آوارگی هزاران روهینگیایی در پی آتش‌سوزی در اردوگاه پناهجویان بنگلادش

این یکی از بدترین آتش‌سوزی‌های چند سال اخیر در محل اسکان پناهجویان در بنگلادش است

اردوگاه‌های جنوب بنگلادش محل اسکان بیش از یک میلیون اقلیت مسلمان روهینگیا هستند- AFP

آتش‌سوزی در یک اردوگاه پناهجویان واقع در جنوب بنگلادش هزاران چادر و خانه را به کام خود کشید و چندین قربانی گرفت. به گفته مقام‌های بنگلادش و شاهدان، این یکی از بدترین آتش‌سوزی‌های چند سال اخیر در محل اسکان پناهجویان در آن کشور آسیایی است.

مسئولان دست‌اندرکار اداره امور اردوگاه بلوخالی در بازار کاکس، چه از سوی دولت بنگلادش چه سازمان ملل متحد، هنوز آمار قطعی قربانیان حادثه را تایید نکرده‌اند، اما پناهجویان ساکن در اردوگاه می‌گویند ‌چندین نفر در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.

تصاویر منتشر شده از محل حادثه دود سیاه ناشی از آتش گرفتن چادرها و خانه‌های موقت اسکان پناهجویان را نشان می‌دهند. دلیل آتش‌سوزی در حال حاضر مشخص نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوئیس دانووان سخنگوی نمایندگی آژانس پناهجویان سازمان ملل متحد در بازار کاکس گفت «خدمات آتش‌نشانی و امداد و نجات و داوطلبان به محل اعزام شده و در تلاش هستند حریق را مهار و از گسترش آتش‌سوزی جلوگیری کنند.»

محمد شمسود دوزا یکی از مقام‌های ارشد دولت بنگلادش در امور پناهندگان نیز گفته است مسئولان در حال کنترل آتش‌سوزی هستند.

اردوگاه‌های جنوب بنگلادش محل اسکان بیش از یک میلیون اقلیت مسلمان روهینگیا هستند که اغلب آنها از سال ۲۰۱۷ و در پی عملیات سرکوب دولت میانمار شهر و خانه خود را ترک و به بنگلادش گریخته‌اند. محققان سازمان ملل می‌گویند نظامیان به «قصد نسل کشی» اقدام به سرکوب مسلمانان روهینگیا کرده است؛ اتهامی که دولت میانمار آن را رد می‌‌کند.

آتش‌سوزی اواخر روز دوشنبه به وقت محلی آغاز شد و با توجه به تراکم جمعیت در اردوگاه به سرعت گسترش یافت. اونو ون مانن مدیر یک نهاد کمک به کودکان در بنگلادش می‌گوید این بزرگترین آتش‌سوزی است که تاکنون رخ داده است.

یک آتش‌سوزی دیگر نیز در ماه ژانویه رخ داده بود که به تعدادی از خانه‌ها آسیب رساند اما تلفاتی نداشت.

گزارش های بیشتر از رویترز

© The Independent