جمهوری‌خواهان به توصیه‌های پزشکی ترامپ بیش از بایدن اعتماد دارند

دست‌کم ۶۶ درصد از کسانی که خود را جمهوری‌خواه می‌دانند، گفتند درباره توصیه‌های پزشکی به رئیس جمهور سابق «خیلی زیاد» یا «تا حدی» اعتماد دارند

جمهوری‌خواهان در مقایسه با بسیاری از مقامات فعلی و سازمان‌های، مسئول توزیع واکسن، به رئیس جمهور سابق اعتماد بیشتری دارند-JOE RAEDLE/ Getty Images via AFP

اکثریت قابل توجه جمهوری‌خواهانی که در یک نظرسنجی جدید شرکت کردند، گفتند درباره توصیه‌های پزشکی به دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین، اعتماد دارند حتی بعد از آن که او در مصاحبه مطبوعاتی کاخ سفید پیشنهاد داد برای درمان کووید-۱۹ باید مواد شوینده تزریق شود.

دست‌کم ۶۶ درصد از کسانی که خود را جمهوری‌خواه می‌دانند و در نظرسنجی اکونومیست و یوگاو که این هفته منتشر شد شرکت کردند، گفتند درباره توصیه‌های پزشکی به رئیس جمهور سابق «خیلی زیاد» یا «تا حدی» اعتماد دارند و تنها ۱۱ درصد از آنان گفتند به جو بایدن اعتماد دارند.

با این همه دونالد ترامپ در بین مقامات مورد سوال کمترین میزان اعتماد را در کل به دست آورد و تنها ۲۹ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند در زمینه توصیه‌های پزشکی تا حدی به رئیس جمهور پیشین اعتماد دارند، در حالی که ۴۴ درصد از پاسخ‌دهندگان در این زمینه «خیلی زیاد» یا «تا حدی» به جو بایدن اعتماد دارند.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری با ۵۷ درصد حائز بیشترین میزان اعتماد در میان پاسخ‌دهندگان بود و ۴۸ درصد گفتند به دکتر فاوچی، یکی از مقامات بهداشتی ارشد کشور و دبیر دیرینه موسسه ملی حساسیت و بیماری‌ مسری، اعتماد دارند.

دونالد ترامپ هنگام حضور در قدرت، در مقاطعی راهنمایی‌های صادره از جانب مراکز بهداشتی و علمی کشور، مانند مرکز پیشگیری و کنترل بیماری را مورد استهزا قرار داد، او به رقیب انتخاباتی خود در آن زمان برای پیروی از پروتکل‌های جاری و پوشیدن ماسک صورت حمله کرد، در حالی که جو بایدن از عموم مردم می‌خواست ایمن بوده و از تمهیدات فاصله‌گیری اجتماعی پیروی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر فاوچی که به عنوان عضوی از کارگروه واکنش به ویروس کرونای رئیس جمهور سابق خدمت می‌کرد و اکنون مشاور بایدن برای واکنش به این بیماری عالم‌گیر است، نیز تشریح کرده که کار کردن برای ترامپ در واکنش به بحران کووید-۱۹ چگونه بوده است.

دکتر فاوچی به نیویورک تایمز گفت: «واضح بود که ترامپ از طرف افرادی که با او تماس می‌گرفتند نظراتی دریافت می‌کرد، از طرف افرادی که از دنیای تجارت می‌شناخت و مثلا می‌گفت:‌ «هی، درباره این دارو شنیدم، آیا بی‌نظیر نیست؟» یا «پسر تعویض پلاسمای خون واقعا همتا ندارد». من سعی می‌کردم که با آرامش به او توضیح دهم فقط با انجام درست آزمایش‌های بالینی است که می‌توان فهمید که دارو یا روشی کار می‌کند یا نه. ما اول اطلاعات را دریافت کرده و بعد آن را به بوته آزمایش کارشناسان می‌گذرایم. ولی او می‌گفت «اوه، نه، نه، نه، نه، نه، نه، این موارد واقعا کار می‌کنند».

فاوچی ادامه داد: «این گونه نبود که از نقض حرف رئیس جمهور ایالات متحده هیچ لذتی ببرم ولی مجبور بودم آن کار را انجام دهم. در غیر این صورت اعتبار خود را به مخاطره می‌انداختم و پیامی اشتباه به کل دنیا می‌دادم».

دونالد ترامپ که خود سال گذشته به کووید-۱۹ مبتلا شد ظاهرا پشت درهای بسته واکسن را دریافت کرده است، در حالی که سایر مقامات برجسته کشور و نمایندگان مجلس با تزریق علنی واکسن هواداران خود را تشویق به انجام این کار کردند. 

رئیس جمهور سابق ادعاهای گمراه‌کننده عجیب پرشماری درباره این ویروس اظهار کرده است که تاکنون جان بیش از ۵۶۱ هزار آمریکایی را در سراسر کشور گرفته است. ادعاهایی مانند این که کووید-۱۹ در اکتبر ۲۰۲۰ «ناپدید» خواهد شد در حالی که این بیماری عالم‌گیر به سرعت در حال شیوع در کشور بود یا موردی که ادعا کرد دکتران ارقام مرگ ویروس کرونا را بیشتر می‌کنند تا پول بیشتری دریافت کنند.

اغلب اظهاراتی که رئیس جمهور سابق درباره کووید-۱۹ ابراز داشته کذب از آب در آمده‌اند یا حتی در مواردی نیز در زمان ابراز آن نظر صحت نداشتن آن اثبات شده بود.

هنوز اما جمهوری‌خواهان در مقایسه با بسیاری از مقامات فعلی و سازمان‌هایی که با ادامه برقراری راهنمایی‌های بهداشت عمومی، مسئول توزیع واکسن کووید-۱۹ هستند، به رئیس جمهور سابق اعتماد بیشتری دارند. 

همچنین در میان تمام پاسخ‌دهندگان، در میان جمهوری‌خواهان احتمال کمتری داشت که وقتی نوبت تزریق واکسن کووید-۱۹ آنها برسد آن را دریافت کنند و ۴۰ درصد از آنان گفتند واکسن ویروس کرونا را دریافت نخواهند کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان