تمدید چهار ماهه معافیت عراق از تحریم واردات برق ایران

عراق بابت واردات انرژی شش میلیارد دلار به ایران بدهکار است

«این معافیت تضمین می‌کند که عراق بتواند نیاز خود به انرژی را در کوتاه‌مدت تأمین کند، درحالی‌که هم‌زمان در راستای کاهش وابستگی به واردات انرژی ایران گام برمی‌دارد»- Asaad NIAZI / AFP

ایالات متحده آمریکا با تمدید دوباره معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا برای واردات برق از ایران، ۱۲۰ روز به بغداد فرصت داد تا وابستگی خود به تهران در زمینه انرژی را كاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه، در این زمینه گفت: «این معافیت تضمین می‌کند که عراق بتواند نیاز خود به انرژی را در کوتاه‌مدت تأمین کند، درحالی‌که هم‌زمان در راستای کاهش وابستگی به واردات انرژی ایران قدم‌هایی برمی‌دارد.»

پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا بر ایران، آمریکا همواره در مراحل گوناگون برای کشور عراق معافیت‌هایی در نظر گرفته و آن را تمدید کرده است؛ اما سال گذشته با هدف ترغیب عراق به کاهش استفاده از انرژی ایران، مهلت این معافیت‌ها را کوتاه‌تر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عراق بابت واردات انرژی (برق و گاز)، حدود ۶ میلیارد دلار به ایران بدهکار است که مقام‌های ایران در ماه‌های اخیر برای آزادسازی و دریافت آن، تلاش بسیاری کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به‌نقل از منابع امنیتی غربی و عراقی، مقام‌های بغداد چراغ سبز واشینگتن برای آزاد كردن وجوه بدهی‌های پیشین به ایران برای واردات انرژی خود و انتقال آن به حسابی در بانک سوئیس را نیز دریافت کرده‌اند. 

هرچند که معافیت‌های آمریکا ادامه واردات انرژی از ایران را برای عراق امکان‌پذیر می‌کند، اما به‌دلیل تحریم‌های دیگر، همچنان پرداخت هزینه‌ آن به‌ دلار امکان‌پذیر نیست.  

تمدید ۱۲۰ روزه‌ معافیت‌ عراق که دولت جو بایدن روز چهارشنبه اعلام کرد، نخستین‌ دور تمدید این معافیت‌ها از زمان روی کار آمدن دولت جدید آمریکا است. 

بیشتر از اقتصاد