وزارت بهداشت خواستار تعطیلی دوهفته‌ای کل کشور شد

هشدار نسبت به افزایش شمار مرگ در اثر کرونا به روزانه بیش از ۶۰۰ نفر

پیش‌بینی شده است که ۲۰ هزار ایرانی در روزهای آینده قربانی کرونا شوند-AFP

وزارت بهداشت ایران با انتشار اطلاعیه‌ای با هشدار نسبت به تبعات موج جدید کرونا در ایران خواستار تعطیلی دوهفته‌ای در سراسر ایران شد.

در این اطلاعیه پیش‌بینی شده است که ۲۰ هزار ایرانی در روزهای آینده قربانی کرونا شوند: «سرعت افرایش بستری در خیز سراسری چهارم به مراتب شدیدتر از خیزهای قبلی است و ضروری است ستاد ملی کرونا بلافاصله دو هفته تعطیلی کامل سراسری (شامل تمامی ادارات دولتی، شرکتها و اصناف غیر ضروری)، منع کامل سفر (شامل خودروهای شخصی و وسایل نقیله عمومی)، بیرون بر شدن همه رستورانها و غذاخوری هتل‌ها، محدودیت جدی تردد شامگاهی و اعمال جرایم سنگین برای هرگونه مراسم یا تجمعات در سراسر کشور وضع کند. در غیر این‌ صورت، باید منتظر فوت حداقل ۲۰ هزار نفر از هم میهنان و آمار روزانه فوت نیز ممکن است به بالای ۶۰۰ نفر در روز برسد.»

هم‌اکنون ۲۵۷ شهر در ایران در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند. همه مراکز استان ایران در لیست شهرهای قرمز جای دارند. ۱۲۹ شهرستان هم در وضعیت نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و تنها  ۱۱ شهرستان آبی هستند.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت تاکنون یک میلیون و ۹۶۳ هزار و ۳۹۴ به طور قطعی به کرونا مبتلا شده اند و از این تعداد ۶۳ هزار و ۵۰۶ جان باخته اند آمار جانباختگان کرونا بعد از نوروز دوباره سه رقمی شده و دیروز تعداد ۱۷۴ فوتی ثبت شد و رکورد مبتلایان روزانه کرونا نیز با شناسایی ابتلای قطعی ۱۷ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید شکسته شد.

روز گذشته نیز دکتر زالی، فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا در تهران، گفت که پیشنهاد تعطیلی یک هفته‌ تا ده روزه استان تهران به معاون اول رییس‌جمهور، و وزیران کشور و بهداشت، ارائه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق آمار رسمی وزارت بهداشت ایران، تاکنون یک میلیون و ۹۶۳ هزار و ۳۹۴ مورد ابتلا به ویروس کرونا در کشور ثبت شده، و شمار جان باختگان در ایران بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ به ۶۳ هزار و ۵۰۶ نفر رسیده است. آمار جانباختگان کرونا به سرعت صعودی شده است و روز ۱۷ فروردین تعداد ۱۷۴ فوتی ثبت شد و رکورد مبتلایان روزانه کرونا نیز با شناسایی ابتلای قطعی ۱۷ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید شکسته شد.

پیشتر سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، گفته بود که کشور «با یکی از سهمگین‌ترین امواج کرونا» مواجه است. او همچنین گفت که مهار «اژدهای کووید-۱۹» از دست خارج شده و مشخص نیست که آمار سه‌رقمی مرگ کاهش می‌یابد.

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش سفرها و دیدوبازدیدهای نوروزی و استفاده از وسائل حمل‌ونقل عمومی از جمله دلایل اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا در ایران اعلام شده است.