ژوتا کلید امید لیورپول برای برای حضور در جمع چهار تیم برتر لیگ

گل اول ژوتا مقابل آرسنال، پنجمین گل او با «شروعی آتشین» در این فصل بود

«مصدوم بودم، ولی امیدوارم تا پایان فصل نتایج بهتری برای تیم بگیرم» - ADAM DAVY / POOL / AFP

با نگاهی به دو گل مستقیم و قدرتمند دیوگو ژوتا مقابل آرسنال، آدم وسوسه می‌شود بگوید که او تنها داشت شیوه بازی را به لیورپول نشان می‌داد؛ تور دروازه آنجاست، فقط تور را به سینه‌اش بنشانید.

البته که واقعیت به این سادگی نیست، اما ژوتا اوضاع را برای یورگن کلوپ خیلی آسان‌تر می‌کند.

این گل‌ها دومین و سومین گل او بعد از بازگشت به لیورپول پس از مصدومیت است، همراه با سه گلی که طی استراحت در بازی‌های بین‌المللی برای تیم پرتغال زد، به علاوه گل اولی که در بازی مقابل ولوز منجر به پیروزی لیورپول شد. مجموع گل‌های او در فصل جاری ۱۸ تاست که شامل گل‌هایی می‌شود که برای تیم ملی خود زده است و نیز ۶ گلی که در چهار بازی قبلی خود به ثمر رساند.

یورگن کلاپ بعد از بازی گفت: «او در وضعیتی عالی به سر می‌برد.» او البته در پیدا کردن این فرصت‌ها هم بی‌نظیر است.

دست آخر، بحث فقط درباره کیفیت گل‌های ژوتا یا این واقعیت نیست که آنها را وقتی به ثمر می‌رساند که لیورپول اصلا در حالت مناسبی قرار ندارد. بلکه بحث همچنین درباره زمان‌بندی و زمینه این گل‌ها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گل اول ژوتا مقابل آرسنال، پنجمین گل او با «شروعی آتشین» در فصل جاری برای لیورپول بود. به همین دلیل، گلی دیگر بود که باعث پیروزی در این مسابقه شد، یا اولین گلی که آنها را در مسیر پیروزی قرار داد. این بازیکن پرتغالی مستقیما مسئول کسب ۹ امتیاز برای تیمش در فصل جاری بوده است.

به همین دلیل او اینک نیز یکی از مهم‌ترین مهاجمان آنها است و باعث تعجب نیست که بدون او به مشکل بر خوردند.

شاید این نکته قابل‌توجه باشد، چرا که سه‌گانه خط حمله لیورپول طی سال‌های اخیر همواره یکی از بهترین خطوط تهاجمی در اروپا بوده است. اما واقعیت حضور او در میدان نیز دقیقا به همین مساله رابطه‌ پویا میان بازیکنان تیم و پایان دادن به مشکل چرخه پاس‌کاری آنها اشاره دارد. 

کسی نمی‌تواند دقیقا بگوید که محمد صلاح، روبرتو فیرمینو، و سادیو مانه «بی‌مصرف» شده‌اند، ولی کمی از آتش آنها خوابیده است. همچنین، این مساله در بین است که اکنون تیم‌های رقیب آنها را به خوبی می‌شناسند. زمانی که آنها حتی نزدیک به اوج خود باشند، متوقف کردن‌شان شاید سخت باشد. اما از سوی دیگر، در تیم‌های دیگر هم کارهای زیادی در مسیر آمادگی برای متوقف کردن آنها انجام گرفته است.

درباره ژوتا این امر صادق نیست. او در نحوه بازی و رابطه‌ای که با سایر اعضای تیم‌ دارد، متفاوت است. به همین دلیل است که بازی مستقیم او نیز خیلی متمایز به نظر می‌رسد.

ژوتا بعد از بازی گفت: «می‌خواهم در زدن گل‌ها سهیم باشم. در حال حاضر هم که همین کار را انجام می‌دهم. من مصدوم بودم، ولی امیدوارم تا پایان فصل نتایج بهتری برای تیم به ارمغان آورم.»

واقعا نمی‌شود به این فکر نکرد که احتمالا لیورپول اگر ژوتا را در خدمت داشت، در باتلاقی که اکنون قرار دارد نمی‌افتاد. او ممکن است برای موفقیت آنها در گروه‌بندی لیگ قهرمانان، و نتیجه خود این لیگ نیز حیاتی باشد. کلوپ ناگهان بازیکنی دارد که خیلی تازه‌نفس است و آشکارا در موقعیتی عالی قرار دارد.

ژوتا گفت: «برای فکر کردن به جاهای بالاتر در جدول، باید به وظیفه خود عمل کنیم و تمام بازی‌ها را تا آخر فصل ببریم. اگر کار خود را درست انجام دهیم، شانس بالایی برای قرارگیری در صدر جدول خواهیم داشت. سخت است که دیگر برنده لیگ برتر باشیم، اما ما امروز کار خود را انجام دادیم. ما باید به وضعیت خودمان فکر کنیم.»

با این حال، طرف مقابل باید بیش از هر بازیکن دیگری به نحوه کنترل ژوتا فکر کند. او مرد خطرناک لیورپول شده است و شاید مهم‌ترین گل‌زن آنها باشد.

صلاح هم البته اگر به نحوه منحصر‌به‌فرد خود واکنش نشان نمی‌داد تا گلی به یادماندنی و قدیمی به سبک خود به ثمر رساند، که «صلاح» نمی‌شد. این هم از دیگر عوارض جانبی حضور بازیکنی نظیر ژوتا است. حضور او باعث تکان خوردن تیم، حداقل برای هم‌تیمی‌هایش می‌شود.

او قطعا راه گل‌زنی را دوباره به لیورپول نشان داد.

© The Independent

بیشتر از ورزش