رئیس امنیت ملی افغانستان می‌گوید طالبان در ترورهای هدفمند دست دارند

در ماه‌های اخیر سوء‌قصدهای هدفمند به جان روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر، کارمندان دولت و روحانیون افزایش چشمگیری یافته است

براساس گزارش رسانه‌ها تنها در یک هفته گذشته دست کم ۷۹ نفر کشته و بیش از ۸۳ نفر زخمی شده‌اند-رسانه‌های اجتماعی

احمد ضیا سراج، رئیس امنیت ملی افغانستان می‌گوید در بیشتر موارد، گروه طالبان در پس ترورهای هدفمند قرار دارد، ومقامات شواهد کافی در این باره در دست دارند و به زودی آنها را در اختیار جامعه جهانی قرار خواهند داد.

آقای سراج  که امروز در نشست خبری مسئولان امنیتی افغانستان حضور داشت، به خبرنگاران گفت که بیشتر افرادی  که در پیوند با ترورهای هدفمند در افغانستان دستگیر شده‌اند، افرادی بوده که براساس موافقتنامه صلح آمریکا با طالبان از زندان‌های افغانستان رها شده‌‌اند. 

آقای سراج می‌گوید: «در مورد کسانی که دستگیر کردیم، چیزی که مهم است این است که تعدادی از آنان کسانی هستند  که به دلیل موافقت صلح رها شده بودند و (در قتل‌های هدفمند) دخیل هستند. یک مثال واضحش حادثه غزنی علیه خبرگار تلویزیون الجزیره بود. (حمله کننده) از کسانی بود که جزو آن ۵ هزار نفرِ آزاد شده بود.»

رهایی ۵ هزار زندانی طالبان در چارچوب موافقتنامه صلح میان آمریکا وطالبان، به عنوان پیش‌شرط آغاز گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی در چندین مرحله در سالی که گذشت، انجام شد.

آقای سراج می‌افزاید: «ما فهرستی از تمام طالبانی را که از بند رها شده بودند و  دوباره به طالبان پیوسته‌اند، به میدان جنگ رفته‌اند، دستگیر و یا کشته شده‌اند، آماده کرده‌ایم که در اختیار جامعه جهانی، در اختیار کمیسیون صلح و کسانی که برای مذاکره (باطالبان) رفته‌اند، می‌گذاریم. این اسناد در وقت مناسبی در اختیار رسانه‌ها هم قرار خواهد گرفت.» 

ترورهای هدفمند در گوشه و کنار افغانستان به شدت افزایش یافته است و بیشترین قربانیان آن غیرنظامیان، از جمله زنان و کودکان بوده‌اند. طالبان همواره دست داشتن در این حملات را رد کرده‌اند اما رئیس امنیت ملی با صراحت بیان کرد: «در پس این ترورها اکثرا طالبان هستند و ما در این مورد شواهد کافی داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام ارشد امنیتی همچنین بیان کرده است که تعداد زیادی از عاملان ترورهای هدفمند را دستگیر کرده‌اند. او می‌گوید، دستگیری عاملان ترورها‌ی هدفمند به حدی موفقیت‌آمیز بوده است که طالبان ناگزیر شدند تاکتیک‌شان را تغییر دهند.

او می‌افزاید: «اخیرا بخش نظامی طالبان که به آن کمیسیون نظامی می‌گویند، یک رهنمود آماده کرده است که در آن به شکل بسیار منظمی به اعضایشان گفته شده است که چگونه هدف را مشخص کنند، چگونه حمله به او را اجرا کنند و بعد چگونه خود را پنهان کنند که دستگیر نشوند. این (اطلاعات) حاصل شمار زیادی از بازداشت‌هایی بود که ما انجام داده‌ایم.»

در ماه‌های اخیر، نگرانی‌ها از افزایش خشونت‌ها در افغانستان شدت گرفته است. براساس گزارش رسانه‌ها، تنها در یک هفته گذشته دست کم ۷۹ نفر کشته و بیش از ۸۳ نفر زخمی شده‌اند.

سازمان ملل متحد نیز در آخرین گزارش خود از تلفات غیرنظامیان، گفته است که خشونت‌ها در افغانستان به گونه وحشتناکی افزایش یافته است و طالبان مسئول بیشترین تلفات غیرنظامی‌اند.