تعطیلی سراسری یک ماهه فرانسه از شنبه به اجرا درمی‌آید

سومین قرنطینه برای فرانسه ۱۱ میلیارد یورو در هر ماه هزینه دارد، اما دولت می‌گوید برای اینکه اوضاع از کنترل خارج نشود، ضروری است

نگرانی از موج سوم کرونا و اهمیت جان شهروندان فرانسه برای دولتمردان این کشور، موجب اجرای قرنطینه سراسری شده است-Ludovic MARIN / AFP

فرانسه برای سومین بار از آغاز شیوع بیماری همه‌گیری کووید-۱۹، طرح تعطیلی سراسری را به اجرا می‌گذارد.

آمار قربانیان کرونا در فرانسه به ۱۰۰ هزار نفر نزدیک شده و این کشور قصد دارد برای جلوگیری از تلفات بیشتر و موج سوم بیماری، تعطیلی سراسری را به مدت یک ماه به اجرا بگذارد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پیش‌تر وعده داده بود که برای حمایت از اقتصاد، تعطیلی سراسری دیگری را اجرا نمی‌کند. اما اکنون می‌گوید، بدون تعطیل شدن کشور، اوضاع از کنترل خارج می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که هم اکنون پاریس و بخش‌هایی در شمال و جنوب فرانسه در قرنطینه است، اما قرنطینه سراسری از روز شنبه به اجرا درمی‌آید.

مکرون می‌گوید، از هفته آینده مدرسه‌ها به مدت سه هفته تعطیل می‌شوند. نگرانی از گونه‌های جهش‌یافته کرونا که در اروپا شیوع پیدا کرده، تصمیم تعطیلی فرانسه را شتاب بخشیده است.

آمار مبتلایان به کرونا در فرانسه از ماه فوریه تا کنون دو برابر شده و به طور متوسط به ۴۰ هزار نفر رسیده است. شمار بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نیز از پنج هزار نفر گذشته است.

تعطیلی سراسری فرانسه به تعطیلی ۱۵۰ هزار کسب و کار می‌انجامد و در هر ماه ۱۱ میلیارد یورو هزینه خواهد داشت.

تا کنون ۱۲ درصد از جمعیت فرانسه واکسینه شده‌اند و دولت قصد دارد طرح واکسیناسیون را با شتاب بیشتری پیش ببرد. هدف واکسیناسیون ۳۰ میلیون نفر تا اواسط ماه ژوئن است.

در حالی که فرانسه با تحمل هزینه سنگین اقتصادی در هر ماه، سومین تعطیلی سراسری را برای حفاظت از جان شهروندان اجرا می‌کند، مقامات در ایران همچنان بدون برنامه و سیاست مشخص نظاره‌گر جان باختن ایرانیان بر اثر ابتلا به کرونا هستند و این درحالی است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت یک درصد از جمعیت ایران واکسینه شدند. برنامه روشنی نیز برای تامین واکسن مورد نیاز جامعه وجود ندارد.

بیشتر از جهان