پادشاهی که تاج و تخت را فدای عشق کرد

زن آمریکایی که دل پادشاه بریتانیا را ربود که بود؟

شاه ادوارد هشتم در ماه ژانویه ۱۹۳۱ با والیس سیمپسون آشنا شد- AFP

نام خاندان سلطنتی بریتانیا پس از مصاحبه جنجالی اپرا با مگان و هری در تیتر اخبار قرار گرفته است. حال در فیلم مستند جدیدی که در کانال ۴ پخش می‌شود، به زندگی خانواده ویندزور در قرن‌های ۲۰ و ۲۱ پرداخته شده است.

در مجموعه مستند شش قسمتی «ویندزور‌ها: داستان سلسله سلطنتی»، که از روز یکشنبه ۲۱ مارس آغاز شده است، داستان واقعی خاندان ویندزور در طول سال‌ها با فیلم‌های آرشیو و به زبان افراد مطلع، روایت می‌شود.

قسمت اول با عنوان «جانشینی»، در سال ۱۹۳۶ و با مرگ پادشاه جورج پنجم، و متعاقب آن، کناره‌گیری جانشین وی از سلطنت، یعنی شاه ادوارد هشتم، آغاز شد. ادوارد در ماه ژانویه ۱۹۳۱ با والیس سیمپسون آشنا شد و این دو در ماه ژوئن ۱۹۳۷ با هم ازدواج کردند.

والیس سیمپسون کی بود؟

کناره‌گیری شاه ادوارد هشتم از سلطنت برای امپراتوری بریتانیا بحرانی به وجود آورد که از تمایل ادوارد به ازدواج با والیس سیمپسون، زن آمریکایی مطلقه با روابط اجتماعی گسترده، نشأت می‌گرفت.

سیمپسون یک بار قبلاً طلاق گرفته بود (همسر اول او وین اسپنسر، افسر نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بود) و داشت از همسر دوم خود، ارنست سیمپسون، طلاق می‌گرفت که ادوارد در سال ۱۹۳۶ از او تقاضای ازدواج کرد.

سیمپسون در پنسیلوانیا به دنیا آمده بود و در بالتیمور، مریلند، بزرگ شده بود. پدر و مادرش هر دو از خانواده‌های سرشناس بودند، هرچند او پدرش را در سن پنج ماهگی از دست داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانواده سیمپسون پس از آن با ثروت خانواده مادری والیس، خانواده وارفیلد، زندگی کردند. اما ثروتشان به دست عموی والیس، سالومون وارفیلد، اداره می‌شد.

پدر وارفیلد، یعنی پدربزرگ والیس، تاجر مشهور غلات و مدیر راه‌آهن بالتیمور و اوهایو بود.

عموی سیمپسون هزینه تحصیل او را در مدرسه تطبیقی معتبر اولدفیلدز در مریلند پرداخت کرد. گفته می‌شود که او در آن مدرسه به نافرمانی شهرت یافت.

آنا سِبا در کتاب خود «آن زن: زندگی والیس سیمپسون، دوشس ویندزور» می‌نویسد: «در آن زمان برخی از پدر و مادرها فکر می‌کردند والیس بچه‌ای غیرعادی است و نفوذ بدی روی فرزندان‌شان دارد.»

خانم سیمپسون جوان سپس به پنساکولا، فلوریدا، رفت تا با دخترخاله‌اش کورین زندگی کند، و در آن‌جا با همسر اولش آشنا شد.

او با ادوارد زمانی آشنا شد که به لندن نقل مکان کرد. به نوشته سِبا، ادوارد به خاطر «زبان تند و حاضر‌جوابی جسورانه‌اش» بلافاصله شیفته‌‌ او شد.

چرا با ازدواج آن‌ها مخالفت شد؟

ازدواج آن‌ها به دلایل مذهبی، اخلاقی، و سیاسی، با مخالفت شدید دولت بریتانیا و فراتر از آن روبه‌رو شد.

از آن‌جایی که سیمپسون در نهایت ملکه می‌شد، شایعات راجع به او باعث شد که بسیاری‌ها رفتار‌های او را شایسته‌ یک ملکه ندانند. برخی معتقد بودند که او به‌دنبال پول و قدرت است و در واقع عاشق پادشاه نیست.

سیمپسون نامه‌های نفرت‌انگیزی دریافت کرد و در کتاب خاطرات خود نوشت: «تنها چیزی که کم بود، فحش و ناسزا به جنسیتم بود.»

این ازدواج پیامدهای مذهبی نیز داشت. کلیسای آنگلیکان که شاه ادوارد در آن زمان در مقام پادشاه، رئیس آن بود، به افراد مطلقه‌ای که همسر سابقشان هنوز زنده بود، اجازه‌ ازدواج مجدد نمی‌داد.

از آن‌جایی‌که طلاق‌های سیمپسون به دلیل «زنای محصنه» نبودند (تنها نوع طلاقی که کلیسای انگلیس می‌پذیرفت) از نظر کلیسا او قانوناً طلاق نگرفته بود.

چه کسانی در این قضیه درگیر شدند؟

کشورهای مشترک‌المنافع، مانند کانادا، استرالیا، نیوزلند، و آفریقای جنوبی درگیر این بحث شدند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که ازدواج پادشاه با یک زن مطلقه موجب خشم همگان خواهد شد و او چاره‌ای ندارد جز این‌که از مقام سلطنت استعفا دهد. این در حالی بود که از پادشاه خواسته شده بود وظایف سلطنتی خود را بر هر چیز دیگر مقدم بدارد.

علاوه بر سیاستمداران، چهره‌های عمومی دیگری چون وینستون چرچیل و کلمنت اتلی نیز وارد این جریان شدند؛ هرچند نظرات آنان در مورد مسیر درست، متفاوت بود.

شاه ادوارد چه زمانی از سلطنت کناره‌گیری کرد؟

درنهایت، شاه ادوارد عشق خود به سیمپسون را به تاج و تخت ترجیح داد و در روز ۱۰ دسامبر ۱۹۳۶ رسما از مقام سلطنت استعفا داد. دوران سلطنت وی تنها ۳۲۶ روز طول کشید و برادر کوچکترش، آلبرت، جانشین وی شد و جورج ششم لقب گرفت. به ادوارد بعد‌ها لقب دوک ویندزور داده شد.

او روز بعد با عنوان جدید خود، «اعلیحضرت شاهزاده ادوارد»، در رادیو بی‌بی‌سی صحبت کرد و به مردم بریتانیا گفت که بدون وجود «زنی که دوستش دارم»، قادر به انجام وظایف سلطنتی خود نبوده است.

شاه ادوارد و والیس سیمپسون کی با هم ازدواج کردند؟

ادوارد و والیس پس از کناره گیری ادوارد از سلطنت، در ماه ژوئن ۱۹۳۷ ازدواج کردند.

پخش مستند «ویندزور‌ها: داستان سلسله سلطنتی» از شنبه ۲۰ مارس ساعت ۸ شب در شبکه ۴ آغاز شد.

© The Independent

بیشتر از زندگی