تایید مرخصی استحقاقی پس از سقط جنین در نیوزیلند

این قانون، افرادی را که داوطلبانه سقط جنین می‌کنند، دربرنمی‌گیرد

این قانون که احتمالا نخستین مورد از نوع خود در جهان است، در هفته‌های آینده به اجرا در خواهد آمد - Social Media

مجلس نیوزلند به اتفاق آرا لایحه‌ای را تصویب کرد که به مادران و شرکای زندگی آنان اجازه می‌دهد در صورت سقط جنین، از مرخصی با حقوق (مرخصی استحقاقی) استفاده کنند.

این قانون که احتمالا نخستین مورد از نوع خود در جهان است، در هفته‌های آینده به اجرا در خواهد آمد.

جینی اندرسون، سیاستمدار عضو حزب کارگر که این لایحه را پیشنهاد داده است، می‌گوید که نیوزلند، «به احتمال قوی نخستین کشوری است» که در صورت سقط جنین در هر مرحله‌ای از بارداری، برای زوج‌ها مرخصی استحقاقی درنظر گرفته است.

نیوزلند نیز همانند بسیاری از دیگر کشورها، هم‌اکنون در صورت تولد نوزاد مرده یا سقط جنین پس از هفته بیستم بارداری، به کارمند مرخصی استحقاقی می‌دهد. قانون جدید، سقط جنین در تمام دوران بارداری را به این موارد افزوده است.

در مقایسه، در بریتانیا تنها به زوج‌هایی که نوزادشان مرده به دنیا می‌آید یا پس از هفته بیستم بارداری سقط می‌شود، مرخصی استحقاقی می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از تصویر نهایی این لایحه، خانم اندرسون در روز چهارشنبه در توییتی نوشت: «امیدوارم این قانون به مردم فرصت سوگواری دهد و هاله‌ای که پیرامون سقط جنین را گرفته است، پس بزند. ما نباید از بدن‌های خود وحشت داشته باشیم.» 

او، کاترین ون بِک نویسنده را به دلیل کارزاری که پس از سقط جنین خود به راه انداخت، ستود. خانم ون بک در آن هنگام گفته بود که قصد دارد تابویی را که درباره سقط جنین وجود دارد، از میان بردارد. او در مقاله‌ای نوشت: «سقط جنین، تولدی غریب و اسرارآمیز و در عین حال یک مرگ است.»

یَن لاگی، نماینده پارلمان نیوزلند از حزب سبزها، نیز گفت که قانون جدید به شکستن فرهنگ سکوت درباره بارداری‌های از دست رفته کمک می‌کند.

او افزود: «با این تعاملات و توجه مجلس، بخشی از سکوتی که لطمات فراوانی در پی دارد، شکسته خواهد شد.»

این قانون، افرادی را که داوطلبانه سقط جنین می‌کنند، دربرنمی‌گیرد. سقط جنین اختیاری تنها یک سال است که از فهرست اعمال غیرقانونی نیوزلند حذف شده است.

بنا به گزارش وزارت بهداشت نیوزلند، از هر ۱۰ مورد بارداری، یک یا دو مورد به سقط جنین می‌انجامد.

سازمان خیریه «سَندز نیوزلند» که از والدینی که جنینشان سقط شده حمایت می‌کند، برآورد کرده است که همه ساله در این کشور میان پنج هزار و ۹۰۰ تا ۱۱ هزار و ۸۰۰ مورد سقط جنین رخ می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از زندگی