آغاز آزمایش انسانی «واکسن فراگیر» ارتش آمریکا برای مقابله با کرونا

واکسن زیر نظر کیوان مجرد، مدیر آمریکایی- ایرانی بخش بیماری‌های عفونی نوپدید مؤسسه پژوهشی «والتر رید» ارتش ایالات متحده، ساخته شده است

کیوان مجرد در نشست پنتاگون برای بررسی راه‌های مقابله با کووید-۱۹ و ساخت واکسن  کرونا (پنجم مارس ۲۰۲۰)- Win McNamee/Getty Images/AFP

ارتش آمریکا از هفته گذشته آزمایش انسانی واکسن منحصربه‌فرد و فراگیر خود برای مقابله با کووید-۱۹ را آغاز کرد. 

تیم پژوهشی سازنده این واکسن که زیر نظر کیوان مجرد، یک شهروند آمریکایی- ایرانی فعالیت می‌کنند، معتقدند که آن نه‌تنها بر گونه‌های مختلف جهش‌یافته ویروس سارس-کوو-۲، عامل بیماری کووید-۱۹، که بر دیگر ویروس‌های خانواده کرونا نیز تأثیرگذار خواهد بود و از همه‌گیری‌های آینده ناشی از آن‌ها جلوگیری خواهد کرد. 

پژوهش برای ساخت این واکسن فراگیر، در مؤسسه پژوهشی «والتر رید»، وابسته به ارتش ایالات متحده، واقع در ایالت مریلند آمریکا، از سال گذشته در جریان است. 

این واکسن «spike ferritin nanoparticle» یا (SpFN) نام دارد و در یک توضیح کلی می‌توان گفت فناوری ساخت آن، استفاده از نانوذره‌ای است که بخش‌های پروتئینی خارهای انواع مختلف ویروس کرونا روی آن سوار می‌شود؛ به این ترتیب، واکسن قادر به مقابله با همه انواع ویروس‌های خانواده کرونا خواهد بود. خانواده ویروس‌های کرونا، شامل گروهی از ویروس‌ها با ساختار ژنتیکی RNA است که اغلب باعث بیماری‌های تنفسی در پستانداران می‌شوند.

هدایت پروژه تولید این واکسن، با دکتر کیوان مجرد، مدیر بخش بیماری‌های عفونی نوپدید مؤسسه «والتر رید» است. او درمورد این واکسن فراگیر، می‌گوید: «ما می‌خواهیم در این نبرد پیروز شویم، اما درضمن پیروزی در جنگ طولانی‌مدت را نیز مد نظر داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی دهه گذشته، تلاش‌های ارتش آمریکا در راستای ساخت واکسن برای مقابله با ابولا و ویروس زیکا نیز زیر نظر کیوان مجرد انجام شده است. او همچنین پژوهشگر اصلی مؤسسه والتر رید در کارزار علیه بیماری مرس بود که عامل آن هم یکی از ویروس‌های خانواده کروناست.

مدیر بیماری‌های عفونی نوپدید در مؤسسه والتر رید گفت: «پژوهشگران ارتش تهدید ناشی‌از ویروس‌های کرونا را حتی قبل از همه‌گیری ردیابی کرده بودند.» به گفته او، این تهدید در سال‌های اخیر سرعت گرفته است.

مجرد در اطلاعیه مربوط به آغاز آزمایش انسانی واکسن SpFN، سرعت گرفتن تهدید ناشی از ویروس‌های کرونا را دلیل نیاز به واکسنی فراگیر دانسته است: «واکسنی که بالقوه بتواند به‌طور گسترده و پیشگیرانه دربرابر ویروس‌های مختلف خانواده کرونا و انواع جهش‌یافته آن‌ها مصونیت ایجاد کند.» 

در اطلاعیه‌ای مربوط به آزمایش انسانی این واکسن آمده است که در مرحله نخست آزمایش‌ بالینی، واکسن را به ۷۲ فرد بزرگسال سالم ۱۸ تا ۵۵ساله تزریق خواهند کرد که سابقه قبلی ابتلا به کووید-۱۹ نداشته باشند.  

بیشتر از جهان