تعلیق آزمایش‌های آسترازنکا، تولید واکسن کرونا را به تاخیر می‌اندازد؟

هنوز روشن نیست تعلیق آزمایش تا چه زمانی ادامه خواهد داشت

هنوز معلوم نیست که بیماری تشخیص داده شده ربط مستقیمی به واکسن آزمایشی داشته باشد-NOEL CELIS / AFP

آسترازنکا انجام آزمایشات بالینی واکسن کرونای خود را پس از بیمار شدن یکی از داوطلبان به حالت تعلیق درآورد تا بتواند با بررسی بیشتر موضوع مطمئن شود آیا عوارض جانبی گزارش شده ربط مستقیمی به آزمایش واکسن داشته است.

تعلیق این آزمایشات پیشرو، به قول مدیر «ولکام تراست» و عضو گروه مشاوران علمی در امور اضطراری «نشان از اهمیت انجام صحیح» آنها دارد و منعکس‌کننده تأکید سازمان بهداشت جهانی در دادن اولویت اول به امر ایمنی در تحقیقات واکسن است.

اما هنوز روشن نیست تعلیق آزمایش تا چه زمان ادامه خواهد داشت و چه بر سر روند تحقیق و توسعه واکسن خواهد آمد.

آزمایش چرا تعلیق شد؟

آسترازنکا در یک بیانیه کتبی اعلام کرد که تعلیق آزمایش‌ها «یک امر عادی است که هر گاه وجود یک بیماری نامعلوم در هر یک از داوطلبان دیده شد، باید صورت گیرد تا فرصت برای بررسی بیشتر موضوع فراهم و اطمینان از یکپارچگی آزمایش‌ها حاصل شود.»

این شرکت داروسازی گفت که در آزمایش‌های گسترده، بیماری تصادفی حتما رخ می‌دهد، اما در صورت وقوع «باید به طور مستقل بررسی و به دقت معاینه شوند.»

آسترازنکا ماهیت بیماری داوطلب مزبور را فاش نساخت اما نیویورک تایمز گزارش داد که یک منبع نزدیک به آزمایش‌ها گفته داوطلب در انگلستان مستقر بوده و علائم بیماری آماس مغز استخوان را از خود نشان داده است. این بیماری یک سندرو التهابی است که روی نخاع اثر می‌گذارد و می‌تواند در اثر ابتلا به ویروس ایجاد شود.

هنوز معلوم نیست که بیماری تشخیص داده شده ربط مستقیمی به واکسن آزمایشی داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حادثه چقدر رایج است؟

مدیر مؤسسه تحقیقاتی ولکام تراست و عضو گروه مشاوران علمی در امور اضطراری، سر جرمی فرار، در گفتگو با برنامه رادیویی «امروز» در بی‌بی‌سی ۴ گفت که گرچه تعلیق آزمایش‌های بالینی امری عادی است، هر بار توقف باید به جدیت بررسی شود و دلایل آن مستقلا مورد معاینه قرار گیرد.

وی گفت: «به نظر من این اهمیت موضوع را نشان می‌دهد که آزمایش‌ها با دقت و درستی انجام می‌گیرند و آنها ضمن این که استقلال نظر دارند، دستگاه ناظر بر امور واقف است و ما می‌توانیم به دستگاه ناظر اعتماد و آنها را حمایت کنیم و این اقدامات را جدی بگیریم.»

مت هنکوک، وزیر بهداشت انگلستان، نیز در گفتگو با اسکای نیوز تأکید کرد آزمایش‌های بالینی زیاد متوقف می‌شوند و این «یک روند استاندارد در آزمایش‌های بالینی است که وقتی اتفاقی می‌افتد باید مورد مطالعه قرار دهند.»

قدم بعدی چیست؟

آسترازنکا گفته آزمایش‌ها را به طور داوطلبانه معلق کرده تا یک کمیته مستقل بتواند به بررسی ایمنی داده‌ها بپردازد.

این شرکت دارویی افزود در تلاش است تا بررسی این واقعه تنها به سرانجام برسد تا کمترین تأثیر احتمالی را در روند آزمایشات داشته باشیم و این شرکت به حفظ سلامت دواطلبان خود متعهد است.

آیا تعلیق آزمایش، تولید واکسن را عقب می‌اندازد؟

وزیر بهداشت گفت که این حادثه «لزوما» باعث تأخیر یا توقف تلاش برای رسیدن به یک واکسن نمی‌شود. وی گفت «بستگی به این دارد که آنها از مطالعات و معاینات خود به چه چیزی برسند.»

هنکوک گفت: آزمایش واکسن آکسفورد قبلا نیز متوقف شده بود.

وی افزود: «یک بار در تابستان متوقف شد و بدون هیچ مشکلی برطرف شد.»

روشن نیست آسترازنکا تا کی آزمایش‌ها را به حالت تعلیق نگه می‌دارد.

نظر سازمان بهداشت جهانی چیست؟

واکسن آزمایشی این شرکت داروسازی انگلستان، که با تحقیقات دانشگاه آکسفورد به دست آمده، در مراحل نهایی آزمایش‌ها بود و سازمان بهداشت جهانی از آن به عنوان پیشرفته‌ترین کاندید واکسن ویروس کرونا یاد کرده بود.

این سازمان جهانی همچنین در جریان تحقیقات واکسن، بر اهمیت اولویت بخشیدن به ایمنی و سلامت تأکید کرد.

دکتر سمیه سوامیناتن، دانشمند ارشد سازمان، گفت «این ما از تسریع در کار صحبت می‌کنیم...بدین معنی نیست که از اصول کوتاه بیاییم و راه‌های معمول را دور بزنیم.»

وی افزود: «روند کار هنوز هم باید منطبق بر قواعد باشد. دارو و واکسنی که قرار است به مردم داده شود، باید قبل و بیش از هر چیز به لحاظ ایمنی مورد آزمایش قرار بگیرد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی