شورای امنیت ملی افغانستان: طالبان به تعهدات‌شان عمل نمی‌کنند

«طالبان جنگ و خشونت‌ها را افزایش دادند و شهروندان را قربانی کردند

پلیس افغانستان در حال کنترل خودروها در کابل، ۲۲ مارس- WAKIL KOHSAR / AFP

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که گروه طالبان به تعهدات‌شان بر بنیاد توافق‌نامه‌ صلحی که با ایالات متحده آمریکا دارند، عمل نمی‌کنند. به گفته این شورا، طالبان باید تا کنون ۲۰۰ تن از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را که نزدشان اسیر هستند، از بند آزاد می‌کردند که متاسفانه نکردند.    

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان، در یک نشست خبری در کابل در پیوند با این رویکرد طالبان گفت: «گروه طالبان تا کنون ۱۷۱ زندانی را آزاد کرده‌اند که از این میان، تنها ۱۰۵ تن از آنان نیروهای امنیتی و دفاعی افغان بوده‌اند و ۴۵ نفرشان شامل لیست اولیه‌ای که از سوی دولت در اختیار این گروه قرار داده شده بود، نیستند.»

آقای فیصل گفت: «این تعداد نیروهای امنیتی و دفاعی کشور که از سوی طالبان آزاد شده‌اند، پس از امضای توافق‌نامه‌ صلح با ایالات متحده آمریکا، توسط این گروه (طالبان) به گروگان گرفته شده بودند.»

به گفته سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان: «طالبان باید تا کنون ۲۰۰ تن از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را که نزدشان اسیر هستند، آزاد می‌کردند، اما نه تنها که این گروه این نیروها را بر بنیان توافقنامه‌ای که با آمریکا دارند آزاد نکردند، بلکه جنگ و خشونت‌ها را افزایش دادند و از شهروندان بی‌گناه افغانستان قربانی گرفتند.»

او تاکید کرد: «اگر طالبان بر بنیان توافق‌نامه‌ صلحی که با ایالات متحده آمریکا دارند به تعهدات‌شان عمل می‌کردند و دستکم ۲۰۰ تن از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را آزاد می‌ساختند، به این معنی بود که این گروه برای آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی آمادگی دارند. اما دیده می‌شود که چنین نکرده‌اند، بلکه خشونت را ادامه داده‌اند و جنگ را افزایش داده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی شورای امنیت ملی این کشور همچنین گفت: «گروه طالبان با گروه‌های تروریستی دیگر هم رابطه فعال و وسیع دارند و این ارتباط تنها به افغانستان محدود نیست، بلکه در خارج از این کشور نیز ادامه دارد. این وضعیت نشان‌دهنده آن است که طالبان خود عامل آغاز نشدن مذاکرات صلحی بین‌افغانی و پیشرفت‌ در این روند هستند.»

آقای فیصل از طالبان خواست که «روابط‌شان را با دیگر گروهای تروریستی داخلی (القاعده، داعش و ...) و خارجی قطع کنند تا دولت افغانستان مطمئن شود که این گروه در آینده به گروهای تروریستی دیگر کمک نمی‌کند و افغانستان نیز به لانه‌ امن تروریست‌های منطقه‌ای و جهانی بدل نمی‌شود.»

شورای امنیت ملی افغانستان در حالی از عدم تعهد گروه طالبان در رابطه با آزادی زندانیان نیروهای امنیتی و دفاعی و ضرورت قطع روابط‌شان با دیگر گروه‌های تروریستی داخلی و خارجی در این کشور شکایت دارد که بر مبنای توافق‌نامه‌ صحلی که گروه طالبان با نمایندگان ایالات متحده آمریکا در دوحه قطر امضا کردند، این گروه تعهد کرده است که پس از امضای آن توافق‌نامه، روابط‌ خود را با تمام گروه‌های تروریستی (داخلی و خارجی) خاتمه دهد و ۱۰۰۰ تن از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را که به اسارت گرفته‌اند، پیش از آغاز مذاکرات صحل بین‌افغانی از بند آزاد کنند. در مقابل، دولت افغانستان نیز باید ۵ هزار تن از افراد وابسته به این گروه را که اکنون زندانی هستند، آزاد کند.

اما شمار زندانیان آزادشده از جانب دو  طرف (دولت افغانستان و طالبان) با مفاد توافق‌نامه‌ مذکور مطابق نیست و حکومت افغانستان بارها طالبان را به عهدشکنی و ادامه جنگ و خشونت‌ها در این کشور متهم کرده است.

نوراغا حیدری، کارشناس سیاسی ساکن کابل، طالبان را به عهدشکنی و ایالات متحده آمریکا را به عدم صادق در برابر دولت افغانستان و مردم این کشور متهم می‌کند و در این زمینه به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «کسانی که فکر می‌کنند دولت افغانستان خواهان پایان جنگ، تامین صلح و آشتی با گروه طالبان نیست، اشتباهی بزرگ و تاریخی مرتکب می‌شوند. دولت افغانستان از روزهای نخستین حکومت حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین، خواهان صلح و آشتی با طالبان بوده است، اما متاسفانه این گروه نخواستند جنگ را خاتمه دهند و به روند صلح بپیوندند. اگر طالبان بخواهند امروز صادقانه وارد مذاکرات صلح بین‌افغانی شوند، دولت و مردم آماده هستند.»

آقای حیدری، می‌افزاید: «گذشته از آن که طالبان در زمینه ختم جنگ و تامین صلح واقعی در افغانستان صادق نیستند، آمریکا نیز بیشتر از این گروه صادق نبوده و نیست. به این دلیل که شاهد بودیم که آمریکا برای منافع خود، چگونه طالبان را به میز مذاکره آورد و گروهی را که دشمن اصلی خود می‌دانست، دوست دایمی خود ساخت، اما ماه‌ها است که این گروه آماده نمی‌شود که با نمایندگان دولت افغانستان بنشینند و از نزدیک صحبت کنند. آمریکا باید هر آنچه در  ظاهر و سخن  در مورد افغانستان می‌گوید، در عمل نیز صادق باشد و نشان دهد.»

بیشتر از