ورود نیروهای کرد و متحدانشان به اردوگاه اسرا در سوریه برای مقابله با داعش

هزاران نفر از ساکنان این ارودگاه از حامیان داعش هستند

حدود ۷۰ هزار نفر در الهول زندگی می‌کنند- Delil SOULEIMAN / AFP

نیروهای کرد و متحدان‌شان در شمال شرق سوریه عملیاتی امنیتی را درون اردوگاه اسرا و آوارگانِ «الهول» آغاز کرده‌اند که هدف از آن حذف شبکه گروه تروریستی داعش در این اردوگاه است. این شبکه در چند ماه گذشته فعالیت‌های خود را گسترش داده است.

حدود ۵ تا ۶ هزار نیروی کرد و پلیس امنیتی موسوم به «آسایش» روز یکشنبه وارد اردوگاه شدند و دست به تجسس و دستگیری زدند. انتظار می‌رود این عملیات که تحت رهبری «نیروهای دموکراتیک سوریه» در جریان است ۱۵ روز طول بکشد.

روزنامه «گاردین» لندن به نقل از منابع کرد محل گفت هدف از این عملیات به انزوا کشاندن و دستگیری رهبران داعش در اردوگاه است که حداقل یکی‌شان در همان روز اول دستگیر شده است. دیگر هدف از این عملیات فراهم کردن دسترسی گروه‌های امدادی به اردوگاه «الهول» است.

شرایط زندگی در «الهول» بسیار دشوار است و اسرا و آوارگان گرد آمده در آن از عوارضی مثل سوتغذیه رنج می‌برند.

این عملیات ضدداعش بدون مشارکت نیروهای غربی انجام می‌شود گرچه سخنگوی ائتلاف ضدداعش تحت رهبری آمریکا گفت این ائتلاف از این عملیات پشتیبانی می‌کند.

وین ماروتو، سخنگوی این ائتلاف، در توئیتر نوشت:‌ «شرکای ما در "نیروهای دموکراتیک سوریه" و "آسایش" عملیاتی را برای بهبود امنیت، ایمنی و دسترسی سازمان‌های غیردولتی به ساکنین اردوگاه آوارگان در الهول آغاز کرده‌اند. جلوگیری از رشد نسل‌های آینده داعش در این اردوگاه ضامن بقای ماموریت ما برای شکست داعش است.»

حدود ۷۰ هزار نفر در الهول زندگی می‌کنند که بیشترشان زن و کودک هستند. هزاران نفر از این میان از حامیان داعش هستند. این گروه تروریستی در سال ۲۰۱۹ تمام اراضی خود را از دست داد اما همچنان در گوشه و کنار منطقه حضور دارد.

نیروهای کرد و متحدان آن‌ها در «نیروهای دموکراتیک سوریه» (که شامل بسیاری نیروهای عرب نیز می‌شود) ورود و خروج به «الهول» را کنترل می‌کنند اما خودشان هم اذعان دارند که کنترل چندانی بر داخل آن ندارند. برخی از ساکنان این اردوگاه به نگهبانان حمله کرده‌اند و آن‌ها را کشته‌اند. در بعضی موارد از چاقوهایی که سازمان‌های خیریه اهدا کرده‌اند برای حمله به نگهبانان استفاده شده است.

کارشناسان مدت‌ها است در مورد «الهول» و این‌که می‌تواند مرکزی برای رشد آینده داعش باشد هشدار می‌دهند. اما هیچ‌‌گونه تلاشی برای تعطیلی این اردوگاه انجام نشده است. بسیاری از ساکنین این اردوگاه شهروندان کشورهای غربی هستند که حاضر به پذیرش آن‌ها نیستند.

پیتر مارر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، روز جمعه از «الهول» دیدار کرد و در توصیف آن گفت این اردوگاه «جایی است که امید رنگ می‌بازد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او  گفت که ساده‌ترین امور مثل دریافت غذا و کمک‌های ساده پزشکی در این اردوگاه بسیار پیچیده‌اند. او در ضمن از مشکل فقدان آموزش و پرورش برای کودکان گفت که در نتیجه باعث می‌شود «آن‌ها بزرگ و بزرگ‌تر شوند و چشم‌اندازی برای آینده نداشته باشند.»

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ سوئیسی از جامعه جهانی به شدت انتقاد کرد که چرا کاری برای «الهول» نمی‌کند و تأکید کرد که ادامه این وضعیت در این اردوگاه «نه بخاطر مشکلات بشردوستانه غیر قابل رفع که بخاطر اختلافات سیاسی است.»

زنان این اردوگاه عموما در سال ۲۰۱۹ و پس از آن دستکیر شدند که باغوز‌، شهری در استان دیرالزور سوریه واقع در نزدیکی مرز این کشور با عراق، سقوط کرد. باغوز آخرین پایگاه داعش بود. شهروندان خارجی ۶۰ کشور در بخش مشخصی از اردوگاه قرار دارند. بقیه ساکنین، شهروندان سوریه و عراق هستند.

یکی از مشهورترین ساکنین سابق «الهول»، که اکنون به اردوگاه دیگری منتقل شده است، شمیمه بیگم، شهروند بریتانیایی ۲۱ ساله است که در سن ۱۵ سالگی برای پیوستن به داعش به سوریه رفته بود. بریتانیا در فوریه ۲۰۱۹ شهروندی او را لغو کرد و به تقاضاهای متعدد او برای بازگشت به این کشور پاسخ منفی داده است. دادگاه تجدید نظر در ژوئیه ۲۰۲۰ حکم داد که خانم بیگم حق بازگشت به بریتانیا را دارد اما دادگاه عالی ماه گذشته علیه او حکم داد و رای دادگاه قبلی را باطل کرد.

بیشتر از جهان