اسپیس‌ایکس فضانوردان ناسا را به فضا می‌فرستد

احتمالا اولین پرتاب باسرنشین در سه ماهه دوم سال انجام خواهد شد

ناسا پیش از این موشک فالکون ۹ را از اسپیس ایکس پرتاب کرده بود که سالم به زمین بازگشت-Handout / SPACEX / AFP

الون ماسک (مدیر عامل شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی) گفته اسپیس ایکس به زودی فضانوردان ناسا را به فضا خواهد برد.

ناسا پس از آزمایش موفقیت‌آمیز سامانه تخلیه اضطراری این فضاپیما و حصول اطمینان از امکان جان به در بردن فضانوردان در صورت پرتاب ناموفق آن، خبر پرتاب آن را اعلام کرده است.

ناسا پیش از این موشک فالکون ۹ را که حامل کپسول فضانوردی کرو دراگون بود از اسپیس ایکس پرتاب کرده و این موشک به سلامت به زمین بازگشته است.

آقای ماسک گفت این آزمایش موفقیت‌آمیز راه را برای پرتاب واقعی موشک در سه ماهه دوم سال میلادی هموار کرده و حداکثر تا ماه ژوئن این کار به طول خواهد انجامید.

ماسک گفت «خیلی مطمئنیم که در سه ماهه اول سال و به احتمال زیاد در پایان ماه فوریه و پیش از فرا رسیدن مارس سخت‌افزار لازم برای این کار را فراهم خواهیم کرد. گمان داریم امکان آن وجود دارد که اولین پرتاب باسرنشین در در سه ماهه دوم سال انجام شود.»

این پرتاب باسرنشین آخرین آزمایش این فضاپیما است و امکان عملیاتی شدن کامل برنامه تجاری و باسرنشین ناسا را فراهم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌اکنون آمریکا نمی‌تواند از درون خاک خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی انسان بفرستد، و مجبور است برای این کار به سازمان فضایی روسیه وابسته باشد. پس اگر این کشور مأموریت بردن فضانوردان را با موفقیت به انجام ‌رساند به پیشرفت بزرگی در این عرصه دست یافته است.

ناسا به جای آنکه برای انجام این مأموریت برای خود فضاپیما بسازد، به شرکت‌های بوئینگ و اسپیس ایکس کمک مالی کرده تا سامانه کپسولی و موشک‌های خود را بسازند. اگر این برنامه با موفقیت اجرا شود، برای اولین بار از زمانی که برنامه فضاکشتی‌ِ آمریکا در سال ۲۰۱۱  به پایان رسید آمریکا می‌تواند فضانوردان خود را به فضا بفرستد.

در آزمایش تخلیه، کرو دراگون در ارتفاع ۴۰ کیلومتری از سطح اقیانوس اطلس، که حدود دو برابر ارتفاع هواپیمای مسافربری معمولی است، از موشک فالکون ۹ با سرعتی «بیش از دوبرابر سرعت صوت» جدا شد.

ماسک در نشستی مطبوعاتی گفت «این مأموریت پروژه‌ای تمام‌ و کمال است و تا به حال به بهترین شکل ممکن پیش رفته است.»

جیم برایدنستین، سرپرست اداره ملی هوانوردی و فضایی، نیز این آزمایش را موفقیت‌آمیز توصیف کرد.

کرو دراگون، که غلافی بلوطی شکل است و هفت فضانورد می‌توانند در آن بنشینند، کمتر از دو دقیقه پس از آنکه از زمین بلند شد با روشن کردن رانشگرهایش خود را از موشک جدا کرد، و با شبیه‌سازی حالتِ احتمالیِ تخلیه اضطراری ثابت کرد که می‌تواند امنیت فضانوردان را در هر حال تأمین کند. هر مرحله از این آزمایش با فریاد شادی و تشویق کارکنان اسپیس ایکس همراه بود که روی زمین به تماشای ویدیویی اتفاقات نشسته بودند.

چهار چتر از این کپسول باز می‌شود تا سرعت سقوطش را کم کند. این کپسول حامل دو مانکن انسان‌نما است که آن‌ها را بر صندلی‌هایش نشانده‌اند و حسگرهای حرکتی به آن‌ها وصل کرده‌اند تا اطلاعات مربوط به نیروی شدید گرانش و اثر شتاب وارده بر بدن فضانوردان را در جریان تخلیه ثبت کنند.

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان