محققان دانشگاه آکسفورد بریتانیا در ماه فوریه به منظور بررسی کردن امکان ترکیب و سازگارسازی واکسن‌های مختلف کرونا، پژوهشی با نام کام-کوو (Com-Cov) را آغاز کردند و اکنون قرار است واکسن‌های مدرنا و نواواکس هم در دایره این تحقیق قرار گیرد.

این تزریق، که به تزریق اصلی-تقویتی ناهمگن معروف است فقط با واکسن‌های دارای تاییدیه انجام می‌شود و در آن، فقط یک دوز از دو واکسن مختلف را ترکیب می‌کنند.

فرانسه و آلمان پیش از این برای شهروندان کهنسال خود که دوز نخست واکسن آسترازنکا را تزریق کرده و به لختگی‌های نادری در خون مبتلا شده بودند، تزریق واکسن دیگری به عنوان دوز دوم را آغاز کرده بودند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید داده‌های کافی برای پشتیبانی از این خط‌‌مشی وجود ندارد، اما گروه آکسفورد اعلام کرد ماه آینده نخستین مجموعه یافته‌های خود را منتشر خواهد کرد. به این ترتیب مشخص خواهد شد که آیا ترکیب کردن واکسن‌های آسترازنکا و فایزر خطری ندارد و می‌تواند مصونیتی همچون تزریق‌های استاندارد کنونی یا بیشتر از آن‌ را پدید آورد یا خیر؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ضمن، قرار است در تحقیق کام-کوو روی آن دسته از بزرگسالان بالای ۵۰ سال که در هشت تا ۱۲ هفته گذشته نخستین دوز واکسن را تزریق کرده‌اند، بررسی انجام شود. به داوطلبانی که واکسن آکسفورد یا فایزر را تزریق کرده‌اند، برای دوز دوم، به صورت تصادفی یکی از همان واکسن‌های قبلی یا واکسن مدرنا یا نواواکس  تزریق می‌شود.

تزریق واکسن مدرنا در سراسر بریتانیا آغاز شده است و واکسن نواواکس محصول شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین (جی.اس.کا) هم در سازمان تنظیم مقررات دارو و فراورده‌های بهداشتی (ام.اچ.آر.ای) بریتانیا در دست بررسی است.

در هر یک از شش شاخه جدید این آزمایش، ۱۷۵ داوطلب حضور دارند و بنابراین یک هزار و ۵۰ نفر دیگر به این تحقیق اضافه می‌شود.

به گفته ماتیو اسنیپ، محقق ارشد این پژوهش، نامنویسی از داوطلبان هفته آینده آغاز می‌شود و تا ماه بعد ادامه خواهد داشت و نتایج این بخش از تحقیق، در ماه ژوئن یا اوایل ژوئیه منتشر خواهد شد.

او گفت: «محور اصلی تحقیق کام-کوو در بخش نخست و جدید، بررسی امکان مصرف انعطاف‌پذیرتر چند واکسن موجود کرونا و استفاده از واکسن‌های مختلف در دوز اول و دوم، است. اگر بتوانیم ثابت کنیم تزریق ترکیبی به همان اندازه تزریق استاندارد مصونیت ایجاد می‌کند و در واکنش‌های واکسن افزایش چشمگیری پدید نمی‌آورد، می‌توان روند مصون‌سازی شمار بیشتری از مردم در برابر کووید-۱۹ را سرعت داد. همچنین اگر هر کدام از واکسن‌ها کمیاب شود، از انعطاف‌ بیشتری خواهیم داشت.»

این محققان تمامی واکنش‌های معکوس و واکنش‌های دستگاه ایمنی در برابر ترکیب واکسن‌ها را نیز بررسی خواهند کرد. این تحقیق از نوع «غیر فرودست» است یعنی هدف آن، اثبات این است که ترکیب کردن از ترکیب نکردن خیلی بدتر نیست.

به گفته اسنیپ که استاد ارشد دانشگاه است، اگر واکنش پادتنی دوزهای ترکیبی و انطباقی از واکسن‌های تکی، کمتر باشد، تعجب نخواهد کرد.

چنانچه نتایج این تحقیق رضایت‌بخش باشد، سازمان تنظیم مقررات دارو و فراورده‌های بهداشتی (ام.اچ.آر.ای) و کارگروه مشترک تزریق واکسن و ایمن‌سازی، ایمنی و اثربخشی تمامی روال‌های جدید تزریق را رسما بررسی خواهد کرد تا بیماران از آن‌ها استفاده کنند.

© The Independent