تعطیلی سراسری منتفی شد، محدودیت هوشمند اجرا می‌شود

پزشکان و مقام‌های بهداشتی و درمانی خواستار تعطیلی دو هفته‌ای کشور برای بازآرایی سیستم سلامت بودند

جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، درخواست جامعه پزشکی و مقام‌های درمانی برای تعطیلی دو هفته‌ای کشور را تصویب نکرد و به جای آن بنا شد طرح محدودیت‌های هوشمند از اول آذرماه در کشور اجرایی شود.

براین اساس احتمالاً تهران و ۱۰۰ شهرستان دیگر از ابتدای آذرماه به‌جز مشاغل ضروری، تعطیل خواهند بود.

حسن روحانی در این جلسه گفت که در این طرح، هر شهر با توجه به ویژگی‌هایش، مقررات خاص خود را اجرایی می‌کند: «اکنون در شرایطی هستیم که ناچار به افزایش محدودیت‌ها هستیم. امروز تصمیم کلی درباره محدودیت‌ها گرفتیم که از اول آذر این طرح اجرایی می‌شود. هر شهری بنا به ویژگی‌هایی که دارد، مقرراتی برایش تعیین می‌شود. جزییاتی وجود دارد که این هفته تعیین می‌شود. این طرح اساس آن تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت و قرارگاه و وزارت بهداشت بیشترین مسئولیت را برای آن برعهده دارند.»

علی‌رضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا هم در تشریح طرح جدید ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: « بر اساس این طرح شهرستان‌های کشور بر اساس میزان بار بیماری کرونا و بستری در بیمارستان به سه سطح قرمز، نارنجی و زرد تقسیم می‌شود، سطح سه یا قرمز بیشترین میزان محدودیت را دارد و سطح دو یا نارنجی محدودیت‌های کمتری دارد و میزان اعمال محدودیت‌ها در شهرهای دارای سطح یک یا زرد کمتر است.»

او نحوه اعمال محدودیت‌ها در شهرهای مختلف را متناسب با وضعیت قرار گرفتنشان در یکی از این سه سطح دانست.

وضعیت قرمز تهران یکی از مسائلی بود که در صحبت‌های رئیسی مطرح شد و این مقام مسئول از تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت خبر داد: «در شهرستان‌های قرمز یا دارای سطح سه که اکنون حدود ۱۰۰ شهرستان هستند و اکثر مراکز استان‌ها از جمله تهران هم جزو آن است، به‌جز مشاغل ضروری در اموری که مایحتاج ضروری مردم و مسائل ایمنی و سلامت مربوط می‌شود همه مشاغل تعطیل می‌شوند.»

این طرح فعلاً به مدت دو هفته اجرا می‌شود و بنا به اعلام ستاد مقابله با کرونا، تمدید، تشدید و یا کاهش مقررات محدود‌کننده به صورت هفتگی بررسی می‌شود.

آقای رئیسی گفت که «تعطیلی‌ها فقط شامل مشاغل و کسب‌وکارها نیست و شامل، مدارس، آموزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراسم فرهنگی و مذهبی نیز می‌شود و در سطوح هشدار یک، دو و سه آموزش‌ها و مدارس غیرحضوری است و برای دانشگاه‌ها و مراسم مذهبی و فرهنگی نیز فعلاً به مدت دو هفته محدودیت ایجاد می‌شود.»

در این طرح که هنوز جزئیات آن گنگ و ناروشن است، ادارات دولتی حتی در شهرهای با وضعیت قرمز تعطیل نخواهند شد و تنها یک‌سوم کارمندان مجاز به حضور در محل کار هستند: «در شهرستان‌های با سطح هشدار ۳ و قرمز فقط حدود یک‌سوم کارکنان در محل کار حضور پیدا می‌کنند، در سطح دو یا نارنجی یک‌دوم یا ۵۰ درصد کارکنان حضور پیدا می‌کنند و در شهرستان‌های با وضعیت زرد یا سطح هشدار یک، دوسوم کارکنان حضور دارند.»

همچنین ورود و خروج از شهرهایی که وضعیت قرمز و نارنجی دارند محدود خواهد شد: «در شهرستان‌های با وضعیت دو و سه یعنی قرمز و نارنجی، خودروهای بومی با پلاک هر شهرستان حق خروج از شهرستان را ندارند و خودروهای با پلاک غیربومی شهرستان‌های دیگر حق ورود به این شهرستان‌ها ندارند.»

در روزهای گذشته گروه گسترده‌ای از مقام‌های بهداشتی و همچنین پزشکانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا در ایران فعال هستند از روحانی خواستند تا تهران و کلان‌شهرها را به مدت دست‌کم دو هفته تعطیل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در تهران نیز از ارسال نامه‌ای با امضای ۶۵ رئیس دانشگاه علوم پزشکی کشور خطاب به وزیر بهداشت خبر داد که در آن از سعید نمکی خواسته شده است تا به مدت دو هفته همه کشور تعطیل شود تا شاید با ایجاد وقفه در انتقال کرونا بتوان سازمان درمان کشور را بازآرایی کرد.

در رویدادی دیگر، هفته گذشته حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی منتشر کرد و از او خواست تا تهران و دیگر کلانشهرها به مدت ۱۵ تا ۳۰ روز به صورت کامل تعطیل شود.

شهریاری در این نامه نوشت که اطلاعات دقیقی در اختیار دارد که نشان می‌دهد «میزان بروز و شیوع بیماری در کشور» به حدی وخیم است که «نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه» است. او به رئیس‌جمهور ایران هشدار داد که «اگر امروز برای آن چاره‌جویی ننماییم فردا خیلی دیر است که متأسفانه امروز هم دیر شده است.»

او از روحانی خواست «به عنوان یک اقدام عاجل در زمان کوتاه بین ۱۵ الی ۳۰ روز در تهران و کلانشهرهای کشور» وضعیت فوق‌العاده برقرار شود.

بیشتر از