ممنوع شدن استفاده از کباب‌پز یک‌بارمصرف در برایتون

 «کباب‌پز یک‌بارمصرف واقعاً مشکل‌زا است چون فقط یک بار از آن استفاده می‌کنیم و دورش می‌اندازیم»

منتقدان این طرح می‌گویند تاثیر آلایندگی این کباب‌پزها زیاد نیست- Francesco Paggiaro /Pexels

شورای شهر برایتون اند هوو در راستای راهبرد مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، طرحی برای ممنوعیت استفاده از کباب‌پز یک‌بارمصرف در مکان‌های عمومی تدوین کرده است.

این طرح که جزو چند طرح پیشنهادی با هدف کمک به کربن‌خنثی شدن این شهر تا سال ۲۰۳۰ است، پس از مشورت با نمایندگان شورا به تأیید رسیده است.

این ممنوعیت استفاده از کباب‌پزهای یک‌بارمصرف شامل سواحل دریا، بوستان‌ها و سایر مکان‌های روباز می‌شود.

در سندی که اوایل این هفته منتشر شد، راه حل‌های دیگری نیز در این زمینه آمده است، از جمله کار گذاشتن چراغ‌های ال‌ای‌دی به جای چراغ‌های فعلی در خیابان‌ها و سرمایه‌گذاری در تشویق شهروندان به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری.

آمار شورای شهر نشان می‌دهد که با این حال، احتمالاً باز هم ۶۰۰ هزار تن دی‌اکسید‌کربن تا سال ۲۰۳۰ تولید خواهد شد که ۳۵۰ هزار تن بیشتر از مقدار هدف‌گذاری‌شده است.

پژوهش دانشگاه منچستر در سال ۲۰۱۹ نشان داد که گازهای گلخانه‌ای حاصل از کباب‌پز معمول چهارنفره، بیش از متوسط میزانی است که خودرو شخصی پس از طی حدود ۱۳۰ کیلومتر مسیر تولید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح پیشنهادی ممنوعیت کباب‌پز در برایتون با واکنش‌های مختلفی از سوی مردم مواجه شده است. برخی در مصاحبه با روزنامه محلی آرگوس گفتند «هیچ اثری» بر کاهش گازهای گلخانه‌ای ندارد و برخی دیگر گفتند این ممنوعیت به دلایل سلامتی و بهداشتی حرکت خوبی است.

یکی گفت: «مردم از کباب پختن خوششان می‌آید و حالا که چند سال است این امکان را داشته‌ایم، نمی‌شود ناگهان مردم را از آن محروم کرد.»

«دود کمی که از کباب‌پز بلند می‌شود واقعاً در مقایسه با... مثلاً زباله‌سوزی که در نیوهیون در بالادست این جاده است یا نیروگاه شورهام اثری ندارد.»

شخص دیگری گفت: «باورم نمی‌شود. ممنوع کردن کباب‌پز خیلی احمقانه است. این کار هیچ اثری بر تغییرات اقلیمی ندارد.»

«اگر دفترهای شرکت‌ها را بیاوریم داخل شهر تا بتوانیم چراغ‌‌ها‌شان را به مدت یک ساعت در همه شهرها خاموش کنیم، بیش از مجموع کل کباب‌پزهای سراسر بریتانیا در تولید کربن صرفه‌جویی کرده‌ایم.»

اما برخی شهروندان هم از این طرح حمایت کردند. یکی گفت «کباب پختن در ساحل می‌تواند خطرناک باشد. اگر بدون کفش راه بروید، گرمایی که از قلوه‌سنگ‌های ساحل بلند می‌شود بدجوری پاها را می‌سوزاند.»

دیگری گفت «من ۱۰۰ درصد با ممنوعیت کباب‌پزی موافقم.»

«هیچ راهی وجود ندارد که عده‌ای در طبیعت کباب درست کنند و منظره آن را برای دیگرانی که نمی‌خواهند کباب بپزند، خراب نکنند.»

«اما می‌شود محل‌های خاصی برای افرادی که دلشان کباب درست کردن می‌خواهد، به این کار اختصاص دهند.»

شهردار این شهر که عضو حزب سبز است، تصدیق کرد که ممکن است اعمال این ممنوعیت «اثر کمی» بر میزان گازهای آزادشده داشته باشد، اما به سایر مشکلات ناشی از استفاده از کباب‌پزهای یک‌بارمصرف اشاره کرد.

سخنگوی شهرداری گفت: «نمی‌خواهیم کلاً کباب درست کردن در ساحل را ممنوع کنیم. بلکه می‌خواهیم با شهروندان در مورد امکان ممنوعیت استفاد ه از کباب‌پز یک‌بارمصرف و دورانداختنی مشورت کنیم و در این مرحله هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم.»

 او گفت:«کباب‌پز یک‌بارمصرف واقعاً مشکل‌زا است چون فقط یک بار از آن استفاده می‌کنیم و دورش می‌اندازیم.»

به گفته سخنگوی شهرداری، «این کباب‌پزها نه تنها به زباله در کناره‌های زیبای دریا تبدیل می‌شوند، بلکه تا کنون چندین بار موجب آتش‌سوزی در زباله‌دان‌ها شده‌اند و اغلب، انداختن آن‌ها در زباله‌دان عمومی با خطری جدی همراه است.»

ونسا براون، از نمایندگان محافظه‌کار شورای شهر، گفت که حزبش از این طرح حمایت می‌کند.

© The Independent

بیشتر از زندگی