لختگی خون، واکسن «جانسون اند جانسون» را هم زیر ذره‌بین برد

در مرحله آزمایش‌های بالینی «جانسون اند جانسون»، یک نفر به دلیل لختگی خون جان باخت

«جانسون اند جانسون» اعلام کرده که از گزارش‌های لختگی خون مطلع است - JUSTIN TALLIS / AFP

سازمان مقررات دارویی اتحادیه اروپا در حال بررسی وضعیت نادر لختگی خون در چهار فرد ساکن ایالات‌متحده است که واکسن کووید-۱۹ «جانسون اند جانسون» را دریافت کرده‌اند.

«جانسون اند جانسون» اعلام کرده که از گزارش‌های لختگی خون مطلع است و با سازمان‌های مقرراتی در حال همکاری است تا به این اطلاعات و سایر اطلاعات مرتبط دست یابند.

این شرکت، در بیانیه‌ای ایمیل شده، اظهار داشت: «در حال حاضر هیچ رابطه علت و معلولی آشکاری بین این وضعیت نادر و واکسن کووید-۱۹ «یانسن» (Janssen)، تایید نشده است.»

آژانس دارویی اروپا اعلام کرده که از چهار مورد لختگی و پلاکت‌های پایین خون، سه مورد در ایالات متحده و هنگام توزیع واکسن یانسن شرکت جانسون اند جانسون اتفاق افتاده است. علاوه بر این، در مرحله آزمایش‌های بالینی جانسون اند جانسون هم یک نفر به دلیل لختگی خون جان باخته است. کمیته ایمنی آژانس دارویی اروپا ارتباط واکسن آسترازنکا با وضعیت خیلی نادر لختگی خون را هم در دست بررسی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیته ایمنی آژانس دارویی اروپا در گزارش در روز جمعه، اعلام کرد که وضعیت غیرعادی لختگی خون که با تعداد پایین پلاکت‌های خون در فرد ارتباط دارد، باید به عنوان عارضه جانبی خیلی نادر واکسن آسترازنکا در نظر گرفته شود. 

این سازمان همچنین در حال بررسی گزارش‌هایی مبنی بر سندرم نشت مویرگی است که متورم شدن رگ‌های خونی و کاهش فشار خون را به دنبال دارد و در پنج نفر که واکسن آسترازنکا دریافت کرده‌اند، دیده شده است. کمیته ایمنی این سازمان گفته است که مشخص نیست این موارد با واکسن ارتباط داشته باشند. آسترازنکا به درخواست برای اظهارنظر در این باره، بلافاصله پاسخ نداده است.

دکتر جسی گودمن، متخصص بیماری‌های واگیردار و دانشمند ارشد سابق در اداره غذا و داروی ایالات متحده، روز پنجشنبه گفت که «تقریبا قانع» شده است که وضعیت خیلی نادر لختگی خون با واکسن آسترازنکا ارتباط دارد ولی افزود که خطر بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ در مقایسه با آن، «خیلی بیشتر» است.

او گفت: «خیلی زود است که درباره ارتباط نشت مویرگی با واکسن آسترازنکا، یا ارتباط لختگی خون با واکسن یانسن نظر دهیم اما از آنچه طی هفته‌های گذشته شاهد بودیم می‌توانیم مطمئن باشیم که کمیته ارزیابی خطر و آگاهی دارویی آژانس دارویی اروپا بی‌شک به تمام مدارک دست خواهد یافت و آن‌ها را به دقت و سرعت هر چه بیشتر بررسی خواهد کرد.»

برخی از کشورهای اروپایی بعد از کشف این ارتباط، استفاده از واکسن آسترازنکا را محدود کردند. در بریتانیا، پس از بررسی اداره مقررات بهداشتی دولت، برای افراد زیر ۳۰ سال از واکسن دیگری استفاده خواهد شد.

واکسن یانسن شرکت جانسون اند جانسون، در حال حاضر فقط در ایالات متحده تزریق می‌شود اما در ماه گذشته، اتحادیه اروپا هم استفاده از آن را تایید کرد. این واکسن قرار است در هفته‌های آینده توزیع شود.

گزارش‌های تکمیلی آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از علوم