فاوچی می‌گوید، او پیشگام تولید واکسن کرونا بود، نه ترامپ

جیسون میلر، مشاور ترامپ، نوشت: «اگر به فاوچی بود، ما هنوز واکسن کرونا نداشتیم»

آنتونی فاوچی مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در کنار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا - SAUL LOEB / AFP

دکتر آنتونی فاوچی می‌گوید که خودش برای زمان تولید واکسن علیه کووید-۱۹ تصمیم گرفته است، اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا خیلی پیشتر گفته بود که مشغول انجام پروژه واکسن با عنوان عملیات «وارپ اسپید» است.

دکتر فاوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی و مشاور ارشد رئیس‌جمهور بایدن، در گزارش ویژه‌ شبکه سی‌ان‌‌ان که یکشنبه گذشته پخش شد، گفت: «وقتی دیدم در شهر نیویورک تقریبا سیستم مراقبت‌های بهداشتی ما از پاسخ به بحران کرونا درماند ... دیگر کاملا مشخص بود که تصمیم ما در ۱۰ ژانویه برای پیگیری تولید واکسن با تمام توان، احتمالا بهترین تصمیمی بود که من در مقام مدیر موسسه تاکنون گرفته‌ام.»

در اوایل ماه جاری، دونالد ترامپ در بیانیه‌ای تولید واکسن را مدیون تصمیم خود اعلام کرد. وی گفت: «امیدوارم همه به خاطر داشته باشند که واکسن کرونایی که دریافت می‌کنند اگر من رئیس‌جمهور نبودم، در کار نبود. در بهترین حالت برای پنج سال این واکسن زیبا گیرتان نمی‌آمد، شاید هم هیچ‌وقت به دستتان نمی‌رسید. امیدوارم همه به یاد بیاورند!»

جیسون میلر، مشاور ترامپ، در پاسخ به این توییت نوشت: «اگر به فاوچی بود، ما هنوز واکسن کرونا نداشتیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«طرح ضربتی وارپ» برنامه‌ای بین نهادهای دولتی و خصوصی برای تولید و آزمایش واکسن‌ کرونا در اسرع وقت بود. در حالی که دکتر فاوچی یکی از اعضای برتر کارگروه ویژه مبارزه با کرونا در دولت آقای ترامپ بوده است، دیلی میل می‌نویسد‌ که ادعا می‌شود وی در این پروژه هیچ نقش رسمی نداشته است.

دکتر فرانسیس کالینز، رئیس موسسه ملی بهداشت، قبلا گفته بود که دولت ترامپ برای تولید سریع واکسن‌ها شایسته تقدیر است. او در ماه فوریه به اکسیوس گفت: «این یک دستاورد بی‌نظیر است که تنها در عرض ۱۱ ماه پس از شیوع این ویروس، واکسن را در اختیار داریم. این حداقل پنج سال سریعتر از روال گذشته است.»

وی افزود: «طرح ضربتی وارپ که [الکس ازار، وزیر سابق بهداشت] سهم بزرگی در آن دارد، تلاشی بود که بسیاری از ما در ابتدا درباره ضرورتش مطمئن نبودیم. در ابتدا به آن مثل پروژه منهتن نگاه می‌شد.» پروژه منهتن نام پروژه مخفی دولت آمریکا برای تولید بمب هسته‌ای در طول جنگ جهانی دوم است

دکتر کالینز گفت: «نام عملیات اشاره‌ای به این ایده داشت که باید تمام بخش‌های دولت را بسیج کرد تا به روشی بی‌سابقه حداکثر شش واکسن مختلف را تولید و آزمایش کنند ...تا اگر هر کدام از این آزمایش‌ها موفق بود، دوزهای آماده برای تزریق وجود داشته باشد. این تلاش به همراه به خدمت گرفتن دکتر منصف اسلویی [رئیس عملیات سرعت وارپ ​​از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱] یک گام فوق‌العاده مهم بود که اعتبار آن به دولت [ترامپ] می‌رسد، زیرا برای این عملیات باید هماهنگی‌های زیادی انجام‌ می‌شد.»

© The Independent

بیشتر از جهان