اتحادیه اروپا واکسن‌های «اسپوتنیک ‌وی» را سفارش نخواهد داد

«استفاده از واکسن‌های اسپوتنیک‌ وی، منوط به تایید بازرسان اروپایی است»

نرخ ابتلا به کووید-۱۹ در آلمان در حال حاضر پایین‌تر از کشورهای همسایه آن است- INA FASSBENDER / AFP

وزیر بهداشت آلمان گفته است که اتحادیه اروپا به نمایندگی از اعضای خود واکسن‌های کووید-۱۹ اسپوتنیک‌ وی ساخت روسیه را سفارش نمی‌دهد اما افزوده است که کشورش در مورد توزیع این واکسن‌ها وارد مذاکره خواهد شد.

ینس اسپان، وزیر بهداشت آلمان، در گفت‌وگو با رادیو دولتی «وِ ‌دِ اِر» گفت که اتحادیه اروپا واکسن‌های روسی را مشابه آن چه پیش‌تر در مورد سایر واکسن‌های کووید-۱۹ انجام داده، سفارش نخواهد داد. 

آقای اسپان ضمن تاکید بر نیاز به تحویل سریع محموله واکسن گفت که آلمان، «در مورد میزان و تاریخ دریافت (محموله واکسن) با روسیه وارد مذاکرات دوجانبه خواهد شد». 

او افزود: «برای تغییر شرایط کنونی، محموله (واکسن) باید ظرف دو تا چهار یا پنج ماه دیگر تحویل شود». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلمان نیز همانند بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی در چنگ سومین موج ویروس کرونا گرفتار است که به گفته مسئولان، نتیجه سرایت نوع واگیردارتر ویروس بریتانیایی است.

نرخ ابتلا به کووید-۱۹ در آلمان در حال حاضر پایین‌تر از کشورهای همسایه آن است اما میزان، همچنان از هدف دولت برای حداکثر ۵۰ مورد ابتلای جدید برای هر ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان این کشور، بالاتر است.

آلمان با ۸۳ میلیون جمعیت، به ۱۳ درصد جمعیت خود دوز نخست و به ۵.۶ درصد شهروندانش هر دو دوز واکسن را تزریق کرده است.

اسپان گفته است که استفاده از واکسن‌های «اسپوتنیک وی» منوط به تایید بازرسان اروپایی است. او افزود که پیش از آن، «روسیه باید اطلاعات لازم را (در اختیار مقامات مسئول) قرار دهد». 

مارکوس سوُدِر، فرماندار ایالت باواریا  نیز در ادامه اظهارات وزیر بهداشت، موافقتنامه‌ای برای خرید ۲.۵ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک‌ وی امضا کرده است که به تایید واکسن از طرف آژانس داروی اروپا (ای‌ام‌اِی) مشروط  شده است.

در این میان، گزارش‌ها حاکی از آن است که آژانس دارویی اروپا از هفته آینده تحقیقات درباره این که آیا در آزمایش‌های واکسن «اسپوتنیک‌وی»، راهنمای بالینی و علمی جهانی در نظر گرفته شده است یا نه را آغاز خواهد کرد. 

نشریه فایننشال تایمز به نقل از منابع نزدیک، نسبت به روند تاییدیه «ای‌ام‌ای» اظهار نگرانی کرده و گفته که ممکن است در آزمایش‌های «اسپوتنیک ‌وی»، استاندارهای اخلاقی رعایت نشده باشد.

صفحه ویژه توییتر واکسن روسی، در واکنش به این مقاله نوشت: «تیم اسپوتنیک‌ وی تحت بررسی‌های معمول ای‌ام‌ای است که بر اساس آن، رعایت تدابیر درست بالینی بخشی از روند معمول برای تمامی واکسن‌ها است».

تاکنون مجارستان، تنها عضو اتحادیه اروپا بوده که واکسن روسی و نیز واکسن‌های سینوفارم چینی را به‌رغم آن که هیچ‌یک در اتحادیه اروپا، مجوز نداشتند، در برنامه واکسیناسیون خود قرار داده است.

© The Independent

بیشتر از جهان