فرانسه و آلمان مذاکره برای خرید واکسن اسپوتنیک را آغاز کردند

امانوئل مکرون وآنگلا مرکل روز گذشته در یک کنفرانس ویدیویی با ولادیمیر پوتین شرکت کردند

آژانس دارویی اروپا هنوز واکسن اسپوتنیک وی را تایید نکرده است-AIZAR RALDES / AFP

در حالی که اتحادیه اروپا هنوز نتوانسته به وعده تامین واکسن مورد نیاز کشورهای عضو جامه عمل بپوشد، دو رهبر قدرتمند این اتحادیه در مورد استفاده احتمالی از واکسنکرونای ساخت روسیه با ولادیمیر پوتین مذاکره کردند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل‌، صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه ۳۰ مارس، ۱۰ فروردین یک کنفرانس ویدیویی مشترک با رئیس‌جمهور روسیه برگزار کردند تا درباره «همکاری» احتمالی برای تامین واکسن کرونا مذاکره کنند.

اتحادیه اروپا به دلیل کندی سرعت واکسیناسیون با انتقادهای جدی روبه رو شده است. در واکنش به وقفه‌های متعدد در روند تامین واکسن برای کشورهای عضو، این اتحادیه قرار است قوانین خروج واکسن‌های تولیدی در کشورهای عضو را سخت‌تر کند.

کرملین در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که این سه رهبر در مورد امکان حمل و نقل و تولید مشترک «اسپوتنیک وی» در کشورهای اتحادیه اروپا صحبت کردند. البته این روند در صورتی آغاز خواهد شد که این واکسن تاییدیه کمیسیون اروپا را به دست بیاورد.

آژانس دارویی اروپا هنوز واکسن اسپوتنیک وی را تایید نکرده است. روند بررسی این واکسن از ماه مارس شروع شده است و انتظار می‌رود در چند هفته آینده نتیجه بررسی‌ها اعلام شود.

روسیه علی‌رغم اینکه در داخل کشور به آرامی در حال اجرای برنامه واکسیناسیون است در خارج از کشور به صورت فعال در حال بازاریابی برای واکسن اسپوتنیک وی است. این موضوع سبب شده تا برخی ناظران سیاسی اقدامات روسیه در مورد واکسن کرونا را راهی برای افزایش نفوذ ژئوپلتیکی این کشور قلمداد کنند.

دفتر مطبوعاتی صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور فرانسه درباره مذاکرات روز گذشته گفتند که این سه رهبر درباره فرصتهای «همکاری» برای تولید مشترک و خرید واکسن‌های کرونا صحبت کرده‌اند.

آنگلا مرکل هفته گذشته به کمیسیون اروپا اعلام کرد که اگر واکسن اسپوتنیک وی را به عنوان یکی از گزینه‌های واکسیناسیون عمومی در اتحادیه بررسی نکنند، آلمان ممکن است راه خود را جدا کند و مذاکراتش با روسیه را آغاز کند.  

در حالی که دولت مرکل با نگاه مثبتی با واکسن اسپوتنیک وی روبه‌رو شده است، فرانسه در ماه های اخیر احتیاط بیشتری نسبت به ایده استفاده از این واکسن داشته است.

هفته گذشته، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه گفت که کرملین در تلاش است از واکسن کرونای خود به عنوان ابزاری «تبلیغاتی» استفاده کند. وی به رادیو فرانس اینفو گفت: «از نظر نحوه مدیریت، واکسن اسپوتنیک وی بیشتر وسیله‌ای برای تبلیغ و دیپلماسی تهاجمی است تا ابزار همبستگی و کمک‌های بهداشتی.»

این در حالی است که آلمان پس از شناسایی ۳۱ مورد لخته شدن خون‌ در افرادی که واکسن آسترازنکا را تزریق کرده‌اند، استفاده از این واکسن را برای افراد زیر ۶۰ سال به حالت تعلیق درآورد. مرکل گفت: «ما باید بتوانیم به واکسن‌ها اعتماد کنیم.»

تصمیم آلمان، دولت بوریس جانسون را مجبور به دفاع مجدد از واکسن آسترازنکا کرد. سخنگوی دولت انگلستان گفت این واکسن «ایمن و موثر است و جان هزاران انسان را در این کشور نجات داده است.»

اما موضوع واکسن تنها محور مذاکرات سران آلمان، فرانسه و روسیه نبود. پوتین در این کنفرانس ویدیویی گفت که روسیه برای عادی‌سازی روابط با اتحادیه اروپا که اخیراً به دلیل مسمومیت و زندانی‌شدن  الکسی ناوالنی متشنج شده، آماده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الکسی ناوالنی، از مخالفان رئیس‌جمهور روسیه، در ماه ژانویه هنگام بازگشت از آلمان دستگیر شد. او به مدت پنج ماه در برلین در دوره نقاهت مسمومیت با عامل اعصاب را گذرانده و در مدت حضور در آلمان، پوتین را عامل ترور خود معرفی کرده بود. مقامات روسی این اتهام را رد کرده‌اند.

در عین حال دفتر رئیس‌جمهور فرانسه در بیانیه‌ای گفت: «آقای ماکرون و خانم مرکل به پوتین گفته‌اند که به حقوق آقای ناوالنی احترام بگذارد و سلامتی او را حفظ کند.»

این سه رهبر همچنین در مورد اوکراین، بلاروس، لیبی و سوریه گفتگو کردند و توافق کردند که تلاش‌هایشان را هماهنگ کنند تا ایران به طور کامل به تعهدات هسته‌ای خود عمل کند.

بیشتر از جهان