٣٠ مورد عوارض واکسن آسترازنکا در بریتانیا شناسایی شد

فواید این واکسن از عوارض آن بیشتر است و مردم نباید نگران باشند

آژانس نظارت بر دارو و بهداشت بریتانیا اعلام کرد مردم بدون نگرانی از عوارض آسترازنکا به تزریق آن ادامه دهند - JOE KLAMAR / AFP

آژانس نظارت بر دارو و بهداشت بریتانیا اعلام کرد که ۳۰ مورد لخته خون را که در اثر تزریق واکسن آسترازنکا به وجود آمده، شناسایی کرده است. این نهاد در ادامه تاکید کرده است که بااین‌حال «مزایای این واکسن از خطر آن بیشتر است.»

به گزارش آسوشیتدپرس، و به نقل از آژانس نظارت بر دارو و بهداشت بریتانیا، علی‌رغم این موارد نادر، فواید واکسن فوق بسیار بیشتر از عوارض آن است و مردم باید همچنان به تزریق آن ادامه دهند. به گفته این آژانس، تا ۲۴ مارس ۱۸.۱ میلیون دوز واکسن در بریتانیا تزریق شده است و هیچ گزارش مشابهی در مورد واکسن فایزر دریافت نکرده است.

نگرانی در مورد واکسن آسترازنکا باعث شده تا برخی از کشورها از جمله کانادا، فرانسه، آلمان و هلند استفاده از آن را برای افراد مسن محدود کنند. با این‌حال، سازمان بهداشت جهانی از کشورها خواسته است که به استفاده از آن ادامه دهند.

آسترازنکا در ۷۰ کشور جهان مجوز استفاده در شرایط اضطراری گرفته است، اما ایالات متحده در میان این کشورها قرار ندارد. باتوجه ‌به تصمیم اخیر سازمان بهداشت جهانی در مورد صدور مجوز استفاده اضطراری از این واکسن، شرکت تولید داروی آسترازنکا می‌گوید می‌تواند واکسن‌هایش را از طریق «کوُاکس» در اختیار ۱۴۲ کشور جهان بگذارد. «کواکس» یک ابتکار بین‌المللی برای اطمینان خاطر از آن است که واکسن‌های کرونا در سراسر جهان توزیع خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تام ونسلرز، استاد بیولوژی و آمار بیولوژیک در دانشگاه لوُوِن بلژیک در توییتی نوشت: «می‌توانم از تمام کشورهای اروپایی که استفاده از واکسن‌های آسترازنکا را لغو کرده‌اند بخواهم دوزهای خود را به بلژیک بفروشند؟ ممنون! محض اطلاع، از ۱۷ میلیون نفر (که واکسن‌های آسترازنکا را تزریق کرده‌اند) تنها ۳۷ نفر دچار لختگی خون شده‌اند که به‌مراتب کمتر از میزان قابل انتظار در میان جمعیت بوده است.»


مؤسسه تولید داروی آسترازنکا خاطرنشان کرد که مرور دقیق داده‌های موجود در مورد ایمنی (واکسن تولیدی این کارخانه) نشان داده که «هیچ یک از ۱۷ میلیون‌نفری که در گروه‌های سنی و جنسیت‌های مختلف با محموله‌های مختلف این واکسن در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا و بریتانیا تزریق شده‌اند، نشانه‌ای از افزایش احتمال لختگی خون در شریان‌ها، لختگی خون در ورید‌ها یا ترمبوسیتوپنی (کاهش شدید پلاکت‌های خون) نشان نداده‌اند.»  

در این بیانیه آمده که ۱۵ مورد لختگی خون در وریدها و ۲۲ مورد لختگی خون در دریچه ریوی مشاهده شده که با سایر واکسن‌های کووید -۱۹ که دارای مجوز هستند، مشابه است. آسترازنکا می‌افزاید:«درارتباط با کیفیت واکسن، هیچ‌گونه مسئله‌ای پیرامون هیچ‌یک از محموله‌های واکسن ما در سراسر اروپا یا دیگر نقاط جهان پیش نیامده است.»

بیشتر از جهان