اعلام نام مسافران اولین پرواز تجاری اسپیس‌اکس به فضا

«کپسول دراگون» اسپیس‌اکس که قرار است چهار نفر از آن استفاده کنند، اواسط ماه سپتامبر آماده پرواز خواهد بود

پیش از شروع فعالیت فضاپیمای استارشیپ انتظار می‌رود سایر پروازهای تجاری اسپیس‌‌اکس با استفاده از فضاپیمای دراگون انجام شود-NASA TV/AFP

اسپیس‌اکس فهرست کامل نام مسافران اولین پرواز فضایی تجاری خود را که برای اواخر امسال برنامه‌ریزی شده است، اعلام کرد.

یکی از مسافران جدید، سیان پروکتور، استاد دانشگاه شهر تمپ در ایالت آریزونا است؛ دیگری کریس سمبروسکی است که سابقا مسئول شلیک موشک نیروی هوایی امریکا در شهر اورت در ایالت واشنگتن بوده است. جرد ایزاکمن که هزینه این مسافرت را پرداخته است و یک مسافر دیگر، دو مسافر بعدی این سفر هستند.

آقای ایزاکمن، در این هفته و همزمان با ملاقات این چهار نفر در مرکز فضایی کندی سازمان ناسا، جزئیات مربوط به ماموریت Inspiring4 را فاش کرد. وی رئیس شرکت شیفت ‌فور پیمنتس، یک شرکت پردازش کارت اعتباری در الن ‌تاون در پنسیلوانیا است. او هزینه اولین پرواز خصوصی اسپیس‌اکس را می‌پردازد و همزمان، از فرصت این سفر، برای جمع‌آوری کمک مالی به بیمارستان تحقیقات کودکان سنت جود در ممفیس استفاده می‌کند.

«کپسول دراگون» اسپس‌اکس که قرار است این چهار نفر از آن استفاده کنند، برای رسیدن به ارتفاع ۵۴۰ کیلومتری زودتر از اواسط ماه سپتامبر آماده پرواز خواهد بود. این، ۱۲۰ کیلومتر بالاتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی و هم‌سطح با تلسکوپ فضایی هابل است.

آقای ایزاکمن، ۳۸ ساله، که تجربه خلبانی دارد و فرماندهی این فضاپیما را بر عهده خواهد داشت، مبلغی را که برای این سفر فضایی پرداخته، فاش نکرده است. او ۱۰۰ میلیون دلار به سنت جود کمک مالی می‌کند‌. بقیه خیرین تاکنون تنها ۱۳ میلیون دلار اهدا کرده‌اند. این اعانات در درجه اول از طریق قرعه‌کشی بلیت این سفر فضایی جمع‌آوری شده است.

هیلی آرکنو ۲۹ ساله، که یک ماه پیش به عنوان مسافر این پرواز انتخاب شد، یک دستیار پزشک در بیمارستان سنت جود است. وی در کودکی، در آن بیمارستان برای سرطان استخوان تحت درمان قرار گرفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از انتخاب هیلی آرکنو، دو صندلی دیگر در پرواز باقی مانده بود. خانم پروکتور ۵۱ ساله، با پشت سر گذاشتن ۲۰۰ نفر، صندلی اختصاص یافته به مشتری شرکت آقای ایزاکمن را از آن خود کرد. یک هیئت مستقل قضات، وب‌سایت هنر فضایی وی با نام Space2inspire را برگزیدند.

خانم پروکتور هفته گذشته به آسوشیتدپرس گفت: «مثل وقتی بود که هری پاتر فهمید یک جادوگر است. شوکه شده بودم. باورم نمی‌شد. یعنی قرعه مسافرت فضایی به نام من افتاد؟»

آقای سمبروسکی ۴۱ ساله، در قرعه‌کشی شرکت کرده بود اما یکی از دوستانش برنده شد. فرد برنده، بعد از انصراف از سفر به دلایل شخصی، جای خود را به آقای سمبروسکی داد. آقای سمبروسکی سابقه کار در اردوگاه فضایی در دانشگاه و کار داوطلبانه در حمایت از پروژه های فضایی را دارد.

وی گفت: « وقتی فهمیدم قرار است به فضا سفر کنم، برایم قابل باور نبود؛ عجیب و سورئال بود.»

خانم پروکتور که در رشته زمین‌شناسی تحصیل کرده است، سه بار به عنوان فضانورد در ماموریت‌های ناسا خود را نامزد کرده بود. در سال ۲۰۰۹ وی در ماموریت شبیه‌سازی شده سفر به مریخ در هاوایی شرکت کرد. او در گوام متولد شده است؛ جایی که پدر مرحومش که در ذهن او «آدمی مرموز» بود، در ایستگاه ردیابی ناسا برای گرفتن عکس‌های ماه فضاپیمای آپولو، از جمله از نیل آرمسترانگ و باز آلدرین، کار می‌کرد.

او قصد دارد از فضا تدریس کند و در آنجا  اثر هنری خلق کند. وی گفت: «همه آنچه من تاکنون انجام داده‌ام ... مرا به این لحظه رسانده است.»

پیش از شروع فعالیت فضاپیمای استارشیپ، انتظار می‌رود سایر پروازهای تجاری اسپیس‌‌اکس آقای ایلان ماسک با استفاده از فضاپیمای دراگون انجام شود.

استارشیپ که سفینه فضایی نسل بعدی است، هنوز در حال آزمایش است. این فضاپیما هنوز یک آزمایش موفق کامل شامل صعود و فرود نداشته است.

یوساکو مازاوا، میلیاردر ژاپنی، اولین بلیت‌های استارشیپ را برای سفر به ماه را که برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده، رزرو کرده است.

گزارش تکمیلی از سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان